شناسهٔ خبر: 44423129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان‌ها و شخصیت‌ها درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفتند

قم – ایرنا - شخصیت ها و سازمان های مختلف در قم در پیام های جداگانه ای درگذشت آیت الله شیخ محمد یزدی عضو خبرگان رهبری و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله محمد یزدی رئیس فقید شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: مرحوم آیت الله یزدی عمر خویش را در خدمت به اسلام، انقلاب اسلامی و ترویج دین و استوار ساختن عقائد و انگیزه‌های اهل ایمان سپری کرد.

در این پیام که دقایقی قبل نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: درگذشت عالم پارسا حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی«ره» موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

پیام حاکی است: آن عالم ربانی همواره با تلاش ها و دغدغه‏ های علمی، فرهنگی و سیاسی به عنوان شخصیّتی مطرح، در جامعه مدرسین حوزۀ علمیّۀ قم و نظام مقدّس جمهوری اسلامی منشاء خدمات شایان تقدیری گردید.

در ادامه این پیام آمده است: مرحوم آیت الله یزدی عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج دین و استوار ساختن عقائد و انگیزه‌های اهل ایمان سپری کردند.

پیام افزوده است: سخنرانی‌ها و تدریس‌های ارزشمند و نگارش کتب و مقالات مفید و متعدّد در حوزۀ علوم و فرهنگ اسلامی از جمله مواردی است که در کارنامه آیت الله یزدی(ره) می درخشد.

پیام تاکید دارد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه بزرگ را به بیت معظم ایشان و تمامی پویندگان راه علم و فضیلت بوِیژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

آیت الله یزدی منشاء خدمات ماندگار در عرصه‌های مختلف بود

همچنین بهرام سرمست استاندار قم نیز با صدور پیامی به مناسبت ارتحال این عالم ربانی تاکید کرده است: ارتحال عالم جلیل القدرحضرت آیت الله حاج محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و نماینده مردم شریف قم در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تأثر گردید.

در ادامه پیام آمده است: آن فقیه وارسته علاوه بر حضور در عرصه های علمی و دینی در عرصه سیاسی نیز جزء همراهان و یاران امام عزیز در نهضت عظیم اسلامی به شمار می آمدند. ایشان‌ پس‌ از پیروزی‌ شکوهمند انقلاب‌ اسلامی‌ نیز در مناصب و مسئولیت‌های مهم‌ گوناگون‌ اجرایی و انقلابی از جمله ریاست قوه قضائیه و مجلس خبرگان رهبری به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخته و منشاء خدمات ماندگار در این عرصه‌ها بودند.

در پیام استاندار قم تاکید شده است: اینجانب ضایعه درگذشت این عالم فرزانه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع اعظام تقلید، حوزه های معزز علمیه، بیت شریف آن بزرگوار و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری تسلیت گفته و علو درجات و شادی روح آن فقیه عالیقدر را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

آیت الله یزدی یار و یاور انقلاب و امام بود

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا نیز با صدور پیامی ارتحال آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی، رییس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر شد.آن عالم گرانقدر در طول حیات سیاسی و علمی خویش در سنگرهای مختلف همواره با روحیه جهادی و استواری مثال زدنی یار و یاور انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بود و در سنگرهای مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران از مجلس شورای اسلامی تا شورای نگهبان، قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با جدیت حضوری مؤثر و مفید داشت.

پیام افزوده است: اینجانب درگذشت آن عالم بزرگوار را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علمای اعلام، حوزه های علمیه، شاگردان، ارداتمندان و بیت معظم له به ویژه فرزند برومند ایشان حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن عالم فقید علو درجات، رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیای الهی را خواستارم.

آیت الله یزدی شخصیتی باسابقه در تاریخ انقلاب بود

آیت الله مهدی هادوی تهرانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز با صدور پیامی در این باره درگذشت آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت.

