شناسهٔ خبر: 42391563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعلام جمع بندی برنامه های عمرانی هفته دولت؛

جمالی نژاد: تلاش برای تقویت مدیریت شهری و روستایی با تدوین لوایح متعدد و 11 سند آسیب شناسی در دولت یازدهم و دوازدهم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نشست خبری دكتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور به مناسبت هفته دولت چهارشنبه 12 شهریور ماه با حضور نمایندگان رسانه ها در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت كشور تشكیل و اهم اقدامات و برنامه های حوزه عمرانی وزارت كشور و سازمان از ابتدای دولت یازدهم تشریح و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داده شد.
به گزارش آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، جمالی نژاد در ابتدای این نشست وظایف عمده سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور را پشتیبانی، حمایت، راهنمائی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و دهیاری ها،‌ آموزش کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها و نظارت بر حسن اجرای وظائفی که در خصوص شهرداری ها و دهیاری ها به عهده وزارت کشور است و اهم وظایف معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت  كشور را هماهنگی در اجرای پروژه های عمرانی ملی در سطح استانها، رسیدگی و نظارت بر امور شوراهای اسلامی و شهر و روستا و هماهنگی و برنامه ریزی در امور حمل و نقل و ترافیك شهری عنوان نمود.

آمارهای ملی پایه
وی با بیان اینكه از كل جمعیت كشور 74 درصد در ‌شهرها و 26درصد در روستاها ساكن هستند، اظهار كرد: در حال حاضر 1338 شهرداری و 37 هزار و 118 دهیاری در كشور وجود دارد، 125هزار و 992 نفر عضور شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند كه 4029 نفر از این تعداد از زنان می باشند و 2855 نفر دهیار زن نیز در كشور مشغول خدمت هستند.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، بودجه سال 1399 شهرداری‌های كشور را حدود 96 هزار میلیارد تومان و ‌بودجه سال 99 دهیاری ها را حدود 12هزار میلیارد تومان ذكر نمود و گفت: این در حالیست كه بودجه عمرانی كشور در سال 99 حدود 87 هزار میلیارد تومان بوده و مجموع بودجه شهرداریها و دهیاریها 19 درصد بیشتر از بودجه عمرانی كشور است.

سیاستهای اصلی و اسناد آسیب شناسی شهرداری ها
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور در ادامه به تشریح سیاست های اولویت دار وزارت كشور در حوزه مدیریت شهری و روستایی پرداخت و اهم آنها را به این شرح معرفی نمود: برنامه محوری شهرداری ها و تهیه برنامه پنج ساله، تقویت نقش و جایگاه شهرداری ها در اداره شهر، ایجاد نظام اجرایی شفاف و مسوولیت پذیر، شفاف كردن نظام درآمدی شهرداری ها، تامین درآمدهای پایدار، ارتقای زیرساختهای شهرالكترونیك و شهرداری الكترونیك، تحقق شهرهای هوشمند، ارتقای آموزش شهروندی، ارتقای همكاری سازمان های مردم نهاد در اداره امور شهر، ایجاد كاربست هایی برای كاهش تصدی گری شهرداری و برون سپاری امور، افزایش مشاركت بخش خصوصی، جلب سرمایه گذاران، تحقق محله محوری در شهرهای بزرگ، ارتقای سرمایه اجتماعی شهرها، پاسخگویی شورا و شهرداری، به كارگیری راهبردهای نوین و نگاه جدید به اداره شهرها، گفتمان دانش محوری، حضور گفتمان شهرهای خلاق، دوستدار محیط زیست و كارآفرین و مصادیقی از این دست، تغییر هنجارها و التزام بخشی به ساختار و نیروی انسانی شهرداری.
وی افزود: به تازگی در شهریور ماه برای اولین بار سند ملی معماری شهرسازی ایرانی اسلامی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری كشور رسید.
وی تصریح كرد: وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش كرده با تدوین لوایح و اسناد آسیب شناسی حوزه وظیفه ای شهرداری ها و دهیاری ها به كارآمدی مدیریت شهری و روستایی كمك نماید.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور در ادامه با اشاره به اینكه با دو نوع اقدام شامل اقدامات نرم افزای و سخت افزاری پیگیر امور مدیریت شهری و روستایی هستیم، گفت: در ابتدای دولت یازدهم آسیب شناسی در حوزه های وظیفه ای شهرداریها از سوی وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور با همكاری دستگاه های ذیربط انجام كه در نهایت منجر به تهیه سند آسیب شناسی در موضوعات فضای سبز،‌ مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، حمل‌ونقل شهری، میادین میوه و تره‌بار، ساماندهی صنوف و مشاغل شهری، مدیریت بحران و فرهنگی و اجتماعی و همچنین ابلاغ مصوبه هیات وزیران در این موضوعات شد و اسناد آسیب شناسی شوراها، حمل و نقل و عمران شهری، شهرهوشمند از سوی وزارت كشور تهیه و در مرحله بررسی در دولت هستند و سند آسیب شناسی شهرسازی و معماری از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه می شود.

