شناسهٔ خبر: 40183457 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

راه اندازی خط تولید جدید استارتر‌های لبنی با حمایت صندوق نوآوری

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد با تسهیلات تولید صنعتی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به احداث خط تولید استارتر‌های لبنی برای تولید ماست شده است.

صاحب‌خبر -
مریم تاج‌آبادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تک ژن زیست» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جزییات ساخت استارتر لبنی برای تولید ماست بر اساس عطر و طعم ماست‌های ایرانی را تشریح کرد و گفت: از آنجایی که در حال حاضر استارتر‌های مورد نیاز کارخانجات لبنی از خارج کشور تأمین می‌شود، تولید این محصولات ضمن کاهش واردات دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر می‌کند
 
تاج‌آبادی ادامه داد: پیش از ورود ما به عرصه تولید استارتر‌های لبنی، عطر و طعم ماست‌های صنعتی با سویه یا عطر و طعم ماست‌های سنتی متفاوت بود این در حالی است که ما در تولید استارتر‌های خود از باکتری اسید لاکتیک ایرانی استخراج شده از فرآورده‌های سنتی ایران استفاده می‌کنیم که طعم محصولات را به نمونه سنتی نزدیک می‌کند.

وی در مورد ویژگی دیگر استفاده از استارتر لبنی ایرانی برای تولید ماست گفت: به لحاظ امنیت زیستی نیز استفاده از استارتر لبنی غیر وارداتی بهتر است، زیرا استارتر یک باکتری زنده‌ای است که بطور کامل از خارج از کشور وارد می‌شود، در حالی که استارتر لبنی شرکت تک ژن زیست از باکتری بومی که ۲۰۰ سال مردم در سراسر کشور از آن استفاده می‌کردند تهیه می‌شود و امنیت بالاتری به همراه دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: شرکت «تک ژن زیست» در سال ۱۳۸۳ با هدف ارائه دانش فنی و فراهم کردن مواد اولیه به منظور تولید انواع محصولات پروبیوتیک و فراسودمند تاسیس شد. شرکت ما با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته تولید در مقیاس صنعتی، آزمایشگاه‌های تخصصی در بخش تحقیق و توسعه و همکاری با نیرو‌های متخصص و مجرب اقدام به بومی‌سازی تولید این محصولات کرده است. در حال حاضر شرکت، محصولات پروبیوتیک دامی تولید می‌کند.

وی در مورد تسهیلات تولید صنعتی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: ما مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان از صندوق نوآوری تسهیلات دریافت کردیم که این تسهیلات به منظور ایجاد یک خط تولید جدید در فضای کارخانه و تولید استارتر‌های ماست دریافت شده است. با ایجاد این خط تولید، می‌توانیم ۱۵ تن استارتر تولید کنیم. این خط تولید تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و تا سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد از نیاز بازار داخل به استارتر تولید ماست را تامین خواهد کرد.

تاج‌آبادی ادامه داد: در این طرح، مقرر شد تا شرکت با دریافت تسهیلات، نسبت به توسعه ساختمان خط تولید موجود، احداث ساختمان جدید و خرید ماشین آلات تولیدی اقدام کند. تولید استارتر‌های ماست سال‌هاست که به صورت کارگاهی انجام می‌شود و تاکنون تولید صنعتی آن‌ها به صورت علمی و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی در کشور صورت نگرفته است. استفاده از استارتر‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، با کیفیت و گستره وسیع‌تر از محصولات مشابه وارداتی، این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می‌آورد که بتوانند هر چه بیشتر به ذائقه ایرانی نزدیک شده و مولفه‌های بازار را به نفع خود تغییر دهند.

مدیرعامل شرکت «تک ژن زیست» در مورد مزیت اقتصادی بودن استفاده از استارتر‌های تولید شده این شرکت برای مصارف کارخانه‌های صنعتی خاطرنشان کرد: از لحاظ قیمت استارتر‌های لبنی ما ۴۰ درصد نسبت به نمونه وارداتی ارزان‌تر است و با توجه به دارا بودن طعم ماست‌های سنتی می‌تواند مزایای رقابتی در بازار به خود اختصاص دهد. در حال حاضر گسترش تولید و تامین بازار داخل چشم انداز آینده شرکت در این عرصه خواهد بود.

وی در پایان در مورد اقدامات شرکت برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: علاوه بر تولید مواد ضدعفونی‌کننده، دو محصول نیز به زودی تولید خواهند شد که شامل مکمل پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مجموعه‌ای از ویتامین‌ها است.

نظر شما