شناسهٔ خبر: 44426112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیام تسلیت نهاد‌ها و چهره‌های مذهبی درپی ارتحال آیت‌الله یزدی

درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی نهاد‌ها و چهره‌های فرهنگی و مذهبی کشور پیام‌های تسلیت صادر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیت‌الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

خبر ارتحال فیقه مجاهدحضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.

آن عالم بزرگوار سراسر عمر بابرکت خود را درخدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزهای علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری نمود.

مجاهدت‌های ایشان درخدمت امام راحل از آغاز شروع مبارزات علیه رژیم پهلوی با صراحت لهجه و شجاعت خاص مورد توجه همگان بود و بعد انقلاب نیز با توجه به جایگاه علمی و حوزوی با پذیرش مسئولیت‌های خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین، عضویت در شورای نگهبان و...باهمان مواضع شفاف و استوارخدمات فراوانی به نظام و کشور نمود اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر و انقلابی و با اخلاص را به محضر مبارک حضرت بقیة‌الله الاعظم عجل الله و رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان خصوصاً آقازادگان محترم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

حسین نوری همدانی
٢٣ربیع الثانی ١٤٤٢

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم مجاهد آیت الله حاج شیخ محمد یزدی (ره) عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری پس از تحمل دوره سخت بیماری موجب تاثر گردید.

این عالم بزرگوار از ابتدای دوران مبارزات انقلابی و سرنگونی رژیم استبدادی تا استقرار نظام جمهوری اسلامی، در سنگرهای مختلف حاضر و در شمار یاران وفادار بنیان‎گذار فقید جمهوری اسلامی ایران و پشتیبان صادق رهبر معظم انقلاب بود.

خدمات این عالم فقید در ادوار و عرصه‌های مختلف از عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری تا ریاست قوه قضائیه و ریاست جامعه مدرسین و مسوولیت‌های دیگر در خاطر ملت قدرشناس ایران خواهد ماند.

اینجانب فقدان این یار دیرین نظام و انقلاب اسلامی را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید ، جامعه مدرسین و حوزه‌ های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان ایشان، بیت مکرم آن مرحوم و عموم ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن عزیز از دست رفته رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می‌نمایم.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
 
خبر غم‌انگیز ارتحال یار دیرینه امام و رهبری آیت‌الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر و تالم خاطر این جانب شد.

این فقیه وارسته و عالم ربانی پیش از انقلاب اسلامی با سخنرانی‌های افشاگرانه خود  به مبارزه به رژیم ستم‌شاهی برخاست و بارها طعم تبعید و زندان را چشید.

ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز در مسئولیت‌های کلیدی مختلف از نمایندگی  مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گرفته تا  ریاست قوه قضائیه  و حضور پررنگش در کسوت امام جمعه تهران همواره خوش درخشیدند و منشا آثار و برکات زیادی برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.

اینجانب ارتحال این روحانی معزز را به مقام معظم رهبری، اساتید حوزه علمیه قم، جامعه بزرگ روحانیت و بازماندگان محترم ایشان‌ تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه طلب می‌کنم.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ضایعه‌ ارتحال انقلابی پیشکسوت، عالم مجاهد، مدرس نامدار حوزه، آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (قدّس سرّه)، موجب تالّم و تأسف عمیق گردید.

این روحانی زاهد و پارسا که از یاران باوفای حضرت امام خمینی (ره) و از یاوران مخلص رهبر معزز انقلاب اسلامی بود، در روزگار ظلم و ظلمت ستمشاهی، سال‌های متمادی را در زندان، حصر و تبعید سپری کرد. او پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز، در سنگرهای خطیر نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات شایان و نمایانی ارائه کرد؛ مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، قوه‌ی قضائیه، شورای نگهبان، جامعه‌ مدرسین، هر یک نشان‌های نمایانی از مجاهدت‌های این فقیه دردمند، نستوه و دلیر دارد.

اینجانب این ضایعه‌ مولمه را، از سوی خود و اعضای شورا و مدیریت حوزه‌های علمیه‌ استان تهران، به محضر مبارک حضرت بقیّة الله (ارواحنا له الفداء) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) و سایر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه‌ (صانها الله عن الحدثان) و بیت مکرم آن راحل رنجدیده، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت، و برای وابستگان و دلبستگان آن مرحوم، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

حجت‌الاسلام خسروپناه

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز با انتشار پیامی درگذشت یار دیرین امام و رهبری، آیت‌الله یزدی را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم مجاهد، فقیه انقلابی، مبارز خستگی ناپذیر حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی ثلمه ای جبران ناپذیر برای نظام اسلامی است. 

او عالمی وارسته، فقیهی زمان شناس، مترجمی توانا نسبت به قرآن کریم، محققی آگاه به مسایل نوپدید، پارسای همیشه در صحنه، دانشمندی با صراحت و مقتدر، سیاستمداری وفادار به امام خمینی و مقام معظم رهبری بود.
آیت الله یزدی انقلابی ولایتمدار پریروز و دیروز و‌ امروز بود که سالها در سنگر ریاست دفتر امام در قم، نمایندگی مجلس، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه قم و شورای نگهبان و امامت جمعه تهران و مجلس خبرگان رهبری و ریاست قوه قضاییه مجاهدت کرد.

نقدها و خرده گیری‌هایش از روی پارسایی و اخلاص و دغدغه مندانه و دیدبانیش نسبت به انقلابی و غیر انقلابی، مستمر و بصیرت زا بود.

خداوند روح ایشان را با امام خمینی و شهدای انقلاب اسلامی محشور سازد و رضوان و جنت نعیم و ضیافت علوی را نصیبشان گرداند.

این مسکین ارتحال این عالم پارسا و فقیه مجاهد را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان به ویژه آقازاده های آن مرحوم و دوستان و شاگردان و مردم عزیز ایران تسلیت عرض می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله
عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
۱۹ آذر ۱۳۹۹

انتهای پیام/

نظر شما