شناسهٔ خبر: 44434412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مبارزی خستگی‌ناپذیر؛

مجاهدی انقلابی که عمارگونه پا در رکاب بود/ آیت الله یزدی؛ نماد شجاعت و صراحت در بیان

مرحوم آیت الله یزدی نماد و الگویی بی نظیر از نظر صراحت و شجاعت در بیان بود، مجاهدی انقلابی که عمارگونه در صحنه های مختلف انقلاب حضور یافت و با روحیه ای خستگی ناپذیر بر یک صراط مستقیم ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، آیت الله محمد یزدی، روز گذشته و در 89 سالگی دارفانی را وداع گفت، بدون تردید وی یکی از تأثیرگذارترین و فعال ‌ترین علمایی بود که در  همگامی با انقلاب اسلامی و حمایت از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرد.


آیت الله یزدی از توانمندی های زیادی در زمینه های مختلف برخوردار بود و همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، "سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ دوران های انقلاب و اشتغال به مسئولیت های بزرگ در اداره‌ کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی،  در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود."

این عالم مجاهد و پارسا با حریت، بصیرت و غیرت انقلابی اش از قبل انقلاب تا روز وفات، در یک صراط مستقیم حرکت کرد، همواره با مواضع صریح و عمارگونه در عرصه های مختلف حضور می یافت، این مجاهد از نظر ایمان راسخ به مبانی انقلاب، درستی و برحق بودن مواضع اش شهره بود.

این مبارز خستگی ناپذیر و عالم روحانی برجسته و متعهد، بر اثر کهولت سن و بیماری گوارشی دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت و غم سنگینی بر دل همگان بر جای ماند.


ستون‌ محکم انقلاب اسلامی

در همین راستا آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، با تسلیت درگذشت این عالم مجاهد و پارسا به پیشگاه امام زمان (عج)، رهبری معظم انقلاب، روحانیت و بیت مکرم وی، به خبرنگار ما گفت: آیت الله شیخ محمد یزدی یکی از استوانه‌های محکم انقلاب اسلامی بود که قبل از انقلاب، بعد از قیام امام امت (ره) یکی از کسانی که جواب مثبت به ندای رهبر کبیر داد، این شخصیت والا و بزرگوار بود.
 
وی ادامه داد: وی در آن زمان هم از قدرت خطابه برخوردار بود و هم از شهامت و شجاعت لازم، یادمان است که در آن برهه در یکی از مساجد شهر قم به مدت طولانی درباره نقش محیط در پرورش افراد و نقش افراد در ایجاد محیط مناسب سخن می راند تا هم برای شرایط زمان افشاگری و برای مردم بصیرت افزایی کند و هم می‌خواست نقش امام خمینی (ره) را در ایجاد محیط سالم تبیین کند.
 
سلیمانی تصریح کرد: به همین خاطر قبل از انقلاب هزینه های زیادی برای انقلاب پرداخت و بعد از انقلاب هم در لیاقت و شایستگی اش همین بس که به حکم امام خمینی (ره) به تصدی گری یکی از کانون های قوی انقلاب یعنی قوه عدلیه مسئولیت پیدا کرد که تصدی آن دو شرط عمده یعنی اجتهاد و عدالت را لازم داشت.

 



 

درخشش در عرصه های مختلف
 
به گفته وی، اجتهاد و عدالت آیت الله یزدی، مورد قبول امام امت (ره) بود، سالها در تصدی‌گری این جایگاه برای انقلاب اسلامی نقش ایفا کرد و بعد از این که از این سمت کناره گرفت، در سنگر های بسیار مهمی مثل مجلس خبرگان رهبری و  حوزه علمیه می درخشید، به گونه ای که یکی از ارکان اصلی انقلاب قلمداد می شد.
 
نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان افزود: نقش آیت الله یزدی برای یاری امام خمینی (ره) و حمایت از مقام معظم رهبری مورد قبول عامه و خاصه بود و مورد تکریم امام امت (ره) و تجلیل رهبری قرار داشت.
 
وی اذعان کرد: زمانی که امام امت (ره) قم تشریف بردند، بعد از بازگشت از مدرسه علوی جایگاه شان در منزل این بزرگوار بود، فداکاری اش برای امام (ره)، دلدادگی اش به انقلاب اسلامی و سرسپردگی اش به این نظام الهی در حدی بود که همه امکاناتش را در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم انقلاب و رهبری کرد.
 
سلیمانی با بیان این که آیت الله یزدی به خاطر داشتن روحیه و سلامت انقلابی، جایگاه علمی و فقهی، برخورداری از صفت بلند عدالت فقهی و اجتهادی مقبول امام (ره) و رهبری معظم انقلاب بود، ابراز امیدواری کرد: حوزه بتواند در تربیت نیرو مثل این بزرگوار باشد تا مردم و جامعه در بهره‌مندی از چنین چهره هایی بی‌بهره نباشند، گرچه به فرموده امام صادق (ع) رحلت و وفات یک فقیه متدین شکافی به وجود خواهد آورد که به راحتی پر شدنی نیست.