تهیه لوایح حوزه وظیفه ای شهرداری ها و دهیاری ها
جمالی نژاد افزود: در زمان فعالیت دولت و یازدهم به منظور حمایت از اقدامات شهرداری ها و دهیاری ها و ارتقای جایگاه آنها، لوایح مهمی از سوی وزارت كشور با همكاری دستگاه های مرتبط تهیه و برای سیر مراحل تصویب تقدیم دولت و مجلس شد كه قانون ساماندهی مدیریت پسماند عادی با اولویت مشاركت بخش غیر دولتی به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال رفع اشكالات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی می باشند و لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری های خودكفا در روستاهای كشور در مرحله تصویب در كمیسیون خاص امور كلان شهر تهران و سایر كلان شهرها و ارسال به هیأت دولت است.
وی ادامه داد: لایحه قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات شهرداران تقدیم به هیات دولت شده، لایحه مدیریت شهری بر اساس بررسی تطبیقی با طرح مطروحه در مجلس با عنوان «قانون جامع مدیریت شهری» تهیه و اصلاح شده، لایحه مدیریت یكپارچه ایمنی شهر و روستا در مرحله بررسی در كمیسیون‌های دولت قرار دارد و لایحه اصلاح ماده 100 قانون شهرداری‌ها كه با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و شهرفروشی تهیه شده به دولت تقدیم گردیده است.
وی اضافه كرد: از ابتدای دولت یازدهم 595 بخشنامه، دستورالعمل ها و آیین نامه در راستای ایجاد وحدت رویه، انسجام و انتظام بخشی امور شهرداریها، دهیاریها و شوراها تهیه و ابلاغ شده است.
وی همچنین اظهار كرد: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده كه در حال بررسی نهایی در مجلس است، سهم درآمدهای عمومی و سهم شهرداری ها و دهیاری ها از نسبت فعلی 66 درآمدهای عمومی و 34 شهرداری ها به نسبت مساوی 50 درصد پیشنهاد شده كه تصویب آن ضمن افزایش درآمدهای شهرداری ها، جلوی شهرفروشی ها و فروش تراكم را می گیرد.
وی در زمینه لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تصریح كرد: یكی از اقدامات اساسی دولت تدبیر و امید كه با اهتمام ویژه وزارت كشور در دستور كار قرار گرفت، ارائه این لایحه با پیش‌بینی راهكارهایی مناسب در عرصه منابع مالی و اعتباری شهرداری ها بود. این لایحه پس از گذشت 37 سال با هدف رفع نواقص و مشكلات موجود در نظام مالی و درآمدی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شفافیت بخشی به امور هزینه‌ای آنان سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از تصویب با اعلام اصلاحاتی از سوی شورای نگهبان مراحل نهایی را در مجلس یازدهم طی می كند و ابلاغ آن گام بزرگی در زمینه تقویت مدیریت شهری و روستایی كشور محسوب می شود.
 
