شناسهٔ خبر: 43203025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

الزام استان‌ها به رعایت دستور العمل‌های بهداشتی

سخنگوی دولت از الزام استان‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بالای ۸۰ درصد خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
علی ربیعی در نشست هفتگی خود با اشاره به رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی برغم تاکیدات، گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هفته اخیر در کشور به ۶۳ درصد و در تهران به ۴۵ درصد کاهش یافت.

وی افزود: براساس تصمیمات کمیته اضطرار ستاد ملی مقابله با کرونا، استان‌ها ملزم به بالا بردن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در زدن ماسک به بالای ۸۰ درصد شدند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به حوزه‌های اقتصاد آسیب پذیر به ویژه در گردشگری، گفت: براساس سیاست‌های حمایتی مقرر شد، بازپرداخت اقساط تسهیلات فعالان در حوزه گردشگری تا پایان سال ۹۹ امهال شود.

آقای ربیعی افزود: همچنین مهلت سررسید پرداخت قبوض آب و برق در این دوره تا پایان سال تمدید شد.
 
استراتژی دولت معکوس کردن روند مهاجرت

سخنگوی دولت گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید فاصله شهر و روستا در بهره مندی از امکانات و خدمات زیربنایی بسیار کاهش یافته است.

آقای ربیعی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران، به روز روستا و عشایر (۱۵ مهرماه) اشاره کرد و افزود: استراتژی این دولت معکوس کردن روند مهاجرت بوده است و حمایت‌های دولت در حوزه خدمات زیربنایی مانند گازلوله‌کشی، راه آسفالته، آب آشامیدنی سالم، مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی، خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد تا این استراتژی ثمربخش باشد.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا برای اشتغال پایدار روستایی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار روستاییان قرار گرفته و سرانه درآمد روستائیان پیش از دولت یازدهم منفی نهصدهزار تومان بود که هم‌اکنون به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده که تاثیرات خوبی در تثبیت جمعیت روستایی داشته است.

آقای ربیعی افزود: در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستا‌های کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بوده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش داده تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده اند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: در حوزه آموزش و پرورش نرخ پوشش پیش دبستانی روستایی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافته و نرخ پوشش دانش آموزان روستایی نیز ۲۳ درصد رشد داشته است.

آقای ربیعی تصریح کرد: بیش از ۳۲۰۰ مدرسه شبانه روزی در مناطق روستایی ایجاد شده و ۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی در روستا‌ها متوجه زنان است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش و ۳۰ درصد کلاس‌ها در مناطق روستایی تشکیل می‌شود و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم حداقل ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند.

سخنگوی دولت گفت: تمام مدارس خشتی و گلی که حدود ۱۰۰۰ کلاس بود جمع آوری شده است و بیش از ۷۸۰۰ پروژه با ۲۷ هزار کلاس روستایی با مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع به گونه‌ای که هر روز به طور متوسط ۱۱ کلاس روستایی و در سراسر کشور حدود ۲۹ کلاس درس در این دولت احداث شده است.

آقای ربیعی تصریح کرد: ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به شبکه هوشمند مدارس دانا متصل شده‌اند.

وی افزود: از میان ۳۸ هزار و ۶۷ مدرسۀ روستایی، ۱۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه توسط ایرانسل، ۴ هزار و ۴۸۲ مدرسه توسط همراه اول و ۱۹ هزار و ۹۴۹ مدرسه نیز از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. تعداد ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسۀ شهری نیز، از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت متصل شده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: از دیگر اقدامات زیرساختی مهم صورت گرفته در این زمینه اتصال ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق است و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستا‌ها به شبکه آب‌رسانی متصل هستند.

وی در ادامه گفت: همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستا‌های کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش بینی شده است.

آقای ربیعی خاطر نشان کرد: جمعیت تحت پوشش صندوق مشتمل بر بیمه شدگان و مستمری بگیران از ۱۳۶ هزار و ۶۵۴ نفر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ نفر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که بیانگر رشدی ۹۵ درصدی است.

وی اظهار کرد: همچنین روز گذشته با حمایت کامل دولت یک میلیون ۴۴۰ هزار بیمه شده به جمعیت این صندوق اضافه خواهند شد؛ که مجموعه بیمه شدگان حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد شد.

نظر شما