شناسهٔ خبر: 42384037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

جمالي نژاد:

تصويب لوايح درآمدهاي پايدار به ارتقا خدمت رسانی مديريت شهري و روستايي کمک می‌کند

نشست خبري دكتر جمالي نژاد معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور و رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور به مناسبت هفته دولت چهارشنبه ۱۲ شهريور ماه با حضور نمايندگان رسانه ها در سالن پيامبر اعظم(ص) وزارت كشور تشكيل و اهم اقدامات و برنامه هاي حوزه عمراني وزارت كشور و سازمان از ابتداي دولت يازدهم تشريح و به پرسشهاي خبرنگاران پاسخ داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت به نقل از وزارت كشور، جمالي نژاد در ابتداي اين نشست وظایف عمده سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور را پشتيباني، حمايت، راهنمائی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و دهیاری ها،‌ آموزش کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها و نظارت بر حسن اجرای وظائفی که در خصوص شهرداري ها و دهياري ها به عهده وزارت کشور است و اهم وظايف معاونت عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت  كشور را هماهنگي در اجراي پروژه هاي عمراني ملي در سطح استانها، رسيدگي و نظارت بر امور شوراهاي اسلامي و شهر و روستا و هماهنگي و برنامه ريزي در امور حمل و نقل و ترافيك شهري عنوان نمود.

آمارهاي ملي پايه
وي با بيان اينكه از كل جمعيت كشور ۷۴ درصد در ‌شهرها و ۲۶درصد در روستاها ساكن هستند، اظهار كرد: در حال حاضر ۱۳۳۸ شهرداري و ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهياري در كشور وجود دارد، ۱۲۵هزار و ۹۹۲ نفر عضور شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند كه ۴۰۲۹ نفر از اين تعداد از زنان مي باشند و ۲۸۵۵ نفر دهيار زن نيز در كشور مشغول خدمت هستند.
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداري‌هاي كشور را حدود ۹۶ هزار ميليارد تومان و ‌بودجه سال ۹۹ دهياري ها را حدود ۱۲هزار ميليارد تومان ذكر نمود و گفت: اين در حاليست كه بودجه عمراني كشور در سال ۹۹ حدود ۸۷ هزار ميليارد تومان بوده و مجموع بودجه شهرداريها و دهياريها ۱۹ درصد بيشتر از بودجه عمراني كشور است.

سياستهاي اصلي و اسناد آسيب شناسي شهرداري ها
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور در ادامه به تشريح سياست هاي اولويت دار وزارت كشور در حوزه مديريت شهري و روستايي پرداخت و اهم آنها را به اين شرح معرفي نمود: برنامه محوري شهرداري ها و تهيه برنامه پنج ساله، تقويت نقش و جايگاه شهرداري ها در اداره شهر، ايجاد نظام اجرايي شفاف و مسووليت پذير، شفاف كردن نظام درآمدي شهرداري ها، تامين درآمدهاي پايدار، ارتقاي زيرساختهاي شهرالكترونيك و شهرداري الكترونيك، تحقق شهرهاي هوشمند، ارتقاي آموزش شهروندي، ارتقاي همكاري سازمان هاي مردم نهاد در اداره امور شهر، ايجاد كاربست هايي براي كاهش تصدي گري شهرداري و برون سپاري امور، افزايش مشاركت بخش خصوصي، جلب سرمايه گذاران، تحقق محله محوري در شهرهاي بزرگ، ارتقاي سرمايه اجتماعي شهرها، پاسخگويي شورا و شهرداري، به كارگيري راهبردهاي نوين و نگاه جديد به اداره شهرها، گفتمان دانش محوري، حضور گفتمان شهرهاي خلاق، دوستدار محيط زيست و كارآفرين و مصاديقي از اين دست، تغيير هنجارها و التزام بخشي به ساختار و نيروي انساني شهرداري.
وي افزود: به تازگي در شهريور ماه براي اولين بار سند ملي معماري شهرسازي ايراني اسلامي به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور رسيد.
وي تصريح كرد: وزارت كشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در دولت يازدهم و دوازدهم تلاش كرده با تدوين لوايح و اسناد آسيب شناسي حوزه وظيفه اي شهرداري ها و دهياري ها به كارآمدي مديريت شهري و روستايي كمك نمايد.
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور در ادامه با اشاره به اينكه با دو نوع اقدام شامل اقدامات نرم افزاي و سخت افزاري پيگير امور مديريت شهري و روستايي هستيم، گفت: در ابتداي دولت يازدهم آسيب شناسي در حوزه هاي وظيفه اي شهرداريها از سوي وزارت كشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با همكاري دستگاه هاي ذيربط انجام كه در نهايت منجر به تهيه سند آسيب شناسي در موضوعات فضای سبز،‌ مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، حمل‌ونقل شهری، میادین میوه و تره‌بار، ساماندهی صنوف و مشاغل شهری، مديريت بحران و فرهنگي و اجتماعي و همچنين ابلاغ مصوبه هيات وزيران در اين موضوعات شد و اسناد آسيب شناسي شوراها، حمل و نقل و عمران شهري، شهرهوشمند از سوي وزارت كشور تهيه و در مرحله بررسي در دولت هستند و سند آسيب شناسي شهرسازي و معماري از سوي وزارت راه و شهرسازي تهيه مي شود.

