شناسهٔ خبر: 40394942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دست نوشته آمریکایی ها من نمی توانم نفس بکشم؛

آمريکا همچنان در خشم قتل فلويد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- با گذشت چند روز از قتل جرج فلوید شهروند آفریقایی تبار آمریکا به دست پلیس مینیاپولیس، ایالت‌ها و مناطق مختلف این کشور صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور است.
به گزارش خبرگزاری آریا، با گذشت چند روز از قتل یک شهروند آفریقایی تبار آمریکا به دست نیرو‌های پلیس در شهر مینیاپولیس، ایالت‌ها و مناطق مختلف این کشور شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی به رفتار نژادپرستانه پلیس است.

پنتاگون پلیس نظامی آمریکا را به حال آماده باش درآورد
آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد وزارت دفاع آمریکا " پنتاگون" به ارتش اعلام کرده است شماری از یگان های پلیس نظامی را برای اعزام به مینیاپولیس به حال آماده باش درآورد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، این نیروها بر اساس قانون 1807 آمریکا مستقر خواهد شد که آخرین بار برای سرکوب شورش های 1992 لس آنجلس به کار گرفته شد.

شلیک گلوله پلاستیکی به خبرنگاران
گروه ناشناس انونیم سیتوآیان (Anonyme Citoyen) در صفحه توئیتر خود تصاویری منتشر کرد که نشان می دهد پلیس آمریکا در پخش زنده اعتراضات در شهر لوئیزویل در ایالت کنتاکی اسلحه را مستقیماَ به سمت گزارشگر می گیرد و گلوله پلاستیکی شلیک می کند.

کشته شدن یک جوان معترض 19 ساله در دیترویت
همزمان با حضور صد‌ها تن از معترضان در مرکز دیترویت بدنبال اعتراضات سراسری به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپلیس، یک معترض کشته شد.
به گزارش‌ای بی سی نیوز، ظاهرا کشته شدن پلیس در کشته شدن این معترض دست نداشته است، اما دست کم 9 نفر در اعتراضات دیترویت بازداشت شده اند. سخنگوی اداره پلیس دالاس اعلام کرد یک جوان 19 ساله براثر اصابت گلوله جان باخت.

تنش میان معترضان و پلیس مخفی مقابل کاخ سفید
گروه انونیم سیتوآیان (Anonyme Citoyen) که اخبار سیاسی و جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، در صفحه توئیتر خود ویدیویی را منتشر کرد از تجمع معترضان آمریکایی مقابل کاخ سفید. تنش میان تظاهرکنندگان و پلیس مخفی آمریکا مقابل کاخ سفید بالا گرفته است. شمار بسیاری از نیرو‌های مخفی آمریکا به محل تجمع اعزام شدند.
به گزارش رویترز، در شهر آتلانتا ایالت جورجیا، مردم در حالی که شعار می‌دادند "من نمی‌توانم نفس بکشم" و "جان سیاهپوستان با ارزش است"، در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کردند.
در شهر نیواورلئانز ایالت لوئیزیانا، هم شماری از مردم سفید پوست و رنگین پوست با سردادن شعار‌های ضدنژادپرستی در خیابان‌ها اعتراض خود را به کشته شدن جورج فلوید، سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس ابراز داشتند.
در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین، معترضان در حالی که نوشته "من نمی‌توانم نفس بکشم" در دست داشتند، علیه رفتار خشونت آمیز پلیس شعار دادند.
شهر دنور ایالت کلورادو هم شاهد اعتراضات مشابهی بود. معترضان از مقابل ساختمان شهرداری در خیابان‌های مجاور به راهپیمایی پرداختند تا خشم و اعتراض خود را از رفتار پلیس نژادپرست آمریکا نشان بدهند.
در نیویورک، فعالان حقوق مدنی و مخالفان نژادپرستی با برپایی تجمعاتی به سخنرانی در این خصوص پرداختند.
در هیوستون، ایالت تگزاس، معترضان تا مقابل ساختمان شهرداری راهپیمایی کردند و شعار‌های ضدنژادپرستی سر دادند.
در بوستون، ایالت ماساچوست، شماری از معترضان با تجمع در زمین بسکتبال این شهر، خشم و انزجار خود را ابراز داشتند.
اما در شهر مینیاپولیس که با استقرار نیرو‌های گارد ملی ایالات متحده، چهره‌ای نظامی به خود گرفته است، راهپیمایی‌های اعتراض آمیز و درگیری‌های خشونت‌آمیز به دنبال قتل جورج فلوید، مرد سیاهپوست غیر مسلح به دست پلیس همچنان ادامه دارد.
جیمی فاکس بازیگر مشهور سینما، با حضور در راهپیمایی اعتراضی در یکی از محلات مینیاپولیس، درباره تجربیات خود از رفتار نژادپرستانه پلیس با مردم و خبرنگاران صحبت کرد.
پاسگاه اصلی پلیس مینیاپولیس به آتش کشیده شده است.
همچنین، یک خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان و گروه تصویربردار همراهش، که هنگام ارتباط زنده تلویزیونی از ناآرامی‌های این شهر، توسط پلیس بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
 
