شناسهٔ خبر: 38099630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهش محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی 

بیرجند - ایرنا - با ورود نهادهای عمومی و حاکمیتی به توسعه و رفع محرومیت خراسان جنوبی در یک سال گذشته و امضای چندین تفاهم‌نامه عملیاتی اکنون و همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جهش محرومیت‌زدایی در این استان مرزی مشهود است.

صاحب‌خبر -

آخرین تفاهم‌نامه دیروز (جمعه) در هفتمین روز دهه فجر همزمان با سفر «پرویز فتاح» رییس بنیاد مستضعفان به خراسان جنوبی امضا شد تا با محوریت بنیاد علوی، غبار محرومیت از شهرستان مرزی درمیان بیش از پیش زدوده شود.

این تفاهم‌نامه در چهار زمینه مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، اشتغال و کارآفرینی، فرهنگی، آموزش و سلامت اجرایی می‌شود و هدف از اجرای پروژه‌های مدنظر در تفاهم‌نامه، محرومیت‌زدایی از شهرستان درمیان و توسعه این منطقه به منظور تثبیت و ماندگاری جمعیت است.

هفتم آذرماه سال گذشته که محمدصادق معتمدیان به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی از هیات دولت رای اعتماد گرفت، مهمترین ماموریت او توسعه استان بود.
 
هنگامی که استاندار خراسان جنوبی به رییس جمهوری گزارشی از آخرین وضعیت استان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ارائه داد و از مشکلات و موانع بر سر راه توسعه استان، ظرفیت‌ها و اولویت‌های توسعه استان سخن گفت، همه وزرا و اعضای هیات دولت از رییس جمهوری دستور گرفتند که در مسیر محرومیت زدایی از این استان بیشتر گام بردارند. 

اینگونه بود که در یک سال گذشته شاهد حضور بیش از پیش مقامات ارشد کشوری به خراسان جنوبی بودیم و اتفاق مهم دیگری که در پی این دستور رییس جمهوری رقم خورد برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی ۱۵ مهر امسال بود. 

این همایش هر سال در تهران برگزار می‌شد اما امسال میزبانی آن به خارج از پایتخت و استان مرزی خراسان جنوبی رسید که با حضور معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزرا و مسوولان کشوری در این استان برگزار شد. 

یکی از دستاوردهای آن همایش امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد توسعه روستایی از جمله تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی با چهار نهاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان بود. 

شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و بخش مرزی درح در شهرستان سربیشه از ۱۵ مهر امسال روز ملی روستا و عشایر صاحب معین پیشرفت و آبادانی شدند اما تفاهم‌نامه‌ای برای شهرستان درمیان که با بنیاد مستضعفان آماده شده بود به دلیل برخی تغییر و تحولات در سطح کلان این نهاد به تعویق افتاد تا اینکه در سفر روز گذشته رییس بنیاد مستضعفان به شهرستان درمیان این تفاهم‌نامه نیز به امضا رسید. 

آنطور که سید پرویز فتاح در این سفر به آن اشاره کرد هدف از امضای تفاهم‌نامه خیمه زدن در شهرستان درمیان برای خدمت رسانی بیشتر است اما او تاکید کرد که این موضوع منافی اجرای تعهدات دولت نیست و بنیاد جای هیچ دستگاه دولتی را در شهرستان نخواهد گرفت. 

آنچه در این تفاهم‌نامه مبادله شده مشارکت و همکاری بنیاد مستضعفان با دستگاه‌های اجرایی دولت برای تامین برخی زیرساخت‌ها و اشتغال است. 

احصای ۱۵ شاخص اساسی در درمیان که با چالش مواجه است یکی از اقداماتی بود که تیم مدیریتی استان تاکنون انجام داده و در کنار آن ظرفیت‌های موجود نیز ارزیابی شده است. 

در نهایت ۹ شاخص برخورداری که در شهرستان درمیان با متوسط کشوری فاصله دارد احصا و برنامه‌هایی بر این شاخص‌ها متمرکز شده است. 

در این تفاهم‌نامه همکاری آنچه بیش از همه مهم بود و مد نظر قرار گرفته ایجاد اشتغال برای تثبیت جمعیت است.