تهيه لوايح حوزه وظيفه اي شهرداري ها و دهياري ها
جمالي نژاد افزود: در زمان فعاليت دولت و يازدهم به منظور حمايت از اقدامات شهرداري ها و دهياري ها و ارتقاي جايگاه آنها، لوايح مهمي از سوي وزارت كشور با همكاري دستگاه هاي مرتبط تهيه و براي سير مراحل تصويب تقديم دولت و مجلس شد كه قانون ساماندهي مديريت پسماند عادي با اولويت مشاركت بخش غير دولتي به تصويب مجلس رسيد و ابلاغ شد، لايحه درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها و لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده در حال رفع اشكالات شوراي نگهبان در مجلس شوراي اسلامي مي باشند و لايحه اصلاح و الحاق موادي به ماده واحده قانون تأسيس دهياري هاي خودكفا در روستاهاي كشور در مرحله تصويب در كميسيون خاص امور كلان شهر تهران و ساير كلان شهرها و ارسال به هيأت دولت است.
وي ادامه داد: لايحه قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي و انتخابات شهرداران تقدیم به هیات دولت شده، لايحه مديريت شهري بر اساس بررسي تطبيقي با طرح مطروحه در مجلس با عنوان «قانون جامع مديريت شهري» تهيه و اصلاح شده، لايحه مديريت يكپارچه ايمني شهر و روستا در مرحله بررسي در كميسيون‌هاي دولت قرار دارد و لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداري‌ها كه با هدف جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز و شهرفروشي تهيه شده به دولت تقديم گرديده است.
وي اضافه كرد: از ابتداي دولت يازدهم ۵۹۵ بخشنامه، دستورالعمل ها و آيين نامه در راستاي ايجاد وحدت رويه، انسجام و انتظام بخشي امور شهرداريها، دهياريها و شوراها تهيه و ابلاغ شده است.
وي همچنين اظهار كرد: در لايحه ماليات بر ارزش افزوده كه در حال بررسي نهايي در مجلس است، سهم درآمدهاي عمومي و سهم شهرداري ها و دهياري ها از نسبت فعلي ۶۶ درآمدهاي عمومي و ۳۴ شهرداري ها به نسبت مساوي ۵۰ درصد پيشنهاد شده كه تصويب آن ضمن افزايش درآمدهاي شهرداري ها، جلوي شهرفروشي ها و فروش تراكم را مي گيرد.
وي در زمينه لايحه درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهیاری‌ها تصريح كرد: يكي از اقدامات اساسي دولت تدبير و اميد كه با اهتمام ويژه وزارت كشور در دستور كار قرار گرفت، ارائه اين لايحه با پيش‌بيني راهكارهايي مناسب در عرصه منابع مالي و اعتباري شهرداري ها بود. اين لايحه پس از گذشت ۳۷ سال با هدف رفع نواقص و مشكلات موجود در نظام مالي و درآمدي شهرداري‌ها و دهياري‌ها و شفافيت بخشي به امور هزينه‌اي آنان سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي مطرح و پس از تصويب با اعلام اصلاحاتي از سوي شوراي نگهبان مراحل نهايي را در مجلس يازدهم طي مي كند و ابلاغ آن گام بزرگي در زمينه تقويت مديريت شهري و روستايي كشور محسوب مي شود.
 
