شناسهٔ خبر: 67656128 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

برای تب دنگی این مسکن‌ها را مصرف نکنید

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در صورت ابتلا به تب دنگی از هرگونه مصرف خودسرانه مسکن ها اجتناب کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین،یک متخصص بیماری‌های عفونی در یزد گفت: در صورت مشاهده هر گونه علائم تب دنگ باید به مراکز درمانی مراجعه کرد و از مصرف خودسرانه دارو بخصوص داروهایی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و آسپرین جدا خودداری شود.

فارس در خبری نوشت:وحید شریفی متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند،امارات متحده عربی و عمان، و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

وی افزود: توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری از این بیماری برای عموم مردم به ویژه مسافران به کشورهای حوزه خلیج فارس و استان‌های گیلان ، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ضروری است.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که تب دنگی که به نام‌تب دنگ نیز شناخته می‌شود انتقال انسان به انسان ندارد تصریح کرد: این یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس آلوده و یا انتقال خون و فراورده‌های خونی از بیمار مبتلا به سایر افراد منتقل می‌شود.

شریفی با اشاره به این‌که خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری‌های ناشی از نیش پشه آئدس در استان گزارش نشده است ادامه داد: علائم این بیماری را تب ناگهانی و شدید، سردردهای شدید، درد پشت چشم، ضایعات پوستی، استفراغ، درد مفاصل، احساس خستگی و حالت تهوع و در موارد شدید بیماری خون‌ریزی از بینی و لثه برشمرد و گفت: افراد در صورت مشاهده این علایم سریعا به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

این متخصص تصریح کرد: این بیماری غیرکشنده است ولی اگر شخصی یکبار به این بیماری متبلا شده باشد،دفعات بعد شدیدتر مبتلا خواهد شد.

شریفی ادامه داد: افرادی مانند سالمندان، زنان‌باردار، کودکان زیر یکسال که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند ممکن است به نوع شدیدتر تب دنگ مبتلا شوند.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه علائم تب دنگ باید به مراکز درمانی مراجعه شود و از مصرف خودسرانه دارو بخصوص داروهایی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و آسپرین جدا خودداری شود.

شریفی، در سفر به مناطق گرمسیری در شرایط آب و هوایی مرطوب در طول روز بویژه هنگام طلوع و غروب آفتاب نکات ایمنی و پیشگیرانه را الزامی دانست.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که این پشه در آب‌های راکد هر چند کم، مثل آب زیر گلدان، ظروف پلاستیکی رها شده و... تخمگذاری می‌کند تاکید کرد: راه‌های مقابله با این پشه تخلیه‌ آب زیر گلدان و ظرف آب حیوانات و شستشوی ظرف به صورت مستمر، خالی کردن آب زیرکولر، ناودان و ...، خودداری از نگهداری تایر در فضای غیر مسقف، جمع آوری ظروف‌رها شده، قراردادن درپوش برای ظروف ذخیره آب و تخلیه و شستن مرتب سطل‌های زباله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌هایی همچون استفاده از توری برای درب و پنجره خانه، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و استفاده از اسپری حشره کش در محل‌ها و محیط‌های آلوده و محتمل به وجود پشه آئدس برای پیشگیری از آن کمک کننده است.

۲۳۳۲۱۷

برچسب‌ها:

نظر شما