شناسهٔ خبر: 44429340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آیت‌الله محمد یزدی درگذشت

صاحب‌خبر -


آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز بعد از تحمل یک دوره بیماری در ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله یزدی متولد ۱۳۱۰ در اصفهان بود. از استادان وی هنگام تحصیل در اصفهان، می ‏توان از آقایان شیخ حسن نجف‌آبادی، فقیه، سید محمدعلی ابطحی نام برد که بخشی از کتب دوره سطح را در خدمت‌شان فراگرفت. با ورود به قم در مدرسه فیضیه مستقر شد و به دروس مرحوم آیت‌الله لاکانی، مرحوم حاج آقا حسین بُدلا و مرحوم زاهدی رفت و رسائل، مکاسب و کفایةالاصول را در محضر آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری، آیت‌الله مرعشی و آیت‌الله سلطانی فراگرفت و در درس تفسیر علامه طباطبایی نیز حاضر شد. آیت‌الله یزدی در درس خارج علمای بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی(ره)، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی، آیت‌الله شاهرودی و نیز یک دوره کامل در درس خارج امام خمینی(ره) شرکت کرد.
زندگی سیاسی حضرت آیت‌الله یزدی، با توجه به مبارزه ایشان با رژیم شاه و نیز افشاگری‌های فراوان، به تبعید و زندان منجر می‌‏شد اما در طول دوران مبارزه بر ضد رژیم شاهنشاهی‌، حتی در زمان تبعید، دست از نگارش در جهت تبیین معارف اسلامی برنداشت و کتاب‌ها و مقالات بسیاری را به چاپ رساند.
با پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله یزدی به مناصب متعددی دست یافت که مهمترین شان ریاست 10 ساله بر قوه قضائیه بود.
مسئولیت او در دوران پس از پیروزی انقلاب از این قرار است: ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران، ریاست دفتر امام(ره) در قم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی (سال ۵۸)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دو دوره متوالی (دوره اول از قم و دوره دوم از تهران)، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی (در دوره اول و دوم)، عضویت در شورای نگهبان (در پی استعفای آقای صافی گلپایگانی در تیرماه ۱۳۶۷، آقای یزدی از سوی حضرت امام خمینی(ره) به جای وی به عضویت شورا درآمد. وی در سال ۱۳۶۸ به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. پس از پایان خدمت در قوه قضائیه در سال ۱۳۷۸ مجدداً به عضویت شورای نگهبان درآمد که این عضویت تا آبان ماه امسال تداوم داشت)، عضویت در شورای بازنگری قانونی اساسی، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری در دو دوره پنج ساله (از سال ۶۸ تا ۷۸)؛ نمایندگی رؤسای سه قوه در هیأت سه نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایی و بنی‏‌صدر، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری (از دوره دوم تا چهارم که در سال پایانی دوره چهارم به‌عنوان رئیس انتخاب شد. او در دوره پنجم از حضور در مجلس بازماند)، نایب‌رئیس و قائم‌مقام اجرایی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا.
آیت‌الله یزدی در تمام این سال‌ها به تدریس دروس خارج حوزه و به تدریس و تربیت شاگردان مکتب اهل بیت ‌(علیهم‌السلام) می‌پرداخت. او در تاریخ یازدهم آبان ۱۳۹۹ به علت عوارض جسمی و کهولت سن از عضویت شورای نگهبان استعفا داد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی را به جای ایشان به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.
بعدازظهر امروز مراسم تشییع و تدفین پیکر آن مرحوم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. بعد از طواف پیکر آیت‌الله یزدی به دور ضریح مطهر حضرت معصومه(س) و اقامه نماز در جوار کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده شد. آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، علیرضا آوایی وزیر دادگستری، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و... در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند.

نظر شما