در پیام وی آمده است: ارتحال آیت الله حاج شیخ محمد یزدی رحمة الله علیه که شخصیتی با سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی است را به حضور مقام معظم رهبری و فقهای شورای نگهبان قانون اساسی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دوستداران و خانواده ایشان به ویژه آقازاده ها تسلیت عرض می کنم و برای ایشان عفو و رحمت الهی و برای تمام بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال خواستارم.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با صدور پیامی درگذشت این عالم و خادم برجسته انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: درگذشت فقیه مبارز و یار دیرین امام و رهبری، حضرت آیت‌الله یزدی مایه تأسف و تأثر این‌جانب گردید. سال‌ها مجاهدت در انقلاب، و قبول مسئولیت‌های بالا در نظام جمهوری اسلامی و نیز مناصب عالی حوزوی، ایشان را به یکی از چهره‌های ماندگار انقلاب و روحانیت تبدیل کرده است.
پیام افزوده است: نقش‌آفرینی ایشان در دوران خفقان پهلوی و حمایت ایشان از نهضت امام خمینی(ره) در دوران عسرت و غربت، هرگز از یادها نخواهد رفت؛ هم‌چنان‌که وفاداری ایشان به امام و رهبری در همه مراحل، و بهره‌برداری نکردن از امکانات در دو دوره تصدی قوه قضائیه، ذخیره ایشان در روز واپسین خواهد بود، ان شاء الله تعالی.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پیام خود تاکید کرده است: اینجانب که به چندین دهه آشنایی، هم‌نشینی و تعامل با ایشان، مفتخر و مبتهج بوده و در درس‌های اخلاق ایشان از قبل از انقلاب حضور داشته‌ام، درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین و فرزندان مکرم‌شان تسلیت می‌گویم و غفران و رضوان الهی، و نیز بالاترین درجات بهشت برین را برای ایشان از خدای بزرگ مسئلت می‌نمایم.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی، آورده است: ارتحال ملکوتی فقیه بصیر، مجاهد نستوه، یار دیرین امامین انقلاب اسلامی حضرت آیه الله محمد یزدی را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و عموم فرهیختگان و ملت شریف و انقلابی بویژه مردم عزیز و  ولایت مدار قم تسلیت و تعزیت عرض مینمایم.
این پیام حاکی است: این عالم فرهیخته که قبل و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ملجاء و محور وحدت و هدایت نیروهای ارزشی و انقلابی بودند.
پیام ادامه داده است: حضرت آیت الله یزدی اعلی الله مقامه الشریف تا آخرین روزهای حیات مبارک و زندگی عجین با فراز ونشیب های سخت انقلاب، سدی مستحکم در مقابل همه تهاجمات سهمگین و پشتوانه ای مطمئن برای انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی بودند. خداوند کریم و رحیم درجاتش را متعالی و به فرزندان مکرم و خانواده و بازماندگان معظم صبر جزیل و اجر عظیم مرحمت فرماید. روانشان شاد راهشان پررهرو باد.

 تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صدور ارزش‌های اسلامی و به ویژه عمود خیمه نظام اسلامی یعنی اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و شخص ولی فقیه را از ویژگی های آیت الله محمد یزدی برشمرده است.

در پیام حجت الاسلام والمسلمین محمد سعیدی، آمده است: خبر ارتحال آیت الله شیخ محمد یزدی رییس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم مؤمن و شریف قم در مجلس خبرگان رهبری پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

وی ادامه داده است: این عالم ربانی و یار دیرین حضرت امام خمینی(ره)و رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیشتازان نهضت اسلامی بودند که درمسئولیت‌های مختلف از جمله ریاست دادگاه انقلاب قم، ریاست دفتر امام خمینی قدس سره در قم، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مجلس، عضویت در خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی و امامت جمعه تهران به نظام اسلامی و مردم شریف خدمت کردند.

