به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، مراسم افتتاح سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان ثبت احوال برگزار شد.
ذبیحالله خداییان در این مراسم اظهارداشت: این سرویس با همکاری ریاست سازمان ثبت احوال راهاندازی شده و هدف از آن، ارتقای اعتبار اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و کلاهبرداری است.
وی ادامه داد: در آسیبشناسیهای خود به مواردی برخورد کردیم که به نام افرادی سند تنظیم شده اما دیگری برای آنها اثر انگشت زده است و هر چند تعداد گزارشهای جعل و کلاهبرداری کم بوده، اما یک مورد هم قابل قبول نیست.
معاون رئیس قوه قضاییه افزود: با همکاری سازمان ثبت احوال، اثر انگشت کسانی که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکنند با اثر انگشت آنها در کارت ملی تطبیق داده میشود و امکان اینکه کسی در دفاتر اسناد رسمی حضور یابد و به نام دیگری انگشت بزند، وجود ندارد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: اگر کسی با جعل اسناد بخواهد به نام دیگری سندی تنظیم کند بلافاصله شناسایی میشود و روش کار به این صورت است که شخصی که کارت ملی را ارائه میدهد این کارت در دستگاهی گذاشته شده و بلافاصله اثر انگشت تطبیق داده میشود و برای کسانی که رمز کارت ملی خود را فراموش کرده باشند به کمک سازمان ثبت احوال این امکان فراهم شده است که در همانجا رمز خود را بازیابی کنند و به این ترتیب به کار سرعت داده شود.
خداییان گفت: با راه اندازی سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی، اعتبار اسناد رسمی افزایش می یابد.
اعتبار لازم برای تولید کارت های ملی هوشمند باقیمانده فراهم شده است
رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: همواره با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعامل و همکاری داریم به عنوان مثال در بخش مربوط به آمار ازدواج و طلاق، آمار را در لحظه از سازمان ثبت اسناد میگیریم.
حمید درخشاننیا ادامه داد: کارت هوشمند ملی برای ورود به دولت الکترونیک است؛ ٩٥ درصد مردم ثبت نام کردند و برای ٥٠ میلیون نفر کارت صادر شده است؛ کسانی که کارت دارند میتوانند به راحتی از مزایای آن استفاده کنند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهارداشت: برای کسانی که ثبت نام کردند ولی کارتشان دستشان نرسیده امکان احراز هویت فراهم میشود، اما کسانی که هنوز مراجعه نکردند باید مراجعه کرده و ثبت نام کنند.
درخشان نیا تاکید کرد: با پیگیریهای وزیر کشور و دستور رئیس جمهوری مقرر شده که اعتبار لازم فراهم و کارتهای باقیمانده نیز تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد. این درحالی است که سازمان ثبت احوال کشور ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون کارت در ماه را دارد.
وی بیان اینکه پروژه صدور کارت هوشمند ملی روزهای پایانی خود را سپری میکند، گفت: پایگاه آن در سازمان ثبت احوال قرار دارد و به بیش از ۲۰۰ دستگاه خدمات ارائه میکند.
رئیس سازمان ثبت احول کشور افزود: پروژه راه اندازی و بهرهمندی از کارت هوشمند ملی در بیش از ۶۰ دستگاه آغاز شده و در ۱۵ دستگاه این پروژه به مرحله پایلوت رسیده است. هم اکنون نیز پنج دستگاه در حال بهره برداری از آن هستند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جزو این موارد محدود است.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی این سامانه، باعث تسهیل و تسریع در امور مردم میشود و سطح اطمینان اسناد را ارتقا میدهد و از جعل اسناد جلوگیری میکند.
درخشان نیا گفت: رئیس سازمان ثبت احول کشور تصریح کرد: اولین دستگاهی که میتواند پین کارت هوشمند ملی را بازیابی کند سازمان ثبت اسناد کشور است و ما آمادگی کامل را داریم که بهرهمندی کامل از کارت ملی هوشمند را در همه دستگاهها انجام دهیم.
وی ادامه داد: این کارت ملی تولید داخل بوده و استانداردهای لازم را دارد. همچنین بهره برداری از کارت در سازمان ثبت احوال شروع شده و امروز شاهد هستیم که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دستگاه پیشرو این کار را آغاز کرده است.