شناسهٔ خبر: 42096786 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عاملی درگذشت آیت‌الله تسخیری را تسلیت گفت

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله تسخیری را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پیام تسلیت سعید رضا عاملی آمده است: درگذشت آیت‌الله تسخیری عالم متفکر برجسته جهان اسلام را که عمر خود را برای وحدت امت اسلامی مصروف داشت، به مقام معظم رهبری، جهان اسلام و همه اندیشمندان و آزادگان ادیان الهی تسلیت عرض می‌کنم.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: این عالم گران‌قدر که  به تعبیر حکیم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای"عالم مجاهد و زبان گویا اسلام و تشیع" بود از شخصیت‌های ممتاز و به بیانی منحصر بود که شهرت او جهانی و در جهان اسلام و بلکه جهان ادیان محبوبیتی ویژه و برگزیده داشت. او را دوست داشتند و الحق دوست‌داشتنی بود، چون از اخلاق نبوی و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌وفور بهره‌مند بود و عالمی بی حاشیه و پرثمر بود و در دوران عمر بابرکت خود در راه نشر علوم اسلامی و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) اهتمام ورزید و از پیشگامان وحدت و اتحاد مسلمانان در جهان اسلام بود و فعالیت‌های زیادی را در راه تقریب مذاهب اسلامی و بلکه همدلی و همکاری در میان اندیشمندان ادیان الهی انجام داد.

عاملی در این پیام خاطرنشان می سازد: آیت‌الله تسخیری از یاران نزدیک امام بزرگوار (ره) و رهبر معظم انقلاب و همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بود که شجاعانه و باهمت والا در عرصه‌های گوناگون علمی، اجتماعی و سیاسی کشور نقش‌آفرینی کرده و خدمات بسیار ارزنده‌ای را به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کردند، از نمایندگی مجلس خبرگان در ادوار مختلف، تا مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، همیشه در قامت یک عالم ربانی و شخصیت انقلابی و مردمی در راه اعتلای اسلام و انقلاب تلاش کردند. این عالم خستگی‌ناپذیر که عماد تقریب مذاهب بودند تا آخرین روزهای عمر شریف خود علی‌رغم بیماری و کهولت سن در جلسات به‌صورت فعال حضور مؤثر و راهگشا داشتند.

در ادامه پیام تسلیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: آیت‌الله تسخیری از مدافعان آرمان‌های مکتب اهل‌بیت(س) بود که برای معرفی صحیح تشیع به جهان اسلام تلاش بی‌وقفه داشت و به معنای حقیقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام بود و در میان علما و اندیشمندان جهان اسلام و سایر ادیان الهی از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود که حضورشان در نشست‌های ملی و بین‌المللی مایه دلگرمی همگان بود.

این پیام می افزاید: تألیف نزدیک به ۵۰ کتاب و ۳۵۰ مقاله در موضوعات گوناگون که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه‌شده است نشان از شخصیت اثرگذار و برجسته علمی ایشان، در بین جامعه حوزوی و دانشگاهی است و ایشان علاوه بر فقه، تفسیر و سیاست، در ادبیات عرب نیز سرآمد بود، که کتاب ارزشمند «المختصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» که اثری بسیار روان و زیبا در زمینه تفسیر است، توسط این عالم بزرگ تألیف شده است.

عاملی درباره دهه پایانی حیات آیت الله تسخیری نوشته است: دهه آخر عمر خود را با سرسختی و مجاهدت کم‌نظیر کارکرد. علیرغم بیماری سخت که برای بازنشسته شدن کافی بود، هرگز از همت و تلاش و تدبیر برای عزت اسلام و مسلمین کم نگذاشت و او را تبدیل به اسطوره مقاومت در عرصه مجاهدت علمی کرد. مجدداً درگذشت تأسف‌بار مرحوم مغفور آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره) را به محضر امام زمان(عج)، رهبر حکیم انقلاب و مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌های جهان اسلام و همه بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض کرده، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

آیت الله تسخیری مشاور جهان اسلام مقام معظم رهبری بود که روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

نظر شما