شناسهٔ خبر: 42171648 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛

دانشگاه‌های نسل سوم به‌دنبال هدفمندی آموزش‌های کلاسیک هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: کنون رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های نسل سوم به‌صورت هدفمند تعریف شده و نیازی نیست یک دانشجوی مهندسی تمام ابعاد یک رشته تخصصی را با صرف 4 سال از عمر خود بیاموزد.

صاحب‌خبر - حامد معیری کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نفوذ فضای مجازی و تکنولوژی‌های آموزشی در فرآیندهای آموزشی و یادگیری اظهار کرد: اطلاعات انباشته در فضای مجازی زیاد است و زمان برای تحلیل این اطلاعات بسیار کم یعنی همانقدری باید از ریاضیات یاد بگیریم تا بتوانیم با آن شغل پیدا کنیم. این اصطلاحی است که امروزه در دانشگاه‌های نسل سوم کاربرد بسیاری دارد. وی افزود: البته همین اصطلاح دانشگاه‌های نسل سوم از سوی بسیاری استادان و اهالی دانشگاه‌های نسل اول به‌شدت مورد انتقاد است و بسیاری از آنها به‌هیچ وجه چنین نظریه‌هایی را قبول ندارند. استادی که بیش از 80 مقاله ISI در بهترین ژورنال‌های دنیا به چاپ رسانده بالطبع چنین نظریه‌ای را نمی‌پذیرد. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بیان کرد: بسیاری از دروس دانشگاهی که هزینه و وقت کلانی برای یادگیری و همچنین آموزش آنها صرف می‌شود کاربردی در کسب‌وکارهای امروزی ندارد و نیازی نیست یک دانشجو تمام جنبه‌های رشته‌ای را بیاموزد درحالی که قرار است فقط یک جنبه را در اشتغال آینده خود به کار بگیرد. معیری کاشانی با اشاره به هدفمندی دانشگاه‌های نسل سوم عنوان کرد: اکنون رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های نسل سوم به‌صورت هدفمند تعریف شده و نیازی نیست یک دانشجوی مهندسی تمام ابعاد یک رشته تخصصی را با صرف 4 سال از عمر خود بیاموزد و بعدها نیز از آن استفاده و بهره‌ای نبرد. وی ادامه داد: این سیستم از دانشگاه در کشورمان نیز عمر زیادی نخواهد داشت و با اتفاقات و تحولاتی که در چندین ماهه اخیر در کارکردها و خدمات دانشگاهی افتاده نوید تغییرات بنیادی در نظام آموزش عالی کشور را در کوتاه مدت می‌دهد. شیوع ویروس کرونا این قضیه را ثابت کرد که دانشجو می‌تواند به دانشگاه و کلاس نرود و روند آموزشی خود را از خانه بگذراند. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب خاطرنشان کرد: فناوری‌های آموزشی و فضاهای جدید آموزشی با مدیریت اصولی و صحیح می‌تواند راهگشای بسیار مطلوبی برای آموزش‌های کاربردی باشد. مثال بارز این موضوع، این است که در ماه‌های گذشته مطالعه آزاد دانشجویان افزایش پیدا کرده و این نشان از بازدهی و افزایش کیفیت آموزش‌های دانشگاهی است. انتهای پیام/

نظر شما