شناسهٔ خبر: 42229270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جهش تولید در سرزمین فتح

کارخانه تولید کاتالیست در منطقه آزاد اروند به بهره برداری رسید

طرح توسعه کارخانه آرد صنعت ماهان تولیدکننده کاتالیست دهمین واحد تولیدی - صنعتی از پروژه‌های معاونت سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مدیرعامل و مدیران این سازمان در سایت شهرک صنعتی شماره یک آبادان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، شرکت آرد صنعت ماهان تولیدکننده انواع روغن صنعتی، دهمین واحد تولیدی - صنعتی معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از مجموع پروژه‌های طرح نهضت «جهش تولید در سرزمین فتح» به مناسبت از آزادسازی خرمشهر تا شکست حصر آبادان امروز (سه‌شنبه 4 شهریور) همزمان با هفته دولت با حضور مدیرعامل و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند در سایت شهرک صنعتی شماره یک آبادان و به مرحله بهره‌برداری رسید.

 

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد ریال برای 25 نفر به‌صورت مستقیم و 70 نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاده کرده و سالیانه 23 هزار تن انواع محصولات کاتلیست، امولیسفایر و آغازگرهای مورد مصرف پتروشیمی‌ها را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کند.

 

تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها گامی به سوی خودکفایی منطقه آزاد اروند

در این افتتاحیه «اسماعیل زمانی» ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) طرح توسعه کارخانه آراد صنعت ماهان تولیدکننده کاتالیست را سوق‌دهنده این منطقه به سوی خودکفایی در تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها دانست و اظهار کرد: منطقه آزاد اروند با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین با ظرفیت توسعه امکان سرویس‌دهی و خدمات دادن به واحدهای پتروشیمی و شیمیایی منطقه را دارد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه منطقه آزاد اروند در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و واحدهای شیمیایی ظرفیت توسعه بسیار بالایی دارد افزود: تولیدات این صنایع به صورت زنجیره‌ای به یکدیگر وابسته هستند و کارخانه‌ای که امروز در شهرک صنعتی آبادان به بهره‌‍‌برداری رسید یکی از حلقه‌های این زنجیره صنعتی را تکمیل خواهد کرد.

 

وی محصولات این واحد تولیدی را جزء اصلی‌ترین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مواد مورد نیاز پتروشیمی‌ها خواند و اضافه کرد: عمدتا 90 درصد این محصولات وارداتی بوده و لذا این اتفاق یک چراغ امید در تولید انواع کاتالیست، تسهیل کننده‌های مواد شیمیایی، آغازگرهای مورد مصرف در پتروشیمی و تولید انواع امولیسفایرها است که کشور به‌ویژه این منطقه را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد.

 

زمانی این محصول دانش‌بنیان در صنعت کشور را حائز اهمیت برشمرد و اذعان داشت: این زنجیره یک زنجیره بدیع و جدیدی از زنجیره‌های چند هزار نوعی کاتالیست است که محصول دانش‌بنیان است.

 

وی با اشاره به قوانین و مقررات انتقال و حمایت‌های مالی محصولات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: لازم است که مکاتباتی با معاونت دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام و دستورات مقتضی صادر شود، هدف ما حمایت و افزایش از اینگونه واحدها است تا در بحث مالی و قوانین و مقررات دست و پاگیر، تسهیلات لازم صورت گیرد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امیدواریم با حمایت از اینگونه کارخانه‌های حساس در فرآیند تولید تعداد این واحدها زیادتر شود تصریح کرد: صنعت پتروشیمی و نفت کشور به تولیدات این واحدها وابسته بوده و از لحاظ ارزی برای کشور به‌صرفه‌تر است.

 

وی به صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر دسترسی به این تکنولوژی در منطقه و تامین و رفع نیاز واحدهای داخلی کشور مشوق و حامی تولیدکنندگان برای صادرات این گونه محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و سایر کشورهای دنیا هستیم.

 

حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این افتتاحیه «سید علی موسوی» عنوان کرد: این کارخانه که از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود دهمین پروژه به بهره‌برداری رسیده در سال جهش تولید در سرزمین فتح است و یکی از راهبردهای اصولی سازمان منطقه آزاد اروند در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری است.

 

معاون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند ابراز کرد: سازمان منطقه آزاد اروند از سه طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار می‌دهد، یکی از آنها ارائه تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری استان خوزستان و همچنین کمک‌های معاونت علمی ریاست جمهوری است تا این واحدهای تولیدی توسعه یابند.

 

وی یادآور شد: در خصوص بحث صدور مجوزها، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری و پروانه ساخت کمترین زمان ممکن و امتیازات ویژه برای صنایع دانش‌بنیان در منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شده و از طریق مرکز نوآوری نیز آموزش‌های علمی شرکت‌ها نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 

پایان پیام/660

نظر شما