انتظام بخشي به نيروي انساني و ساختار شهرداري ها
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در ادامه اقدامات صورت گرفته در زمينه انتظام بخشي به نيروي انساني و ساختار شهرداري ها را اعلام و به ابلاغ ساختار سازمانی۱۳۱۱ شهرداری وسازمان وابسته به شهرداری‏ها، ابلاغ اساسنامه ۷۲۵ سازمان وابسته به شهرداري‌ها و تدوين اساسنامه سازمان هاي پسماند جمعي سه استان شمالي، ارتقاي شغلي ۲۲۹۸ نفر از كاركنان شهرداري و تبدیل وضعیت ۷۰۷ مستخدم پیمانی به رسمی آزمايشي و افزايش حقوق و مزاياي شهرداران و كاركنان شهرداريها در دو نوبت در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹  حداقل پس از ۱۲ سال اشاره نمود.
وي افزايش حقوق و مزاياي كاركنان شهرداري ها و شهرداران را از اولويتهاي كاري سازمان در اين سالها برشمرد و افزود: شهرداران و كاركنان شهرداري ها نسبت به ساير دستگاه ها حقوق كمتري دريافت مي كنند و با مصوبه اخير هيات وزيران، حقوق و مزاياي آنها پس از سالها افزايش يافت.

تقويت زيرساختها
وي همچنين به پيگيري هاي وزارت كشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور براي بازگشت سهم عوارض شهرداري ها كه به سازمان هدفمندي واگذار شده بود با همكاري مجلس قبل اشاره و آن را كمكي به شهرهاي كوچك و مياني و دهياريها عنوان نمود.
وي در ادامه به واگذاري۱۰هزار ميليارد ريال براي تقويت زيرساختهاي شهري و روستايي،۲۶۵۰ ميليارد ريال به پروژه هاي مديريت پسماندهاي استانهاي ساحلي شمالي در سال قبل و ۲۸۸۰ ميليارد ريال در سال جاري و ۳۳۰۰ ميليارد ريال براي آسفالت شهرهاي كوچك و مياني در سال قبل اشاره نمود.
 
حمل و نقل عمومي شهري
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در ادامه ضمن تشريح اقدامات عمده حوزه حمل و نقل عمومي شهري در دولت يازدهم و دوازدهم گفت: طي اين سالها و با كمك هاي دولت به توسعه خطوط مترويي، ۱۷۹ كيلومتر به طول اين خطوط اضافه شده كه معادل۵۴ درصد كل خطوط  در حال بهره‌برداري مي باشد و ۱۱۲ ايستگاه، معادل ۵۳ درصد كل ايستگاه‌هاي قطار شهري در حال بهره‌برداري، در اين سالها احداث شده است و این مهم در حالی اتفاق افتاده که ساخت هر کیلومتر از خطوط قطار شهری ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
وي در ادامه از افزايش ۶۵۷ واگن به تعداد ناوگان مترويي كه معادل ۳۶درصد ناوگان در حال بهره‌برداري است و جابه‌جايي  و انجام حدود ۸۳۰ ميليون سفر از طريق  حمل و نقل ريلي به صورت سالانه خبر داد.
وي ضمن اشاره به نوسازي ۷۱ هزار دستگاه تاكسي با حمايت هاي دولت از سال۹۴ تاكنون از  برگزاري ۵۶ جلسه شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور و ۲۱۷۰ جلسه شوراي ترافيك استاني و ۱۸۴۸۰ جلسه  شهرستاني با هدف بررسي كارشناسي مسايل حوزه حمل و نقل ترافيك شهري خبر داد. 
وي همچنين درحوزه اتوبوسراني به انعقاد تفاهم نامه بازسازي وخريد قطعات يدكي موردنياز ناوگان اتوبوسراني هاي شهري كشور در ۱۲۷ شهرداري و بازسازي ۵۴۱ دستگاه اتوبوس،  معرفي شهرداري هاي كلانشهرها به تعداد ۱۷۰۰ دستگاه  به سازمان برنامه و بودجه جهت استفاده از تسهيلات تبصره ۱۸قانون بودجه سال ۱۳۹۸اشاره نمود.
به گفته جمالي نژاد، معرفي شهرهاي داراي اتوبوس متوقفي به سازمان برنامه و بودجه جهت دريافت تسهيلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ براي بازسازي  ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس درسطح كشور و  برنامه ريزي براي تخصيص ۹۰۰ ميليارد ريال كمك به شهرداري ها از محل رديف "كمك به نوسازي و بازسازي ناوگان حمل و نقل عمومي " قانون بودجه سال ۱۳۹۹ ديگر برنامه هاي مربوط به تقويت ناوگان اتوبوسراني شهري كشور است كه در حال پيگيري مي باشد.
 