انتظام بخشی به نیروی انسانی و ساختار شهرداری ها
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در ادامه اقدامات صورت گرفته در زمینه انتظام بخشی به نیروی انسانی و ساختار شهرداری ها را اعلام و به ابلاغ ساختار سازمانی1311 شهرداری وسازمان وابسته به شهرداری‏ها، ابلاغ اساسنامه 725 سازمان وابسته به شهرداری‌ها و تدوین اساسنامه سازمان های پسماند جمعی سه استان شمالی، ارتقای شغلی 2298 نفر از كاركنان شهرداری و تبدیل وضعیت 707 مستخدم پیمانی به رسمی آزمایشی و افزایش حقوق و مزایای شهرداران و كاركنان شهرداریها در دو نوبت در سال 1398 و 1399  حداقل پس از 12 سال اشاره نمود.
وی افزایش حقوق و مزایای كاركنان شهرداری ها و شهرداران را از اولویتهای كاری سازمان در این سالها برشمرد و افزود: شهرداران و كاركنان شهرداری ها نسبت به سایر دستگاه ها حقوق كمتری دریافت می كنند و با مصوبه اخیر هیات وزیران، حقوق و مزایای آنها پس از سالها افزایش یافت.

تقویت زیرساختها
وی همچنین به پیگیری های وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور برای بازگشت سهم عوارض شهرداری ها كه به سازمان هدفمندی واگذار شده بود با همكاری مجلس قبل اشاره و آن را كمكی به شهرهای كوچك و میانی و دهیاریها عنوان نمود.
وی در ادامه به واگذاری10هزار میلیارد ریال برای تقویت زیرساختهای شهری و روستایی،2650 میلیارد ریال به پروژه های مدیریت پسماندهای استانهای ساحلی شمالی در سال قبل و 2880 میلیارد ریال در سال جاری و 3300 میلیارد ریال برای آسفالت شهرهای كوچك و میانی در سال قبل اشاره نمود.
 
حمل و نقل عمومی شهری
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در ادامه ضمن تشریح اقدامات عمده حوزه حمل و نقل عمومی شهری در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: طی این سالها و با كمك های دولت به توسعه خطوط مترویی، 179 كیلومتر به طول این خطوط اضافه شده كه معادل54 درصد كل خطوط  در حال بهره‌برداری می باشد و 112 ایستگاه، معادل 53 درصد كل ایستگاه‌های قطار شهری در حال بهره‌برداری، در این سالها احداث شده است و این مهم در حالی اتفاق افتاده که ساخت هر کیلومتر از خطوط قطار شهری 600 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
وی در ادامه از افزایش 657 واگن به تعداد ناوگان مترویی كه معادل 36درصد ناوگان در حال بهره‌برداری است و جابه‌جایی  و انجام حدود 830 میلیون سفر از طریق  حمل و نقل ریلی به صورت سالانه خبر داد.
وی ضمن اشاره به نوسازی 71 هزار دستگاه تاكسی با حمایت های دولت از سال94 تاكنون از  برگزاری 56 جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور و 2170 جلسه شورای ترافیك استانی و 18480 جلسه  شهرستانی با هدف بررسی كارشناسی مسایل حوزه حمل و نقل ترافیك شهری خبر داد.
وی همچنین درحوزه اتوبوسرانی به انعقاد تفاهم نامه بازسازی وخرید قطعات یدكی موردنیاز ناوگان اتوبوسرانی های شهری كشور در 127 شهرداری و بازسازی 541 دستگاه اتوبوس،  معرفی شهرداری های كلانشهرها به تعداد 1700 دستگاه  به سازمان برنامه و بودجه جهت استفاده از تسهیلات تبصره 18قانون بودجه سال 1398اشاره نمود.
به گفته جمالی نژاد، معرفی شهرهای دارای اتوبوس متوقفی به سازمان برنامه و بودجه جهت دریافت تسهیلات از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 1399 برای بازسازی  5000 دستگاه اتوبوس درسطح كشور و  برنامه ریزی برای تخصیص 900 میلیارد ریال كمك به شهرداری ها از محل ردیف "كمك به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی " قانون بودجه سال 1399 دیگر برنامه های مربوط به تقویت ناوگان اتوبوسرانی شهری كشور است كه در حال پیگیری می باشد.
 
