شناسهٔ خبر: 44431775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اقلیم کردستان در آتش خشم و اعتراضات مردمی

فتنه امریکایی ناآرام‌سازی عراق به اربیل کشید

روزنامه جوان

اعتراضات مردمی در استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق روز به روز از کنترل خارج می‌شود و با مداخله نیرو‌های امنیتی، دست‌کم شش نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات این منطقه مقررات منع آمد و شد وضع کرده‌اند و اربیل، دیروز یک هیئت بلندپایه برای یافتن راهکاری فوری به بغداد اعزام کرد؛ اعتراضاتی که با تشدید فشار عراقی‌ها برای خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور شروع شده است تا بهانه‌ای برای تداوم حضور امریکایی‌ها باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که عراقی‌ها به شدت روی خروج نیرو‌های امریکایی از کشورشان تأکید دارند، امریکا بیکار ننشسته و به دنبال فتنه‌انگیزی در خاک این کشور است. در همین راستا، از چند روز پیش شهر‌های مختلف استان سلیمانیه در منطقه کردستان عراق، شاهد تظاهرات صد‌ها نفری در اعتراض به فساد، بحران مالی و تأخیر در پرداخت حقوق است که در در‌گیری‌ها دست‌کم شش معترض کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. به گزارش شبکه الجزیره، تظاهرات‌کنندگان سه شنبه شب برای چندمین شب متوالی در شهرک‌های مختلف سلیمانیه به خیابان آمدند و حقوق از دست رفته خود را مطالبه کردند. بنا بر این گزارش، در شهرک «تکیه» واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز سلیمانیه، تظاهرات‌کنندگان تلاش کردند که مقر‌های احزاب و پلیس را به آتش بکشند. به گفته یک منبع آگاه پزشکی و هیئت حقوق بشر، در این شهرک یک معترض ۱۶ ساله کشته شد. در شهرک سید صادق واقع در غرب سلیمانیه نیز دو معترض طی روز‌های دو شنبه و سه‌شنبه، جان خود را از دست دادند. یک منبع آگاه در گفتگو با پایگاه بغداد الیوم گفت که مقامات امنیتی منطقه کردستان از روز چهار شنبه دو جاده زمینی استراتژیک اقلیم با استان دیالی را بستند. وی افزود که این دو جاده از مهم‌ترین راه‌های زمینی ارتباطی برای تردد ساکنان منطقه کردستان و استان دیالی و شریان حیاتی تبادلات تجاری میان دو طرف به شمار می‌رود. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، کمیته عالی امنیتی استان سلیمانیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقررات منع آمدوشد در سلیمانیه، حلبچه، لابرین و کرمیان از نیمه شب سه شنبه تا نیمه شب چهار شنبه با هدف حفظ امنیت برقرار می‌شود. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، صد‌ها تن از معترضان مقر‌های احزاب حاکم در کردستان یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان را به آتش کشیدند و این احزاب را به فساد و سوء‌استفاده از منابع مالی به منظور تأمین منافع حزبی خود متهم کردند.

صلاح داوود از رهبران حزب «الجیل‌الجدید» (جنبش نسل جدید)، روز چهار شنبه گفت: «سرویس‌های امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان، فعالان و اهالی استان‌های دهوک و اربیل را تهدید کرده‌اند تا مانع از سرایت اعتراضات سلیمانیه در این استان‌ها شوند.» با تشدید اعتراضات، دیشب نیز یک هیئت از منطقه کردستان که مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این منطقه در رأس آن قرار دارد قرار بود به بغداد سفر کند تا راهکاری فوری برای حل بحران ایجاد شده در اقلیم بیابد.

بخش اصلی این اعتراضات به عدم پرداخت حقوق کارمندان باز می‌گردد. همچنین، مردم در منطقه کردستان به انحصارطلبی سیاسی دو حزب اصلی دموکرات و اتحادیه میهنی معترض هستند و آن را یکی از دلایل بروز مشکلات معیشتی می‌دانند، چرا که انحصارطلبی سیاسی به فساد گسترده اقتصادی منجر شده است.

