شناسهٔ خبر: 40917566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارت ویروس هزارچهره به گردشگری

تب ویروس کرونا گردشگری کشور را به شدت بیمار کرده که لازم است مجلس و دولت برای رونق این حوزه دست به کار شوند و کاری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ظهر امروز دومین نشست تخصصی «کرونا و کسب و کارهای آسیب‌دیده» با محوریت «گردشگری» با حضور مسعود ملکی معاون گردشگری شرکت علیصدر، حسین قره‌باغی عضو شورای شهر، منصور شعبانی‌جو نایب رئیس جامعه هتلداران، بهنام افتخاریان راهنمای گردشگری و برخی راهنمایان گردشگری و خبرنگاران برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد، قرار بود مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز دیدگاه خود را بیان کند که البته نه او و نه معاونش در مراسم حضور نداشتند.

نایب رئیس جامعه هتلداران نیز با بیان اینکه هتلداری شغل زیان‌آوری است اظهار کرد: کرونا ویروس هزارچهره‌ای است که مشخص نیست چه زمانی از بین می‌رود و گردشگری نیز از این بخش متضرر شده است.

منصور شعبانی‌جو با بیان اینکه هتل‌ها تعطیل شد و مسافرت‌ها لغو شد و ما ماندیم و هزینه‌های فراوان؛ بیان کرد: اگر اتفاقی نیفتد، هتل‌ها به سمت ورشکستگی می‌روند.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل تمام هزینه‌ها دو برابر شده است افزود: با این وجود هتل‌ها به مسافر تخفیف ۵۰ درصدی می‌دهند که نمی‌دانیم تا چه زمانی ادامه دارد.

کارتن بدست‌ها جمع نشده‌اند، فقط کارتن را پنهان کرده‌اند

نایب رئیس جامعه هتلداران با بیان اینکه وضعیت در همه کشورها همین است و باید راهی برای خروج از این بحران پیدا کنیم تصریح کرد: اگر بتوانیم هزینه‌ها را کاهش داده، تعدیل نیرو کرده و هزینه عوارض را کاهش دهیم شاید وضعیت بهتر شود.

وی خانه‌مسافرها را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: در این وضعیت مسافر می‌آید و در خانه‌مسافرهای غیرمجاز اسکان می‌یابد در حالی که هتل‌ها ۵۰ درصد تخفیف آن هم همراه با رعایت موارد بهداشتی در نظر گرفته‌اند.

شعبانی‌جو با بیان اینکه کارتن بدست‌ها جمع نشده‌اند بلکه فقط کارتن را پنهان کرده‌اند افزود: باید نیروی انتظامی در این زمینه وارد عمل شود؛ در کل باید بگوییم که شرایط مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه اگر ما مجبور به تعدیل نیرو شویم، افت کیفیت در کارها را خواهیم داشت یادآور شد: باید دلگرمی ایجاد کنند که مردم حداقل در داخل گردشگری داشته باشند بنابراین تصمیماتی که گرفته می‌شود باید از سوی مسئولان عملیاتی شود.

در ایران ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد که گردشگری به دو سال قبل برگردد

مدیرعامل توسعه گردشگری ایران و آسیا نیز گفت: همه می‌دانیم ۵۰ درصد درآمد شرکت‌های گردشگری در ایام نوروز است اما در نوروز ۹۸ جسم مریض گردشگری بیمارتر شد.

بهنام افتخاریان با بیان اینکه آبان‌ماه ۹۸ با گرانی بنزین وضعیت گردشگری داخلی بحرانی‌تر شد افزود: با گرانی بنزین سفرهای داخلی نیز کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه با آمدن کرونا وضعیت گردشگری بدتر شد و تمام تاسیسات هم تعطیل یادآور شد: همه این مسائل باعث شد که یک سال بد گردشگری رقم بخورد.

مدیرعامل دفتر توسعه گردشگری ایران و آسیا با بیان اینکه در ایران ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد که گردشگری به دو سال قبل برگردد افزود: این موضوع نشان می‌دهد که چقدر سیستم گردشگری ما فشل است.

وی با بیان اینکه با بحرانی‌ شدن وضعیت تاسیسات گردشگری کسی که مدیر عملیاتی یک تور بوده اکنون در جاهای دیگر فعالیت می‌کند گفت: در این شرایط ما نیروهای انسانی را از دست می‌دهیم نیروهایی که مورد حمایت نیز قرار نگرفتند به طوری که راهنمایان گردشگری وام کرونا نگرفتند و وامی که قرار بود به دفاتر بدهند نیز گفته شد اگر نیرو تعدیل شده پرداخت نمی‌شود.

مسوولان ما تمایلی به مسافر کم‌حجم اما پردرآمد در مقابل مسافر پرحجم اما کم‌درآمد ندارند

افتخاریان به جولان خانه‌مسافرها اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسوولان ما تمایلی به مسافر کم‌حجم اما پردرآمد در مقابل مسافر پرحجم اما کم درآمد ندارند و همین موجب می‌شود خانه‌مسافرها آن هم به صورت غیرمجاز فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه به ما گفته شد سه ماه بیمه ندهید اما روز سی و یکم هر ماه از ما حق بیمه خواسته شد گفت: تا الان اگر بیمه حمایت می‌کرد ما می‌توانستیم بیشتر نیروها را حفظ کنیم.

مدیرعامل دفتر توسعه گردشگری ایران و آسیا با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری به طور کلی رونق خود را از دست داده است بیان کرد: ما راهنمایان گردشگری پیک گردشگری خارجی و داخلی را از دست داده‌ایم و وضعیت گردشگری کنونی نیز این است که بحران دوم کرونا شروع شده و برای ۶ ماه پیش رو نیز برنامه‌ای نیست.

وی با گلایه از مسئولان که در برنامه‌های بین‌المللی گردشگری را مهم می‌دانند اما در چنین مواردی گردشگری به فراموشی می‌رود تصریح کرد: وزارت گردشگری باید برای معرفی کشور در عرصه بین‌الملل وارد شود زیرا می‌توانیم همدلی و اتحاد دوران کرونا در کشورمان را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم تا آنها متوجه مهمان‌پذیری، دوستی و وفاق ملت ایران شوند.

در پایان نشست نیز راهنمایان گردشگری حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/خ

نظر شما