شناسهٔ خبر: 44433733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبــــار

صاحب‌خبر -


پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله یزدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله علیه را به حوزه علمیه معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه دوران‌های انقلاب و اشتغال به مسئولیت‌های بزرگ در اداره کشور همچون ریاست قوه قضائیه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره معنوی مایه علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می کنم.
سیدعلی خامنه‌ای / ۱۹ آذر ۱۳۹۹

آیت‌الله محمد یزدی درگذشت
آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح دیروز بعد از تحمل یک دوره بیماری در ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله یزدی متولد ۱۳۱۰ در اصفهان بود. زندگی سیاسی آیت‌الله یزدی، با توجه به مبارزه ایشان با رژیم شاه و نیز افشاگری‌های فراوان، به تبعید و زندان منجر می‌‏شد اما در طول دوران مبارزه بر ضد رژیم شاهنشاهی‌، حتی در زمان تبعید، دست از نگارش در جهت تبیین معارف اسلامی برنداشت و کتاب‌ها و مقالات بسیاری را به چاپ رساند. با پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله یزدی به مناصب متعددی دست یافت که مهمترین و به‌یاد‌ماندنی‌ترین شان ریاست 10 ساله بر قوه قضائیه بود.
مسئولیت او در دوران پس از پیروزی انقلاب از این قرار است: ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران، ریاست دفتر امام(ره) در قم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی (سال ۵۸)، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دو دوره متوالی (دوره اول از قم و دوره دوم از تهران)، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی (در دوره اول و دوم)، عضویت در شورای نگهبان (در پی استعفای آقای صافی گلپایگانی در تیرماه ۱۳۶۷، آقای یزدی از سوی حضرت امام خمینی(ره) به جای وی به عضویت شورا درآمد. وی در سال ۱۳۶۸ به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. پس از پایان خدمت در قوه قضائیه در سال ۱۳۷۸ مجدداً به عضویت شورای نگهبان درآمد که این عضویت تا آبان ماه امسال تداوم داشت)، عضویت در شورای بازنگری قانونی اساسی، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری در دو دوره پنج ساله (از سال ۶۸ تا ۷۸)؛ نمایندگی رؤسای سه قوه در هیأت سه نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایی و بنی‏‌صدر، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری (از دوره دوم تا چهارم که در سال پایانی دوره چهارم به‌عنوان رئیس انتخاب شد. او در دوره پنجم از حضور در مجلس بازماند)، نایب‌رئیس و قائم‌مقام اجرایی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا.
آیت‌الله یزدی در تمام این سال‌ها به تدریس دروس خارج حوزه و به تدریس و تربیت شاگردان مکتب اهل بیت ‌(علیهم‌السلام) می‌پرداخت. او در تاریخ یازدهم آبان ۱۳۹۹ به علت عوارض جسمی و کهولت سن از عضویت شورای نگهبان استعفا داد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی را به جای ایشان به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند. بعدازظهر دیروز مراسم تشییع و تدفین پیکر آن مرحوم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. بعد از طواف پیکر آیت‌الله یزدی به دور ضریح مطهر حضرت معصومه(س) و اقامه نماز در جوار کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده شد.

پیام تسلیت رئیس‌جمهوری به مناسبت درگذشت آیت‌الله یزدی
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پیامی رحلت یار دیرین امام (ره) و انقلاب، حضرت آیت‌الله محمد یزدی را موجب تأثر و اندوه فراوان دانست و این مصیبت را محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقه‌مندان بویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت گفت.
در این پیام آمده:«این عالم مجاهد و انقلابی که از سابقون نهضت امام خمینی(ره) بود، در تمامی مراحل حساس و خطیر نظام اسلامی نقش‌آفرین بود و با حضور مؤثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، قوه قضائیه و شورای نگهبان عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.»
آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و... در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند.

امیری: کاش آقای قالیباف کمی صبوری می‌کرد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به ابلاغ قانون لغو تحریم‌ها از سوی رئیس مجلس واکنش نشان داد و گفت: رئیس جمهوری تا پایان وقت اداری چهارشنبه (روز گذشته) فرصت ابلاغ قانون لغو تحریم‌ها را داشت ولی
ای کاش رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه کمی صبوری می‌کرد.
به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری با یادآوری اینکه ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهوری فرآیندی دارد و قانون مذکور هنوز فرآیند ابلاغ را به‌طور کامل طی نکرده بود، افزود: نامه رئیس مجلس شورای اسلامی باید از طریق دبیرخانه نهاد ریاست‌جمهوری تقدیم رئیس‌جمهور شود و رئیس‌جمهوری پیش‌نویس نامه‌ها و مکاتبات و امور اداری ابلاغ قوانین را شخصاً انجام نمی‌دهند و سازوکاری برای این اقدامات وجود دارد.
او با اعلام اینکه نامه رئیس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در رسانه‌ها منتشر شد اما انتشار در مطبوعات در این‌گونه امور ابلاغ قانونی محسوب نمی‌شود گفت که به دلیل تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه نامه رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه به رؤیت مسئولان دبیرخانه نهاد ریاست‌جمهوری رسید و طبق ماده یک قانون مدنی برای ابلاغ قانون این فرصت پنج روزه از شنبه شروع می‌شد.  با این توضیحات رئیس جمهوری تا پایان وقت اداری چهارشنبه یعنی 19 آذر فرصت داشتند تا قانون را برای اجرا به مراجع ذی‌ربط ابلاغ کنند. اما ای کاش رئیس مجلس شورای اسلامی قدری صبوری می‌کردند تا کار مسیر کامل قانونی خود را طی کند.

برچسب‌ها:

نظر شما