شناسهٔ خبر: 38835413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرمان ، مهمانخانه بزرگ ایران تعطیل است

کرمان - ایرنا - میهمان نوازی مردم دیار کریمان شهره عالم است و مردم کرمان در طول سال بویژه در ایام تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافران زیادی هستند، اما امسال با شیوع ویروس کرونا، بزرگترین میهمانخانه ایران تعطیل و آمادگی پذیرای میهمانان را ندارد.

صاحب‌خبر -

استان کرمان با برخورداری از فرهنگ غنی، آثار تاریخی جهانی و ملی و اقلیم متفاوت و چهار فصل، مقصد مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود و جزو پنج استان تاریخی کشور قرار دارد.

هرچند در مسئولان  و متولیان گردشگری برای پذیرایی از میهمانان نوروزی و اجرای برنامه های متفاوت برنامه ریزی کرده و تمهیدات لازم را پیش بینی کرده بودند، اما ورود میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا به کشور و شیوع آن در سراسر استان ها، مسئولان را  مجبور کرد برای حفظ سلامت شهروندان و افراد تمامی فعالیت ها و اماکن اقامتی و گردشگری را تعطیل کنند.

بنایراین کسانی که قصد سفر به استان کرمان و استفاده از جاذبه های آن را دارند، باید تا فروکش کردن بیماری کرونا تا زمان مناسب از سفر به این خطه خودداری کرده و به استان وارد نشوند.

استان کرمان پذیرای میهمانان نوروزی نیست

استاندار کرمان با اشاره به مصوبات ستاد استانی پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: ورود گردشگر به مناطق گردشگری این استان ممنوع و این ممنوعیت شامل بومی‌های کرمان نیز خواهد شد.

محمد جواد فدایی افزود: نوروز سال جاری استان کرمان پذیرای مهمانان نوروزی نیست و امکان حضور مهمانان نوروزی در این استان کرمان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بمنظور پیشگیری و مدیریت کرونا ورود افراد غیربومی تا اطلاع ثانوی به استان کرمان ممنوع و همچنین از ورود خودروهای با پلاک استان هایی از جمله مازندران، قم و گیلان به استان جلوگیری شده و برگشت داده می‌شوند.

استاندار کرمان تاکید کرد: طبق مصوبات ستاد ورود افراد غیربومی تا اطلاع ثانوی به استان کرمان ممنوع شد که این موضوع در خروجی استان یزد با پلاکارد اعلام می شود و همچنین قرار شد از ورود خودروهای با پلاک استان های آلوده از جمله مازندران، قم و گیلان به استان جلوگیری شده و برگشت داده شوند.

اماکن تاریخی و اقامتی کرمان تعطیل است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: تمامی موزه‌ها، باغ موزه ها، اماکن تاریخی و گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی این استان بمنظور جلوگیری از شیوع ویورس کرونا تا اطلاع ثانوی خبر داد.

فریدون فعالی افزود: بر این اساس بازدید از موزه‌ها، باغ موزه ها، اماکن تاریخی و گردشگری از جمله ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای دستکند میمند، ارگ راین، باغ موزه هرندی کرمان، محوطه های باستانی جنوب استان و دیگر آثار و همچنین اقامت گردشگران در مراکز بوم گردی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی تاکید کرد: این تصمیم در راستای حفاظت از سلامت عموم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری استان کرمان اتخاذ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر برگزاری هرگونه مراسم عروسی، همایش و فعالیت های جمعی در تاسیسات گردشگری و همچنین برپایی جشنواره های نوروزی، نمایشگاه های صنایع دستی، و راه اندازی تورهای گروهی ممنوع است و با خاطیان برخورد قانونی می شود.
وی افزود: پذیرش مسافر در تمامی مهمانسراها و مراکز اقامتی دولتی استان کرمان ممنوع است و این مراکز تا عادی شدن اوضاع تعطیل هستند.

فعالی با اشاره به دستور العمل ممنوعیت پذیرش مهمان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های مسافر این استان گفت: هرگونه تخطی از این دستورالعمل منجر به پلمب و لغو مجوز مراکز اقامتی متخلف می‌شود.

وی با اشاره به بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرامون لغو مراسم نوروزگاه در کشور افزود: به منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و نظر به لزوم انجام اقدامات احتیاطی در راستای کاهش شیوع این ویروس خطرناک، تمامی جشن های ویژه نوروزگاه در ایام نوروز ۹۹ برگزار نخواهد شد.

فعالی اظهار داشت : در راستای اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت، عملیات ضدعفونی و گندزدایی اماکن تاریخی، ریشه کنی این ویروس خطرناک به طور متناوب در دستورکار  قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برگزاری هرگونه بازارچه صنایع دستی در ایام نوروز ۱۳۹۹ نیز در سطح استان کرمان ممنوع است و این تصمیم با هدف رعایت دستورالعمل های مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده و هرگونه فعالیتی برخلاف آن منجر به برخورد قانونی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: تمام مدیران ادارات میراث فرهنگی شهرستان های تابعه استان کرمان مکلف به کنترل و رعایت اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در خصوص ویروس کرونا هستند.

وی تصریح کرد: بازدید و نظارت مستمر بر تاسیسات گردشگری و رصد تخلفات احتمالی از دستورالعمل های ابلاغی وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت و ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در دستور کار بازرسان و ناظران اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان قرار دارد.

زائر سراهای کرمان پذیرش ندارند

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تا عادی شدن شرایط هیچگونه پذیرشی در زائرسراهای این استان انجام نمی‌شود.

حجت الاسلام علی جلالی افزود: داد: امسال به دلیل وجود آرامگاه سردار شهید سلیمانی در کرمان پیش بینی می شد تعداد زیادی از مردم در ایام عید به این استان سفر کنند و آمادگی برای پذیرش زائران در بقاع متبرکه ایجاد شده بود اما به دلیل شیوع این ویروس و تا عادی شدن شرایط این مهم ممنوع شد.  

وی اظهار داشت: مقدمات کار،  امکانات و تجهیزات در زائرسراهای بقاع متبرکه استان کرمان فراهم شده اما این وضعیت تا عادی شدن شرایط ادامه خواهد داشت.  

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: در این زمینه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و اقدامات بهداشتی در بقاع متبرکه برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام شده است.  

با توجه به اینکه بخش گردشگری استان از این تعطیلی ناخواسته دچار خسارت های زیادی می شود، لازم است پس از مهار کامل ویروس و رفع آلودگی مسئولان امر نسبت به ارائه تسهیلات و مشوق هایی برای این صنعت درآمد زا و مهم اقدام کنند.

استان کرمان با داشتن هفت اثر جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری کشور بشمار می رود.

نظر شما