شناسهٔ خبر: 40022428 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو عنوان شد

راهکار‌های گیاهی یک شرکت دانش‌بنیان برای مقابله با ویروس کرونا

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری علاوه بر تولید محلول ضدعفونی‌کننده طبق فرمول سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع کرونا، محصولاتی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن تولید کرده است.

صاحب‌خبر -

محمدهادی سلیمانی، رییس هیات مدیره شرکت «گیاه اسانس» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، از ساخت محلول ضدعفونی کننده براساس فرمول سازمان بهداشت جهانی WHO خبر داد و گفت: زمانی که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه بود و تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده دست و محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده افزایش یافت، خط تولید برخی از محصولات خود را در کارخانه متوقف کردیم و ساخت محلول ضدعفونی‌کننده دست را مطابق با فرمول سازمان بهداشت جهانی آغاز کردیم.
 
وی ادامه داد: این محلول دارای ۸۳ درصد الکل اتانول و گلیسیرین و آرومای نعنا است. نعنا علاوه بر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، بوی مطبوعی نیز به محلول ضدعفونی‌کننده اضافه می‌کند.

سلیمانی بیان کرد: پیش از این محلول ضدعفونی‌کننده با این مشخصات تولید نکرده بودیم و با اخذ مجوز تولید از دانشگاه علوم پزشکی گرگان امکان تولید فراهم شد و بعد از تولید انبوه، در استان گلستان و شهر گرگان توزیع شد. همچنین دو نوبت ۵ هزار تنی از محلول ضدعفونی‌کننده به استان سمنان ارسال شد.

رییس هیات مدیره شرکت گیاه اسانس در مورد تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: با وجود اینکه مصوبه ۲ میلیارد تومانی تسهیلات کرونایی صندوق را داشتیم، اما به دلایل اقتصادی و عدم امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات، تنها یک میلیارد آن را گرفتیم.

سلیمانی به افزایش تقاضا برای محصولات مرتبط دیگری با علائم بیماری کووید ۱۹ که در مجموعه گیاه اسانس تولید می‌شود تاکید کرد و گفت: قطره ایمونوساپورت یک داروی گیاهی حاوی عصاره سرخارگل یا اکیناسه است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث پیشگیری و درمان بیماری‌هایی، چون سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود. پیش از شیوع این بیماری سالانه ۱۶ هزار بسته تولید می‌کردیم، اما به دلیل افزایش تقاضای این محصول در همین مدت ۳۰ هزار بسته فروش داشتیم. علاوه بر آن اسپری اکالیپتوس با خاصیت ضدعفونی کننده هوا، مانع از انتقال ویروس می‌شود و برای فضا‌های عمومی به خصوص مدارس و مهدکودک‌ها مناسب است.

وی ادامه داد: همچنین شربت دروزیل با عسل، محصول دیگری است که از آویشن باغی (Thymus vulgaris L) و عسل تهیه شده است. این شربت ضد‌سرفه و باز‌کننده مجاری هوایی (برونش) است. عسل به دلیل خواص آنتی میکروبیال قوی و آنتی اکسیدانی که دارد، شدت و دفعات سرفه را کاهش داده و التهابات ریه را درمان می‌کند.
 
به گفته سلیمانی، در طی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، عسل حتی بیشتر از دیفن هیدرامین می‌تواند بر روی سرفه کودکان تاثیر‌گذار باشد. این ماده فوق‌العاده در درمان عفونت مجاری فوقانی تنفسی نیز تاثیر مفید داشته و همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شبانه کمک کند. آویشن باغی نیز گیاهی ضد‌باکتری، ضد‌قارچ و ضد‌ویروس است که ترکیب شدنش با عسل این خواص ضد میکروبی را افزایش می‌دهد. این گیاه ضد اسپاسم برونشی و خلط‌آور نیز بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان است. از آویشن معمولا برای درمان سرفه و برونشیت استفاده می‌شود.

رییس هیات مدیره شرکت گیاه اسانس تقاضا برای محصولات کاهنده علائم بیماری کرونا را تصاعدی عنوان کرد و گفت: در کنار محلول ضدعفونی‌کننده محصولات گیاهی دیگر ما نیز با افزایش تقاضا مواجه بود. در حال حاضر به دلیل استفاده از الکل متانول و ورود محصولات غیر بهداشتی به بازار، تقاضای محلول ضدعفونی کننده کمتر شده است، بر این اساس به سمت تولید محصولاتی با ترکیبات دیگر سوق پیدا کردیم. در حال حاضر ۴۰ محصول گیاهی در شرکت گیاه اسانس تولید می‌شود و بخش تحقیق و توسعه R&D شرکت در حال بررسی برای تولید محصولات درمانی مرتبط با این بیماری است.

نظر شما