توسعه خدمات شهري و روستائي
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور همچنين به احداث ۵۰۰ ايستگاه‌ آتش‌نشاني شهري و ۹۲۴ پايگاه آتش‌نشاني روستايي اشاره نمود.
 وي همچنين از ساماندهي ۹۶ محل دفن پسماند شهري و استقرار سيستم جمع‌آوري پسماند در ۳۰ هزار روستاي كشور خبر داد.
جمالي نژاد همچنين به كمك دولت به ايجاد تاسيسات زباله سوز در شهرهاي نوشهر، ساري و رشت اشاره نمود و گفت:زباله‌سوز ۲۰۰ تني نوشهر آماده بهره‌برداري و نيروگاه زباله‌سوز ۴۵۰ تني ساري تا پايان سال آماده افتتاح است و نيروگاه رشت سال آينده افتتاح مي شود.
وي همچنين از احداث۵۵۵۰ بوستان چند منظوره روستايي ، معادل۷۴ درصد كل بوستان هاي روستايي كشور، در اين دولت خبر داد.
وي در زمينه تامين و تجهيز شهرداري ها و دهياري ها به ماشين آلات موردنياز آنها به خريد و واگذاري ۴۰۲۰ دستگاه ماشين آلات خدماتي، ۳۲۸۷ دستگاه ماشين آلات عمراني و ۱۰ هزار دستگاه تجهيزات آتش نشاني و امداد از سوي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور اشاره كرد.
 
حمايت مالي شهرداري ها و دهياري ها
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: از ابتدای تاسیس دهیاری ها در سال ۸۲ تا كنون مجموع اعتباراتی که به روستاها تعلق گرفته ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ۲۱ هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان یعنی ۸۵ درصد از کل اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم تخصیص پیدا کرده است كه بيانگر توجه دولت به توسعه مناطق روستايي است.
جمالي نژاد همچنين به صدور مجوز انتشار حدود ۱۴ هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت شهرداري‌هاتا پايان سال ۱۳۹۸ و پيش بيني ۹ هزار ميليارد تومان براي سال ۱۳۹۹ در حوزه حمل و نقل شهري شامل مترو و اتوبوس و باز آفريني شهري و خريد تجهيزات و نردبان آتش نشاني اشاره كرد.
وي در ادامه از اعطاي ۳۰۰۰ ميليارد ريال وام هاي قرض الحسنه به شهرداري‌هاي كوچك كشور و اعطاي ۳۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت جهت اجراي ۹۴۹ طرح درآمدزاي دهياري‌ها و ايجاد اشتغال مستقيم بيش از ۲۳۱۲ نفردر روستاها و كمك به توسعه زير ساخت‌هاي ۴۷۳ پروژة گردشگري روستايي خبر داد.
 
بازآفريني شهري
معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزيركشور درادامه به همكاري هاي صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها به منظور كمك به بازآفريني شهري اشاره نمود و گفت: در ۴۶۵ شهر در هزار محله ۵۵ هزار و ۱۰۴ هكتار بافت هاي ناكارامد مياني شناسايي و در ۱۷۵ شهر در ۶۰۰ محله۲۴هزار و ۱۴۱ هكتار بافت هاي تاريخي شناسايي و در ۱۱۰ شهر و در ۱۱۰۰ محله ۶۱ هزار و ۶۵۷ هكتار سكونتگاه هاي غير رسمي شناسايي شده است.
وي با اشاره به اینکه در کشور ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و از این میزان ۳۲۶۸ هکتار در تهران قرار گرفته است، افزود: دولت و شهرداری در حوزه بازآفرینی توافق کرده اند که ۷۰ درصد منابع مالی تحقق بازآفرینی توسط دولت و ۳۰ درصد مابقی توسط شهرداری تامین شود. تا کنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است اما محدودیت های ریالی روند کار را کمی کند کرده است و بايد بدنبال منابع اعتباري جديد بود.
 