به گفته استاندار خراسان جنوبی امضای این تفاهم‌نامه برای کمک به زیرساخت‌ها، اقدامات عمرانی، فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال است که مهمترین هدف آن تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و روستاها در بازه زمانی سه ساله خواهد بود.  

رییس بنیاد مستضعفان که به گفته خودش چند بار از ناحیه مقام معظم رهبری سفارش برخی نقاط استان به او شده در سفر دو روزه خود به خراسان جنوبی تلاش کرد به مردم نشان دهد نفع بنیاد در نفع مردم است. 

نگوییم محروم

فتاح که بعد از قلعه گنج و ١٢ منطقه محروم دیگر کشور، شهرستان درمیان را نقطه هدف آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان قرار داده، معتقد است نباید در معرفی شهرستانی از واژه محروم استفاده شود زیرا به گفته او این واژه رقابت بین شهرستان‌ها را ایجاد می‌کند که مدام بگویند ما ته جدولیم تا دل بنیاد برای آنها به درد بیاید و به این مناطق بیشتر برسیم ولی این شیوه غلط است.

با عین حال او قول داد برنامه‌های هلدینگ بنیاد علوی در بخش تولید شهرستان درمیان رونق ایجاد کند تا سطح درآمد مردم افزایش یابد. 

حضور رییس بنیاد مستضعفان روز گذشته در شورای اداری شهرستان درمیان بدون حاشیه نماند زیرا او از همان ابتدای این نشست تلاش داشت با برخورد طنزگونه فضای شورای اداری را عوض کند. 

 فرماندار درمیان در ابتدای نشست که به عنوان میزبان قصد خوش آمدگویی داشت به سر ذوق آمد و گفت دیشب تا صبح از خوشحالی نخوابیدم و فتاح با نگاهی به چهره بشیری زاده اظهار داشت: اصلا به کسی که شب نخوابیده نمی‌خوره.

رییس بنیاد مستضعفان همچنین در پاسخ به گلایه‌های مولوی سید احمد عبداللهی امام جمعه اهل سنت شهرستان درمیان که قصد داشت عملکرد رییس سابق این بنیاد را نقد کند گفت: «شما پشت سر برادر مومنی صحبت می‌کنید که در جمع حضور ندارد».

مولوی عبداللهی از سه درخواست خود در سفر رییس پیشین بنیاد مستضعفان به شهرستان درمیان سخن می‌گفت که تاکنون بدون پاسخ مانده و فتاح در این خصوص اظهار داشت: «اگر خواسته‌های شما از ایـشان، غیرمنطقی بـوده، حق داشته کـه قبول نکند و من هم قبـول نخواهم کرد».

رییس بنیاد مستضعفان همچنین بر زمان‌بندی برنامه‌های قابل اجرا برای محرومیت‌زدایی شهرستان درمیان تاکید کرد و پای استاندار را هم به میان کشید و گفت: به خاطر اینکه او مرا دعوت کرد به این استان آمده‌ام تا کمک کنم، ضمن اینکه نباید از این استان برود و کسی که کاری را شروع می‌کند باید تا آخر بماند. مگر در استان‌های بزرگ‌تر چه خبر است. استاندار هم پاسخ داد که تا ۱۰ سال دیگر می‌ماند؛ فتاح اما با مزاح به او گفت: روی دولت بعدی هم حساب کرده‌ای؟ که معتمدیان اظهار داشت: برای دولت‌های بعدی هم حساب کرده‌ام.

فتاح در بخشی دیگری از سخنانش گفت که انقلاب طوری نخواهد شد ولی ما ممکن است پیاده شویم همین که باطری هر کسی خالی شود دیگر انقلابی نیست.



او روی تخته سیاه مدرسه علوی شهدای امیرآباد بیرجند از پروژه‌های مشارکتی بنیاد مستضعفان و سازمان نوسازی مدارس که در هفتمین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید، نوشت: کشور ما ایران سرای من است من مدافع ایران عزیر و مثل سردار سلیمانی عاشق شهادت هستم و در راه نظام اسلامی و مردم عزیر تمنای شهادت را از خدای منان دارم.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

درمیان، نهبندان، سربیشه و زیرکوه چهار شهرستان مرزی این استان در مجاورت با افغانستان هستند.

نظر شما