توسعه خدمات شهری و روستائی
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور همچنین به احداث 500 ایستگاه‌ آتش‌نشانی شهری و 924 پایگاه آتش‌نشانی روستایی اشاره نمود.
 وی همچنین از ساماندهی 96 محل دفن پسماند شهری و استقرار سیستم جمع‌آوری پسماند در 30 هزار روستای كشور خبر داد.
جمالی نژاد همچنین به كمك دولت به ایجاد تاسیسات زباله سوز در شهرهای نوشهر، ساری و رشت اشاره نمود و گفت:زباله‌سوز 200 تنی نوشهر آماده بهره‌برداری و نیروگاه زباله‌سوز 450 تنی ساری تا پایان سال آماده افتتاح است و نیروگاه رشت سال آینده افتتاح می شود.
وی همچنین از احداث5550 بوستان چند منظوره روستایی ، معادل74 درصد كل بوستان های روستایی كشور، در این دولت خبر داد.
وی در زمینه تامین و تجهیز شهرداری ها و دهیاری ها به ماشین آلات موردنیاز آنها به خرید و واگذاری 4020 دستگاه ماشین آلات خدماتی، 3287 دستگاه ماشین آلات عمرانی و 10 هزار دستگاه تجهیزات آتش نشانی و امداد از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور اشاره كرد.
 
حمایت مالی شهرداری ها و دهیاری ها
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور گفت: از ابتدای تاسیس دهیاری ها در سال 82 تا كنون مجموع اعتباراتی که به روستاها تعلق گرفته 25 هزار میلیارد تومان است که 21 هزار و 184 میلیارد تومان یعنی 85 درصد از کل اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم تخصیص پیدا کرده است كه بیانگر توجه دولت به توسعه مناطق روستایی است.
جمالی نژاد همچنین به صدور مجوز انتشار حدود 14 هزار میلیارد تومان اوراق مشاركت شهرداری‌هاتا پایان سال 1398 و پیش بینی 9 هزار میلیارد تومان برای سال 1399 در حوزه حمل و نقل شهری شامل مترو و اتوبوس و باز آفرینی شهری و خرید تجهیزات و نردبان آتش نشانی اشاره كرد.
وی در ادامه از اعطای 3000 میلیارد ریال وام های قرض الحسنه به شهرداری‌های كوچك كشور و اعطای 3600 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت جهت اجرای 949 طرح درآمدزای دهیاری‌ها و ایجاد اشتغال مستقیم بیش از 2312 نفردر روستاها و كمك به توسعه زیر ساخت‌های 473 پروژة گردشگری روستایی خبر داد.
 
بازآفرینی شهری
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیركشور درادامه به همكاری های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها به منظور كمك به بازآفرینی شهری اشاره نمود و گفت: در 465 شهر در هزار محله 55 هزار و 104 هكتار بافت های ناكارامد میانی شناسایی و در 175 شهر در 600 محله24هزار و 141 هكتار بافت های تاریخی شناسایی و در 110 شهر و در 1100 محله 61 هزار و 657 هكتار سكونتگاه های غیر رسمی شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور 141 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و از این میزان 3268 هکتار در تهران قرار گرفته است، افزود: دولت و شهرداری در حوزه بازآفرینی توافق کرده اند که 70 درصد منابع مالی تحقق بازآفرینی توسط دولت و 30 درصد مابقی توسط شهرداری تامین شود. تا کنون 7500 میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است اما محدودیت های ریالی روند کار را کمی کند کرده است و باید بدنبال منابع اعتباری جدید بود.
 