مواضع صریح و عمارگونه
 
وی با اشاره به مواضع صریح و عمارگونه آیت الله یزدی گفت: یکی از ویژگی‌های این بزرگوار به صراحت لهجه، شفافیت کلام و شجاعت در بیان بود، به همین جهت در طول دوران زندگی افتخار آمیزش در همه صحنه‌ها که لازم بود عمارگونه ورود و اعلام موضع کند، بی پروا، بی مهابا و بی ملاحظه، گفتارش را با شجاعت و صراحت به خوبی به نمایش می گذاشت.
 
سلیمانی تصریح کرد: آیت الله یزدی نه تنها در فتنه ۸۸ بلکه در همه صحنه ها به دلیل تابندگی و تلألو برای صراحت لهجه و شجاعت بیان و بصیرت افزایی در بین مردم و مقابله با فتنه ها یکی از ارکان اصلی انقلاب اسلامی بود.
 
وی با اشاره به نقش برجسته آیت الله یزدی در حمایت از رهبری آیت الله خامنه‌ای بیان کرد: یکی از افرادی را که در جریان جانشینی رهبر معظم انقلاب بر مسند رهبری و معرفی وی به عنوان خلف صادق، نقش داشت و خوب درخشید، آیت الله یزدی بود، چراکه شخصیت رهبری کاملا روشن بود و مثل خورشید تابندگی داشتند، ولی به خاطر گریز از شهرت و زندگی بی نام و نشانی خیلی در افکار عمومی شناخته شده نبودند.
 
نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرایطی در آن برهه از زمان ناجوانمردانه علیه یاران انقلاب وجود داشت، اضافه کرد: با توجه به اینکه چهره آیت الله خامنه ای خورشید پشت ابر بود، اما کسانی که این بزرگوار را می شناختند، سعی کردند که مردم را از این نعمت با خبر کند که یکی از آنها مرحوم آیت‌الله یزدی بود.

برحق بودن مواضع این مجاهد انقلابی
 
وی با اشاره به این که شدت دشمنی ضد انقلاب و دشمنان انقلاب با آیت الله یزدی و انبوه تهمت‌ها و تخریب‌ها علیه وی که نشانه درستی و برحق بودن مواضع این مجاهد انقلابی بود، اذعان کرد: تعبیر زیبایی که شهید بهشتی داشت این بود که هر که فکر دارد، دشمن دارد و دشمنی دشمنان مربوط به کسانی است که دارای اندیشه قوی و صراحت لهجه و تاثیر در جامعه هستند و گرنه عناصری که موثر و نافذ نباشند، فکر بلند نداشته باشند و نتوانند جامعه را به سمت هدفی که مدنظرشان است، رهنمون کنند دشمنی ندارند.
 
وی تصریح کرد: صرف تبلیغ را همه دارند، اما تبلیغی خوب است که هدفمند باشد، یکی از کسانی که قبل از انقلاب برای افشاگری رژیم و بصیرت افزایی مردم و تحکیم اندیشه امام (ره) و انقلاب اسلامی کار می‌کرد، همین عالم بزرگوار بود، دشمن این را می دانست، همان گونه که در سال 2003 شهید فخری زاده را شناسایی کرد و در این برهه به هدف رسید.
 
سلیمانی افزود: دشمن می‌داند که چه روحانی در خط امام (ره) به شکل پایدار، اصیل و مستحکم ایستاده است و چگونه می تواند مردم را در مسیر انقلاب ثابت قدم نگه دارد، بر همین اساس برای باز کردن پایه های یک روحانی به تهمت و افترا بر می‌آید، یکی از بزرگواران بود که از تهمت و افترای دشمن مصون نمانده بود.

بصیرت و غیرت انقلابی
 
وی با اشاره به بر حریت، بصیرت و غیرت انقلابی این عالم بزرگوار که از قبل انقلاب تا روز وفات، در یک صراط مستقیم حرکت کرد، گفت: وی روز اول به ندای امام (ره) لبیک گفت و در همان مسیر ایشان را به عنوان ولی فقیه مطلق پذیرفت، هیچ وقت در این اندیشه تنزل پیدا نکرد، در حالی که بعضی ها بار اول ولایت مطلقه رهبر کبیر انقلاب را پذیرفتند، ولی بعد از تغییر موضع دادند.
 
سلیمانی تاکید کرد: مرحوم آیت الله یزدی همین نگاه را درباره رهبر معظم انقلاب هم داشت، بعضی ها تشکیک می‌کردند که این ولایت چه نوع ولایتی است اما وی استوار و ثابت قدم در این صراط مستقیم ماند و از همان روز اول تا زمان رحلت در این مسیر مصداق صراط مستقیم بود، هیچ حاشیه در زندگی سیاسی این بزرگوار وجود نداشت.
 
وی خاطرنشان کرد: برای هر شخصیتی بگومگوهایی به وجود می آید که بخشی از آن ممکن است مغرضانه و بخش ناآگاهانه و جاهلانه باشد، آنهایی که مغرضانه حرف می زنند باید به استغفار و توبه برآیند و کسانی هم که ناآگاهانه چیزهایی گفتند باید امروز به ندامت و پشیمانی قراربگیرند، استغفار کرده و این بزرگوار و دیگر بزرگوارانی که مورد کینه آنها بودند، علو درجات را از ذات اقدس ربوی درخواست کنند.
 
انتهای پیام/

نظر شما