ايجاد و تقويت سامانه هاي نظارتي
جمالي نژاد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ضرورت نظارت و مديريت بر اقدامات شهرداري ها و دهياري ها وشوراها گفت: بخش عمده اي از اين امور بوسيله سامانه ها صورت مي گيرد كه برخي از مهمترين آنها در حوزه حمل و نقل عمومي شهري عبارت است ازسامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری (باربرگ) در شهرهای کشور، سامانه حمل و نقل دانش آموزان (سپند) و سامانه پرداخت خودرو.
وي همچنين به راه‌اندازي سامانه نظارت بر مصوبات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، راه‌اندازي سامانه جامع دهياري‌هاي كشور به منظور ارائه خدمات و تقويت نظارت بر نهاد دهياري، ارتقاء و به‌روز رساني سامانه ملي كنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني كشور، راه اندازی سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر)، سامانه پايش و نظارت بر ساخت و سازهاي كشور( سپاس) و راه‌اندازي سامانه جامع داد و ستد روستایی، بوم گردی و گردشگری روستایی اشاره نمود.
 
آموزش و پژوهش
رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور همچنين با اشاره به فعاليتهاي مركزمطالعات برنامه ريزي شهري و روستايي اين سازمان از انجام ۵۵ پروژه‌هاي مطالعاتي ملي و ۱۶۹۰ پروژه استاني از سوي اين مركز در زمينه موضوعات مرتبط با حوزه هاي وظيفه اي شهرداري ها و دهياري ها خبر داد.
وي همچنين از ارتقاء سرانه آموزش دهياري ها به ۳۳ ساعت و شهرداران و كاركنان شهرداري‌ها ۴۲ ساعت و برگزاري ۳۵۰ نشست‌ هم‌انديشي علمي در سطح ملي و استاني خبر داد.
وي افزود: آموزش ۱۲۶هزار نفر اعضاي شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها  با همكاري دفاتر متناظر در استانداري هاي سراسركشور به ميزان حداقل ۸ ساعت اجرايي شده است.
جمالي كژاد همچنين از نتشار ۵۵ عنوان كتب علمي و تخصصي در حوزه‌ي مديريت شهري و روستايي و ۷۵ عنوان ماهنامه‌ها و فصلنامه‌هاي تخصصي اين حوزه ها خبر داد.
 
 ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد
جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها گفت: متاسفانه در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع به صورت مداوم ظرف سالیان گذشته مطرح می شود و متاسفانه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد و با توجه به نقصی که در آن وجود دارد ساخت و سازهای خلاف انجام می شود.
وي اضافه كرد: متاسفانه در ساخت و سازهای خلاف اولین محکوم شهرداری ها و دهیاری ها هستند، در حالیکه مراجع هفت گانه ای در این حوزه دخیل هستند. ساخت و سازهای خلاف در سالیان گذشته شکل گرفته، لذا با وجود نقصی که در این قانون وجود دارد ممکن است باز هم شاهد چنین مواردی باشیم. بسیاری از ساخت و سازهای خارج از پهنه شهرها در حوزه ماموریتی جهاد کشاورزی است.
وي با اشاره به تقديم لايحه اصلاحي ماده ۱۰۰ قانون شهرداريها به دولت از سوي وزارت كشور، افزود: در اين موضوع شاهد عدم پاسخگويي برخي دستگاه ها به استعلامات شهرداري ها و طولاني بودن فرايند پاسخ برخي دستگاه ها به شهرداريها هستيم. همچنين برخي نظرات كميسيون ماده ۱۰۰ توسط ديوان عدالت اداري نقض مي شود و اين موارد اصلاح آن را بيش از پيش ضروري مي كرد.
جمالي نژاد همچنين به تشكيل ستاد ساخت و سازهاي غيرمجاز با محوريت وزارت كشور و تشكيل جلسات ملي آن با حضور وزير محترم كشور و پيگيري موضوعات مرتبط با محوريت استانداران در استان ها اشاره نمود.
 