ایجاد و تقویت سامانه های نظارتی
جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت نظارت و مدیریت بر اقدامات شهرداری ها و دهیاری ها وشوراها گفت: بخش عمده ای از این امور بوسیله سامانه ها صورت می گیرد كه برخی از مهمترین آنها در حوزه حمل و نقل عمومی شهری عبارت است ازسامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری (باربرگ) در شهرهای کشور، سامانه حمل و نقل دانش آموزان (سپند) و سامانه پرداخت خودرو.
وی همچنین به راه‌اندازی سامانه نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا، راه‌اندازی سامانه جامع دهیاری‌های كشور به منظور ارائه خدمات و تقویت نظارت بر نهاد دهیاری، ارتقاء و به‌روز رسانی سامانه ملی كنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی كشور، راه اندازی سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر)، سامانه پایش و نظارت بر ساخت و سازهای كشور( سپاس) و راه‌اندازی سامانه جامع داد و ستد روستایی، بوم گردی و گردشگری روستایی اشاره نمود.
 
آموزش و پژوهش
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور همچنین با اشاره به فعالیتهای مركزمطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی این سازمان از انجام 55 پروژه‌های مطالعاتی ملی و 1690 پروژه استانی از سوی این مركز در زمینه موضوعات مرتبط با حوزه های وظیفه ای شهرداری ها و دهیاری ها خبر داد.
وی همچنین از ارتقاء سرانه آموزش دهیاری ها به 33 ساعت و شهرداران و كاركنان شهرداری‌ها 42 ساعت و برگزاری 350 نشست‌ هم‌اندیشی علمی در سطح ملی و استانی خبر داد.
وی افزود: آموزش 126هزار نفر اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها  با همكاری دفاتر متناظر در استانداری های سراسركشور به میزان حداقل 8 ساعت اجرایی شده است.
جمالی كژاد همچنین از نتشار 55 عنوان كتب علمی و تخصصی در حوزه‌ی مدیریت شهری و روستایی و 75 عنوان ماهنامه‌ها و فصلنامه‌های تخصصی این حوزه ها خبر داد.
 
 ماده 100 قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد
جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری اصلاح ماده 100 قانون شهرداری ها گفت: متاسفانه در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع به صورت مداوم ظرف سالیان گذشته مطرح می شود و متاسفانه ماده 100 قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد و با توجه به نقصی که در آن وجود دارد ساخت و سازهای خلاف انجام می شود.
وی اضافه كرد: متاسفانه در ساخت و سازهای خلاف اولین محکوم شهرداری ها و دهیاری ها هستند، در حالیکه مراجع هفت گانه ای در این حوزه دخیل هستند. ساخت و سازهای خلاف در سالیان گذشته شکل گرفته، لذا با وجود نقصی که در این قانون وجود دارد ممکن است باز هم شاهد چنین مواردی باشیم. بسیاری از ساخت و سازهای خارج از پهنه شهرها در حوزه ماموریتی جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به تقدیم لایحه اصلاحی ماده 100 قانون شهرداریها به دولت از سوی وزارت كشور، افزود: در این موضوع شاهد عدم پاسخگویی برخی دستگاه ها به استعلامات شهرداری ها و طولانی بودن فرایند پاسخ برخی دستگاه ها به شهرداریها هستیم. همچنین برخی نظرات كمیسیون ماده 100 توسط دیوان عدالت اداری نقض می شود و این موارد اصلاح آن را بیش از پیش ضروری می كرد.
جمالی نژاد همچنین به تشكیل ستاد ساخت و سازهای غیرمجاز با محوریت وزارت كشور و تشكیل جلسات ملی آن با حضور وزیر محترم كشور و پیگیری موضوعات مرتبط با محوریت استانداران در استان ها اشاره نمود.
 