پ. ک. ک متهم اصلی

با شدت گرفتن اعتراضات در سلیمانیه، مقامات اقلیم این مسئله را به عامل خارجی نسبت دادند. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر دولت منطقه کردستان عراق گفت که با اعتراضات مخالفتی ندارد، اما اتفاقات روز‌های گذشته برنامه‌ریزی شده و آشوب بود. به گزارش شبکه روداوو، بارزانی گفت که طرف‌های خارجی در این اعتراضات دست دارند و عامل آشوب شده‌اند. او به طور ویژه گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ. ک. ک) را در پشت پرده اعتراضات دانست و افزود: «برنامه‌ای برای گرسنگی دادن به مردم کردستان و ایجاد اختلاف میان گروه‌های مختلف وجود دارد.» بارزانی در ادامه سخنان خود پارلمان عراق را مسئول کارشکنی در مسیر تفاهمات میان اربیل و بغداد دانست و گفت: «مشکل اربیل با حکومت مرکزی عراق از موضوع پرداخت حقوق فراتر رفته و به مسئله زمین و مردم گره خورده است.»

هرچند مقامات اقلیم گروه پ. ک. ک را عامل اصلی اعتراضات و آشوب در این منطقه می‌دانند، اما آشوب‌هایی که در سال‌های اخیر در عراق رخ داده عامل امریکایی – سعودی در آن به وضوح مشهود بوده است. سال گذشته نیز بسیاری از شهر‌های عراق برای مدت چند هفته شاهد اعتراضات گسترده مردمی به وضعیت معیشتی بود که بر اساس گزارش‌ها و اسناد، آشوبگران از سوی امریکا و عربستان سعودی هدایت می‌شدند تا این کشور را از لحاظ سیاسی بی ثبات کنند. در ماه‌های اخیر هم که عراقی‌ها بر خروج نیرو‌های امریکایی از عراق اصرار دارند، مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند با ناامن کردن عراق و به بهانه تهدیدات امنیتی برای شهروندان خود، حضور نظامی‌شان را در این کشور توجیه کنند. امریکا مدعی است که گروه‌های مقاومت حشدالشعبی در عراق، تهدید بزرگی برای منافع این کشور هستند و به هر نحوی شده تلاش می‌کنند قدرت این گروه‌ها را در بدنه سیاسی و امنیتی عراق کاهش دهند. این درحالی است که فرماندهان مقاومت بار‌ها هشدار داده‌اند که اگر امریکایی‌ها از عراق خارج نشوند برای خروج اشغالگران به زور متوسل خواهند شد.

با وجود اصرار مردم و نمایندگان عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور عملکرد ضعیفی در این باره داشته است. در همین راستا، منابع سیاسی عراقی روز چهار شنبه از تلاش فراکسیون‌های پارلمان برای استیضاح نخست‌وزیر این کشور به دلیل عملکرد ضعیفش در پرونده حضور نظامی امریکا در خاک عراق و دو بحران بهداشتی و مالی که ماه‌هاست ادامه‌دار شده، پرده برداشتند. به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، کریم علیوی، از رهبران ائتلاف الفتح گفت: «دولت الکاظمی در این مرحله در مدیریت کشور ناکام ماند و دستاوردی نداشت. او تنها به تبلیغ دستاورد‌هایی در رسانه‌ها اکتفا کرد، اما در واقعیت کار قابل ذکری ملاحظه نشد مخصوصاً که بابت اجرای این برنامه، دولت الکاظمی رأی اعتماد گرفته بود.»

واکنش مقامات بغداد

با تشدید آشوب‌ها در اقلیم کردستان مقامات بغداد نیز واکنش نشان دادند. برهم صالح، رئیس‌جمهور کرد عراق، در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در منطقه کردستان، برداشتن گام‌های جدی برای توقف تعرض به بیت‌المال و غارت اموال و قاچاق را راه‌حل کاهش مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد که تأییدی بر وجود فساد در این منطقه است. درحالی که مقامات اربیل تلاش می‌کنند وضعیت بی‌ثباتی در اقلیم را به دولت مرکزی عراق نسبت دهند، ریاض المسعودی، نماینده پارلمان عراق در واکنش به تشدید تظاهرات‌ها در منطقه کردستان گفت که این امر تنها به حکومت محلی این اقلیم ارتباط دارد و تنها در صورتی که منافع ملی کشور عراق به خطر افتد، بغداد می‌تواند دخالت نظامی کند. به گزارش روزنامه بغدادالیوم، سرکوت شمس‌الدین، رئیس فراکسیون «المستقبل» نیز روز چهارشنبه، انگشت اتهام خود را به سوی دو حزب حاکم منطقه کردستان (دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی) نشانه گرفت و گفت که شبه‌نظامیان وابسته به این دو حزب، تظاهرات‌کنندگان را هدف قرار داده‌اند.

نظر شما