كمك به شهرداري ها و دهياري ها در پي شيوع كرونا     
معاون عمراني وزیر کشور در پاسخ به سوالي در خصوص اقدامات انجام شده در پی شیوع کرونا ویروس و همچنین حمایت های مالی از شهرداری های کشور گفت: کارگروه ویژه ای در سازمان شهرداری ها و دهیاری هاي كشور با شیوع کرونا ویروس تشکیل شد و ضوابط، پروتکل ها و شیوه نامه های متناسب با این شرایط را تدوین و به استان ها ابلاغ نمود.
وي افزود: ضوابط و پروتکل های لازم در حوزه پسماندهای عادی و پسماندهای بیمارستانی تدوین شد و شاهد گندزدايي، ضدعفوني و شست و شوي سطح شهرها و روستاها و ناوگان حمل و نقل عمومي شهري از سوي شهرداري ها و دهياري ها بوديم و با همكاري ساير دستگاه ها حمايتهاي لازم از آنها صورت گرفت و به شهرهای کوچک و میانی و دهياري ها کمک هایی پرداخت شد و سعي مي كنيم از محل ظرفيتهاي قانون بودجه سنواتي مثل اوراق مشاركت به زيرساختهاي حمل و نقلي شهرهاي بزرگ كمك هايي صورت گيرد.
 
آخرين وضعيت كمك به توسعه حمل و نقل عمومي شهري
جمالي نژاد در پاسخ به سوالي در خصوص اقدامات دولت براي كمك به حمل و نقل عمومي پس از شيوع كرونا گفت: با توجه به تحريم هاي ظالمانه و برخي محدوديت هاي مالي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي به سختي صورت مي گيرد ولي وزارت كشور در اين زمينه همواره در كنار شهرداري ها بوده و خواهد بود و بطور مستمر از طريق دستگاه هاي ذيربط پيگير تحقق اين موضوعات هستيم.
وي افزود: در حال حاضر امكان توليد اتوبوس در زميان كوتاه وجود ندارد و همانطوري كه در صحبتهاي قبلي اشاره شد، پيگير بازسازي اتوبوس ها به تعداد ۵ هزار دستگاه هستيم و براي بيش از سه هزار دستگاه در كلانشهرها و ساير شهرها قرارداد بازسازي منعقد شده است.
وی همچنين با اشاره به فرسوده بودن حدود ۷۰ درصد از ناوگان اتوبوسراني شهري كشور، گفت: امسال تلاش مي كنيم تا شهرداري ها از طريق انتشار و فروش اوراق مشاركت بتوانند هرينه نوسازي ناوگان اتوبوسراني شهري را تامين نمايند.
وي با اشاره به دو طرح مهم تامين واگن مترويي براي كلانشهرهاي كشور كه از طريق سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور دردست انجام مي باشد، گفت: اولين طرح مربوط به تامين ۳۱۵ دستگاه واگن مترويي براي كلانشهرهاي شيراز اصفهان و تبريز با شركت چيني پوژن مي باشد كه با توجه به افزايش ۲۵ درصدي از محل قرارداد تعداد آن به ۳۹۵ دستگاه واگن براي كلانشهرهاي مذكور به علاوه شهر قم افزايش يافت. در چارچوب اين قرارداد، از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن بصورت  CBU‌(واردات كامل  از طرف چين) تحويل كلانشهرهاي شيراز اصفهان و تبريز شده و از مجموع ۲۱۵ دستگاه واگن باقيمانده  PLB(ساخت بدنه و برخي از تجهيزات و نيز مونتاژ و تست در ايران)، ساخت و رنگ بدنه ۵۰ دستگاه واگن در كارخانه ايريكو بعنوان شريك داخلي شركت پوژن چين انجام شده و با توجه به ارسال قطعات و تجهيزات ۲۰ دستگاه واگن از طرف خارجي و ترخيص آنها از گمرك،‌ مراحل ساخت آنها در كارخانه ايركو در دست اتمام مي باشد.
وي افزود: يكي ديگر از طرح هاي تامين واگن،‌ قرارداد تأمين ۶۳۰ دستگاه واگن براي خطوط متروي تهران است كه به عنوان فاز اول طرح تامين ۲۰۰۰ دستگاه واگن بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و به منظور یکپارچه سازی فنی و شکل گیری زنجیره های تأمین و تولید در داخل کشور جهت تقویت صنایع بومی شكل گرفته است.
وي ادامه داد: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مذكور در سال ۹۷ امضاء و با كنسرسيوم چيني- ايراني پيمانكار مبادله شده است. با توجه به تکمیل فرايند داخلي اخذ فاينانس، قرارداد مذكور طي سال ۹۹ از طرف بانک مرکزی به موسسه چيني به معرفی شده  و هم اكنون در انتظار طي شدن روال كاري مربوطه در چين است.
وی افزود: محل اعتبار واگن‌های مترو از طریق فایناسی بود که در کشور چین داشتیم، تامین خواهد شد. بخشی از فایناس را با پیگیری‌های معاونت عمرانی وزارت کشور آزاد شد و اکنون فضا آماده است تا بتوانیم فایناس را عملیاتی کنیم و پروژه اجرایی شود. بخشی از ۶۳۰ دستگاه واگن به طور مستقیم وارد کشور می شود و بخش اعظمی از آن در داخل کشور با ۵۵ درصد تولید داخل ساخته خواهد شد.
جمالي نژاد همچنين از آمادگي وزارت كشور براي حمايت از طرح توليد واگن ملي با همكاري دستگاه هاي ذيربط خبر داد.
 