پیام حاکی است: این عالم مبارز، برجسته و خستگی ناپذیر و محقق علوم اسلامی افتخار شاگردی آیات عظام بروجردی، امام خمینی، اراکی، محقق داماد را در پرونده عملی خود دارند. فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تربیت شاگردان فراوان و تألیف و نگاشتن ده ها اثر با موضوع قرآن، حدیث اهل بیت (ع)، فقه، اصول، تاریخ و سیره معصومین (ع) از دیگر امتیازهای این عالم فرزانه است. ایشان یکی از استوانه‌ها و مدافعان همیشگی ارزش‌های اسلامی و به ویژه عمود خیمه نظام اسلامی یعنی اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و شخص ولی فقیه بود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز با صدور پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله محمد یزدی، ضمن تسلیت ارتحال این عالم مجاهد آورده است: ارتحال فقیه مجاهد وعالم انقلابی و بصیر  آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله تعالی علیه  مایه تأسف و تاثرشدید همه ارادتمندان مکتب اهل بیت علیهم السلام و مردم انقلابی شد
این پیام حاکی است: آن عالم انقلابی و مخلص بحق یار صدیق حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه و مقام معظم رهبری مدظله العالی بود. خدمات آن فقید که  یکی از چهره های تابناک و پشتوانه های استوار انقلاب اسلامی بود در مسند های گوناگون حوزوی ، علمی و فرهنگی ، شورای نگهبان ، خبرگان رهبری ، شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ماندگار و فراموش ناشدنی است .
پیام افزوده است: شجاعت و خستگی ناپذیری ایشان قبل از انقلاب در برابر رژیم منحوس پهلوی و بعد از پیروزی انقلاب در برابر انحرافات و بصیرت و آگاهی سیاسی و مهمتر از همه فضیلت های اخلاقی و روح انقلابی ایشان برای همگان مخصوصا طلاب عزیز الهام بخش و درس آموز خواهد بود.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم نیز در پی ارتحال آیت الله یزدی با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال این عالم مجاهد، افزوده است: خبر درگذشت عالم ربانی، یار وفادار و دیرین بنیانگذار انقلاب اسلامی ،حضرت امام خمینی(ره) و مبارز ثابت قدم انقلاب و همراه رهبر معظم انقلاب، موجب تألم و تاثر دوستداران نظام و انقلاب گردید.
این پیام حاکی  است: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله یزدی(قدس سره) را به محضر مبارک حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران و بیت معزز، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحمان برای آن عالم جلیل القدر غفران و رحمت واسعه‌ی الهی را مسئلت دارد.

حجت الاسلام داوود نمازی مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعات با صدور پیامی ارتحال آیت الله محمد یزدی، رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت.
در پیام وی آمده است: ایشان از پیشگامان نظام اسلامی واز چهره‌های خدمتگزار به نظام اسلامی درسمت های مختلف و اثر گذار بودند وهیچ شخص منصف و آشنا باتحولات قبل وبعد از انقلاب اسلامی  باهر گرایش سیاسی نمیتواند منکر جایگاه ویژه و برجسته ایشان درحدوث وبقا نظام اسلامی بشود این مصیبت رابه محضر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید وحوزه های علمیه و تمامی علاقه مندان به ایشان  بویژه به بیت مکرم و آقازادگان محترم ایشان تسلیت عرض میکنم وبرای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی آرزومندم.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن قم نیز با صدور پیامی در این باره تاکید کرده است: آیت الله محمد یزدی حیات علمی وسیاسی پر برکتش وقف اسلام و انقلاب و حوزه های علمیه بود و همواره با صلابت و شجاعت از نظام اسلامی، اصل ولایت فقیه و رهبری انقلاب دفاع می کرد.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز به مناسبت درگذشت آیت‌الله یزدی، پیامی صادر و تاکید کرد: رحلت فقیه وارسته ، عالم پارسا و انقلابی، مجاهد خستگی‌ناپذیر دوران مبارزه و یاور مخلص و شجاع امامین انقلاب، حضرت آیت الله حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله تعالی علیه خسارتی بزرگ برای حوزه های علمیه و جبهه انقلاب اسلامی است. ثبات قدم، حساسیت فوق العاده ، اهتمام بدور از هرگونه عافیت طلبی برای پیشبرد اهداف انقلاب و دفاع شجاعانه از آرمانهای اسلام ناب در برابر کج رویها و کج اندیشیها، از ایشان چهره ای ممتاز در میان علمای پیشتاز نهضت امام خمینی (ره)  ساخته بود.
در پیام حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان آمده است: فقدان این سرمایه گرانقدر و چهره ماندگار انقلاب  را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی، حوزه های علمیه، شاگردان، ارادتمندان و بیت شریف این عالم پرهیزکار تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و حشر با مقربان آیت‌الله یزدی که از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود صبح امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه در سن ۸۹ سالگی به دیدار حق شتافت.

وی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) بود که در درس‌های فقه و اصول امام خمینی (ره) شرکت داشت. این استاد برجسته حوزه از همراهان استوار و ثابت قدم مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار بود.

از این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکنون، کتابها و مقالات بسیاری از جمله بیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی  به چاپ رسیده است.

آیت الله یزدی پس از انقلاب مسئولیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف بر عهده داشته است که می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و دبیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد/

نظر شما