معترضان در واشنگتن دی سی به مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا وارد شدند و با اسپری به ساختمان آن رنگ پاشیدند
سی ان ان در خبری فوری اعلام کرد معترضان در واشنگتن دی سی به مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا وارد شدند و با اسپری به ساختمان آن رنگ پاشیدند. این مطلب را منابع پلیس به سی ان ان گفتند. برخی از معترضان برای مدت کوتاهی به وسیله سرویس مخفی آمریکا بازداشت و سپس رها شدند.
 
تصاویر اعتراضات در آتلانتا و نیویورک
شبکه تلویزیونی سی ان ان تصاویری از برگزاری تظاهرات گسترده در آتلانتا و نیویورک را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش, این تظاهرات در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی انجام شده است. مجری برنامه می گوید این اعتراضات در مینیا پولیس, لس آنجلس و دنور در حال برگزاری است.
میگوئل مارکز خبرنگار سی ان ان مستقر در مینیاپولیس در سخنانی گفت: "هزاران نفر در اینجا به خیابان ها آمده اند. این افراد همه محدودیت ها را نادیده گرفته اند. تاکنون پلیس حضور چندانی در این منطقه نداشته است. تعداد معترضان در حال بیشتر شدن است. مردم شهر خشمگین هستند و آنها احساس می کنند تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است."
 
واکنش سامانتا پاور به کنفرانس خبری ترامپ
سامانتا پاور نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت ترامپ کنفرانس خبری را برگزار می کند نه برای اینکه به موضوع قتل جورج فلوید بپردازد و نه برای اینکه مسئولیت لفاظی های خشونت طلبانه اش را برعهده بگیرد بلکه برای قطع رابطه با سازمان جهانی بهداشت در خلال یک بیماری همه گیر جهانی.
 
سناتور مورفی: ترامپ باب درگیری‌های خشونت آمیز را باز کرد
سناتور کریس مورفی نماینده کنتیکت نوشت ترامپ باب درگیری‌های خشونت آمیز را باز کرد.
مورفی در پیامی توئیتری نوشت: یک قانونگذار جمهوریخواه از موکلانش می‌خواهد به غارتگران شلیک کنند.
این رویه‌ای است که ترامپ ایجاد کرد.

فرماندار جورجیا ضمن اعلام وضع اضطراری گارد ملی را نیز فراخواند
بدنبال اعتراضات خشونت آمیز در مرکز آتلانتا، برایان کمپ فرماندار جورجیا در منطقه فالتون اعلام وضع اضطراری کرد.
به گزارش‌ای بی سی نیوز، وی 500 تن از اعضای گارد ملی را نیز به حال آماده باش درآورده است.
وی ادامه داد نظامیان آمریکایی به منظور کمک به مقامات انتظامی محلی و ایالتی و کنترل فعالیت‌های غیرقانونی و بازگرداندن آرامش، فورا مستقر می‌شوند.
 

نظر شما