كمك به شهرداری ها و دهیاری ها در پی شیوع كرونا     
معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده در پی شیوع کرونا ویروس و همچنین حمایت های مالی از شهرداری های کشور گفت: کارگروه ویژه ای در سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور با شیوع کرونا ویروس تشکیل شد و ضوابط، پروتکل ها و شیوه نامه های متناسب با این شرایط را تدوین و به استان ها ابلاغ نمود.
وی افزود: ضوابط و پروتکل های لازم در حوزه پسماندهای عادی و پسماندهای بیمارستانی تدوین شد و شاهد گندزدایی، ضدعفونی و شست و شوی سطح شهرها و روستاها و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از سوی شهرداری ها و دهیاری ها بودیم و با همكاری سایر دستگاه ها حمایتهای لازم از آنها صورت گرفت و به شهرهای کوچک و میانی و دهیاری ها کمک هایی پرداخت شد و سعی می كنیم از محل ظرفیتهای قانون بودجه سنواتی مثل اوراق مشاركت به زیرساختهای حمل و نقلی شهرهای بزرگ كمك هایی صورت گیرد.
 
آخرین وضعیت كمك به توسعه حمل و نقل عمومی شهری
جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولت برای كمك به حمل و نقل عمومی پس از شیوع كرونا گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه و برخی محدودیت های مالی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به سختی صورت می گیرد ولی وزارت كشور در این زمینه همواره در كنار شهرداری ها بوده و خواهد بود و بطور مستمر از طریق دستگاه های ذیربط پیگیر تحقق این موضوعات هستیم.
وی افزود: در حال حاضر امكان تولید اتوبوس در زمیان كوتاه وجود ندارد و همانطوری كه در صحبتهای قبلی اشاره شد، پیگیر بازسازی اتوبوس ها به تعداد 5 هزار دستگاه هستیم و برای بیش از سه هزار دستگاه در كلانشهرها و سایر شهرها قرارداد بازسازی منعقد شده است.
وی همچنین با اشاره به فرسوده بودن حدود 70 درصد از ناوگان اتوبوسرانی شهری كشور، گفت: امسال تلاش می كنیم تا شهرداری ها از طریق انتشار و فروش اوراق مشاركت بتوانند هرینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری را تامین نمایند.
وی با اشاره به دو طرح مهم تامین واگن مترویی برای كلانشهرهای كشور كه از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور دردست انجام می باشد، گفت: اولین طرح مربوط به تامین 315 دستگاه واگن مترویی برای كلانشهرهای شیراز اصفهان و تبریز با شركت چینی پوژن می باشد كه با توجه به افزایش 25 درصدی از محل قرارداد تعداد آن به 395 دستگاه واگن برای كلانشهرهای مذكور به علاوه شهر قم افزایش یافت. در چارچوب این قرارداد، از سال 1392 تاکنون 100 دستگاه واگن بصورت  CBU‌(واردات كامل  از طرف چین) تحویل كلانشهرهای شیراز اصفهان و تبریز شده و از مجموع 215 دستگاه واگن باقیمانده  PLB(ساخت بدنه و برخی از تجهیزات و نیز مونتاژ و تست در ایران)، ساخت و رنگ بدنه 50 دستگاه واگن در كارخانه ایریكو بعنوان شریك داخلی شركت پوژن چین انجام شده و با توجه به ارسال قطعات و تجهیزات 20 دستگاه واگن از طرف خارجی و ترخیص آنها از گمرك،‌ مراحل ساخت آنها در كارخانه ایركو در دست اتمام می باشد.
وی افزود: یكی دیگر از طرح های تامین واگن،‌ قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران است كه به عنوان فاز اول طرح تامین 2000 دستگاه واگن بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و به منظور یکپارچه سازی فنی و شکل گیری زنجیره های تأمین و تولید در داخل کشور جهت تقویت صنایع بومی شكل گرفته است.
وی ادامه داد: قرارداد 630 دستگاه واگن مذكور در سال 97 امضاء و با كنسرسیوم چینی- ایرانی پیمانكار مبادله شده است. با توجه به تکمیل فرایند داخلی اخذ فاینانس، قرارداد مذكور طی سال 99 از طرف بانک مرکزی به موسسه چینی به معرفی شده  و هم اكنون در انتظار طی شدن روال كاری مربوطه در چین است.
وی افزود: محل اعتبار واگن‌های مترو از طریق فایناسی بود که در کشور چین داشتیم، تامین خواهد شد. بخشی از فایناس را با پیگیری‌های معاونت عمرانی وزارت کشور آزاد شد و اکنون فضا آماده است تا بتوانیم فایناس را عملیاتی کنیم و پروژه اجرایی شود. بخشی از 630 دستگاه واگن به طور مستقیم وارد کشور می شود و بخش اعظمی از آن در داخل کشور با 55 درصد تولید داخل ساخته خواهد شد.
جمالی نژاد همچنین از آمادگی وزارت كشور برای حمایت از طرح تولید واگن ملی با همكاری دستگاه های ذیربط خبر داد.
 
وزارت كشور پیگیر رفع مشكلات حریم شهرهاست
معاون عمرانی وزیر كشور در پاسخ به پرسشی در خصوص رفع مشكلات حریم شهرها گفت: اخیرا با رصد جریان های مهاجرتی در كشور مشخص شد علی رغم اینكه عموما مهاجرت ها از روستاها و شهرهای كوچك به سمت شهرهای میانی و بزرگ و كلانشهرها صورت می گرفته ولی به تازگی شاهدیم كه مهاجرتهایی از شهرهای بزرگ و كلانشهرها به شهرهای میانی و كوچك و روستاها انجام می گیرد و این امر رسیدگی دقیق و كارشناسی به موضوعات حریم و حاشیه نشینی را یادآور می كند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع استان تهران و پایتخت و متفاوت و پیچیده بودن مباحث حریم در آن، معاونت استانداری تهران و دفتر فنی وزارت كشور مسوول پیگیری این موضوع هستند و باید در این استان به مباحث تقسیمات كشوری هم توجه شود.
وی افزود: شفاف نمودن مسیرها و مرزهای شهرها و روستاهای استان تهران به تعیین تكلیف این مبحث و در نهایت جلوگیری از حاشیه نشینی كمك زیادی خواهد كرد.
 
پروژه های عمرانی
جمالی نژاد  در خصوص پروژه های هفته دولت در سال جاری نیز گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و محدویتهای مالی در دهه فجر سال گذشته بیش از 22 هزار پروژه عمرانی در كشور و در هفته دولت امسال نیز بیش از 18 هزار پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 50 هزارمیلیارد تومان به بهره برداری رسید كه حاكی از استمرار روند توسعه كشور و تزریق مالی آنها علی رغم تحریم ها و كرونا است.
 وی افزود: طی یكسال اخیر40 هزار پروژه كم هزینه زودبازده با همكاری سازمان بسیج سازندگی در روستاها و شهرهای كوچك اجرایی شده است.
وی اضافه كرد: علاوه بر اینها با توجه به پیش بینی عدم برگزاری مراسم اربعین امسال زیرساخت های اربعین با سرعت پیگیری و اجرا شده که آمادگی برای برگزاری این مراسم در سال آینده نیز محقق شود.
وی با بیان اینكه معاونت عمرانی وزارت كشور مسوول ستاد بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل فروردین ماه سال گذشته بود، به احداث بیش از 66 هزار واحد مسكونی آسیب دیده شهری و روستایی، تعمیر و بازسازی 96551 واحد مسكونی شهری و روستایی آسیب دیده و هماهنگی جهت بازسازی 1650مركز آموزشی و مدرسه  و 1086 واحد بهداشتی و خانه بهداشت آسیب دیده و  بازسازی و بهسازی راههای مواصلاتی آسیب دیده به طول حدود 18 هزار كیلومتر راه اصلی و فرعی اشاره نمود.
 
استمرار خدمات در سال آخر فعالیت دولت
جمالی نژاد همچنین گفت: معاونت عمران و توسعه امور شهری ور وستایی وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری كه سال آخر دولت دوازدهم را فرصتی خوب برای افزایش خدمات خواندند، با اجرای برنامه (3 *100) +(65) پیگیر تحقق جدی برنامه ها و اقدامات در یكسال باقی مانده هستند.

نظر شما