شناسهٔ خبر: 42368071 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جمالی نژاد خبر داد؛

تصویب سند ملی شهرسازی ایرانی و اسلامی

مهسا شمس

معاون عمرانی وزارت کشور، گفت: برای اولین بار سند ملی شهرسازی ایرانی و اسلامی به تصویب رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی یک قسمت از وظایف کاری ما است و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم یک قسمت دیگر که توضیحات و آماری را از هر دو حوزه ارائه می‌کنم.

وی افزود: سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به ۷۴ درصد از جمعیت کشور و ۲۶ درصد از جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهد. برای اولین بار سند ملی شهرسازی ایرانی و اسلامی به تازگی به تصویب رسیده است.

جمالی نژاد ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت کشور تقویت شهرداری‌ها در کشور است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای ساماندهی عوارض شهرداری‌ها، کمیته ملی عوارض را تشکیل دادیم تا شهرداری‌ها بنا به سلیقه خودشان عوارض نگیرند.

وی بیان کرد: ۷ سند آسیب شناسی تهیه شد و به تصویب هیأت وزیران هم رسید. همچنین قانون ساماندهی تصفیه خانه را به تصویب رساندیم.

جمالی نژاد گفت: سهم درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و دهیاریها که قبل از این سهم دولت ۶۶ و سهم شهرداری‌ها ۳۳ بود به ۵۰ درصد می‌رسد.

معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: چون کارکنان شهرداری‌ها کم بود ما فسادها را در شهرداری‌ها می‌دیدیم اما الان در دو مرحله حقوق کارکنان شهرداری‌ها را افزایش دادیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: امسال افزایش ۱۷۹ کیلومتر به طول خطوط قطار شهری کشور معادل ۵۴ درصد خطوط بهره برداری را داشته‌ایم.

وی افزود: متأسفانه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها کارآیی لازم را ندارد و خیلی از ساخت و سازهای خلاف از این قانون و در مجموع از نقض قانون نشأت می‌گیرد.

جمالی نژاد ادامه داد: ستاد ساخت و ساز در وزارت کشور و ستاد مقابله با ساخت و سازهای نامناسب در وزارت کشور تشکیل شده است که این خبر خوبی است.

رئیس سازمان شهداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ۶۳۰ دستگاه واگن بخشی از ۲ هزار دستگاه واگنی است که شورای اقتصاد برای اضافه شدن به متروی تهران تصویب کرده است، بعد از پیگیری‌ها قرار شد بخشی از این ۶۳۰ دستگاه از چین وارد شود و بخش اعظم آن در داخل کشور ساخته شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اضافه شدن ۲۵۰۰ اتوبوس در دوران کرونایی به حمل و نقل عمومی گفت: شرایط کشور برای تأمین اتوبوس خیلی مناسب نیست اتوبوس سازان چندان اتوبوس دپویی ندارند و می‌خواهیم در همین راستا یک جلسه برگزار کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم کمبود اتوبوس در حمل و نقل عمومی را جبران کنیم.

جمالی نژاد گفت: ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی که مربوط به اتوبوس می‌شود فرسوده است در سال ۹۸ و ۹۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای برطرف کردن مشکلات این اتوبوس‌های فرسوده تخصیص داده‌ایم اما رقم مناسبی نبود و هنوز هم نیاز به بودجه داریم.

معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: چون که شرایط کشور شرایط مناسبی نیست و اتوبوس سازان هم اتوبوس زیادی ندارند فعلاً تصمیم گرفته‌ایم اتوبوس‌های فرسوده را بازسازی کنیم تا در آینده بتوانیم با فروش اوراق مشارکت هزینه تأمین هزار دستگاه اتوبوس را هر چه سریع‌تر محقق کنیم.

نظر شما