وزارت كشور پيگير رفع مشكلات حريم شهرهاست
معاون عمراني وزير كشور در پاسخ به پرسشي در خصوص رفع مشكلات حريم شهرها گفت: اخيرا با رصد جريان هاي مهاجرتي در كشور مشخص شد علي رغم اينكه عموما مهاجرت ها از روستاها و شهرهاي كوچك به سمت شهرهاي مياني و بزرگ و كلانشهرها صورت مي گرفته ولي به تازگي شاهديم كه مهاجرتهايي از شهرهاي بزرگ و كلانشهرها به شهرهاي مياني و كوچك و روستاها انجام مي گيرد و اين امر رسيدگي دقيق و كارشناسي به موضوعات حريم و حاشيه نشيني را يادآور مي كند.
وي ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع استان تهران و پايتخت و متفاوت و پيچيده بودن مباحث حريم در آن، معاونت استانداري تهران و دفتر فني وزارت كشور مسوول پيگيري اين موضوع هستند و بايد در اين استان به مباحث تقسيمات كشوري هم توجه شود.
وي افزود: شفاف نمودن مسيرها و مرزهاي شهرها و روستاهاي استان تهران به تعيين تكليف اين مبحث و در نهايت جلوگيري از حاشيه نشيني كمك زيادي خواهد كرد.
 
پروژه هاي عمراني
جمالي نژاد  در خصوص پروژه های هفته دولت در سال جاری نیز گفت: با وجود تحریم هاي ظالمانه و محدويتهاي مالی در دهه فجر سال گذشته بیش از ۲۲ هزار پروژه عمراني در كشور و در هفته دولت امسال نیز بیش از ۱۸ هزار پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزارمیلیارد تومان به بهره برداری رسید كه حاكي از استمرار روند توسعه كشور و تزريق مالي آنها علي رغم تحريم ها و كرونا است.
 وي افزود: طي يكسال اخير۴۰ هزار پروژه كم هزينه زودبازده با همكاري سازمان بسيج سازندگي در روستاها و شهرهاي كوچك اجرايي شده است.
وي اضافه كرد: علاوه بر اینها با توجه به پیش بینی عدم برگزاری مراسم اربعین امسال زیرساخت های اربعین با سرعت پیگیری و اجرا شده که آمادگی برای برگزاری این مراسم در سال آینده نیز محقق شود.
وي با بيان اينكه معاونت عمراني وزارت كشور مسوول ستاد بازسازي مناطق آسيب ديده از سيل فروردين ماه سال گذشته بود، به احداث بيش از ۶۶ هزار واحد مسكوني آسيب ديده شهري و روستايي، تعمير و بازسازي ۹۶۵۵۱ واحد مسكوني شهري و روستايي آسيب ديده و هماهنگي جهت بازسازي ۱۶۵۰مركز آموزشي و مدرسه  و ۱۰۸۶ واحد بهداشتي و خانه بهداشت آسيب ديده و  بازسازي و بهسازي راههاي مواصلاتي آسيب ديده به طول حدود ۱۸ هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي اشاره نمود.
 
استمرار خدمات در سال آخر فعاليت دولت
جمالي نژاد همچنين گفت: معاونت عمران و توسعه امور شهري ور وستايي وزارت كشور و سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در راستاي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري كه سال آخر دولت دوازدهم را فرصتي خوب براي افزايش خدمات خواندند، با اجراي برنامه (۳ *۱۰۰) +(۶۵) پيگير تحقق جدي برنامه ها و اقدامات در يكسال باقي مانده هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما