شناسهٔ خبر: 38004162 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سینمای رسانه‌ها

برگزاری نشست خبری فیلم «روز صفر»

نشست خبری فیلم «روز صفر» جدیدترین ساخته آقای سعید ملکان در پردیس سینمایی ملت با حضور عوامل فیلم و خبرنگاران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سعید ملکان در این نشست در پاسخ به سوالی که چرا این فیلم سخت را انتخاب کرده است گفت: این سوژه را دوست داشتم، چون از سایر موضوع‌ها جالب‌تر بود.
وی درباره اینکه این فیلم، فیلم اول او در مقام کارگردان بوده گفت: شاید فیلم آخر باشد نه فیلم اول، طرح این فیلم از آقای اصفهانی بود و موضوع آن به طور کامل واقعیت دارد و تخیل نیست. ما سعی کردیم با زبان سینما کار کنیم.
آقای ملکان در خصوص هزینه ساخت فیلم گفت: قرار بود فارابی در این کار مشارکت کند، ولی چند دقیقه مانده به فیلمبرداری پشیمان شدند و ما مجبور شدیم که هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم، طوری که هنوز هم دوستانی در اینجا از من طلبکارند.
کارگردان «روز صفر» درباره اغراق آمیز بودن نقش امیر جدیدی (مأمور اطلاعات) گفت: ما اغراق نکردیم، فقط سعی کردیم از قالب‌های کلیشه‌ای و ترسوی رایج بیرون بیاییم، همانطور که در سینمای آمریکا همیشه اغراق‌های وحشتناک می‌بینید، ولی کسی چیزی نمی‌گوید، اما ما از بس از این قبیل فیلم‌ها نساخته ایم باور نمی‌کنیم.
آقای ملکان در خصوص شخصیت‌های فیلمش گفت: آقایان امیر جدیدی، ساعد سهیلی و مهدی قربانی برای فیلم انرژی زیادی گذاشتند و من در طول ۲۵ سال گذشته چنین چیزی در سینمای ایران ندیده ام.
آقای ملکان در خصوص باور پذیری نقش پسری که هنگام عملیات انتحاری شک کرد گفت: این شک همیشه هست و به همین دلیل در این گونه عملیات‌ها دو نفر وجود دارند تا اگر یکی از آن‌ها شک کرد، نفر دوم دکمه کمربند انفجاری را بزند.
وی در خصوص عوامل فیلمش ضمن تقدیر از تدوینگران «روز صفر» گفت:: این فیلم هزار و ۵۰۰ نفر پلان داشت و علی قاضی واقعا کار کرد.
وی افزود: گروه جلوه‌های ویژه بصری (ویژوال افکت) هم خیلی تلاش کردند و آقای امیر حسین قاسمی بهترین صداگذار سینمای ایران است که همیشه به او کم توجهی شده و هرگز هم در جشنواره انتخاب نشده است.
آقای سعید ملکان کارگردان ۴۰ ساله سینمای ایران است که پیش از این در مقام چهره پرداز و تهیه کننده فعالیت کرده است و ۶ بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره شده است.
فیلم «روز صفر» نخستین فیلم او در مقام کارگردان است که درباره نحوه دستگیری عبدالمجید ریگی است.

نخستین فیلم ملی اکشن ضد امنیتی ایران ساخته شد
منتقد سینمای ایران و جهان گفت: من تبریک می‌گویم به همه سینمای ایران «روز صفر» نخستین ملی اکشن ضد امنیتی ایران بود که ساخته شد و افتخار می‌کنم که حق مطلب با سینما ادا شد و این برای من خیلی عزیز است.
آقای مسعود فراستی پس از نمایش فیلم سینمایی «روز صفر» در سینمای رسانه با حضور در نشست خبری این فیلم افزود: من تبریک می‌گویم به آقای سعید ملکان عزیز و آقای امیر جدیدی که عالی بود و آقای ساعد سهیلی و همه تیم «روز صفر» البته با تدوین کمی مشکل دارم که بعد‌ها خواهم گفت.
وی در واکنش به فیلم اولی بودن آقای سعید ملکان در کسوت کارگردانی گفت: این فیلم اولی نیست، فیلم دهمی است، تکنیک بلد است، اندازه دارد و واقعاً جمله آخر آقای ملکان را من در فیلم دیدم از نظر من این بهترین فیلم جشنواره بود و به سینمای ایران تبریک می‌گویم.

آقای ساعد سهیلی بازیگر این فیلم در خصوص نقش خود به جای عبدالمجید ریگی در «روز صفر» حضور داشت گفت: من نسبت به این شخصیت کنجکاو بودم و دوست داشتم بدانم که چگونه یک آدم معمولی که دست فروشی می‌کرده به مرحله‌ای می‌رسد که جنایت مرتکب می‌شود.
وی افزود: من به دلیل همین کنجکاوی این نقش را انتخاب کردم در ادامه این نشست آقای امیر جدیدی بازیگر نقش مأمور اطلاعات درباره علت انتخاب این نقش گفت: این نقش هم توانایی فیزیکی هم توانایی هوش و بازیگری می‌خواست و من به دلیل جذابیت‌های فیزیکی اش آن را انتخاب کردم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نقشی اغراق شده را انتخاب کرده گفت: این موضوع به نویسنده مربوط است و باید از او بپرسید.
در ادامه این نشست خبرنگاری از آقای سعید ملکان پرسید دلیل مردانه بودن فیلم شما چیست و چرا هیچ بازیگر زنی ندارد وی در پاسخ گفت: این فیلم دو بخش دارد که یکی از آن‌ها جاسوسی است و یکی عملیاتی ما در بخش جاسوسی فیلم از کارول که شخصیت زن خارجی است استفاده کردیم، ولی در بخش عملیاتی بازیگر زن نداشتیم که این هم به دلیل داستان فیلم بوده، چون در واقعیت چنین نیست.
آقای ملکان همچنین در باره موسیقی فیلم گفت: ما از ابتدا نمی‌خواستیم برای این فیلم موسیقی بگذاریم، ولی بعضی از اتفاقات باعث شد که کار فیلم برداری ما طولانی شود و ما برای رساندن فیلم به جشنواره مجبور شدیم موسیقی‌های انتخابی بگذاریم.
وی افزود: موسیقی جدید فیلم هم در حال ساخت است و در هنگام نمایش عمومی از آن استفاده می‌کنیم.
آقای سهیل دانش اشراقی طراح صحنه این فیلم درباره مکان فیلم برداری گفت: بیشتر مکان‌های فیلم در ایران بوده است و به کمک آن‌ها توانستیم به ذهنیت کارگردان نزدیک شویم.
وی افزود: ما سعی کردیم در این مکان‌ها به دلیل شرایط فیلم برداری در ایران، واقعی سازی صحنه‌های پاکستان را انجام دهیم.
آقای امیر ملک پور طراح لباس این فیلم گفت: من به دلیل جغرافیایی که در آن بزرگ شده ام با لباس مردم بلوچ آشنا بودم و در عین حال کار تجربه فیلم «شبی که ماه کامل شد» را داشتم.
وی افزود: ما سعی کردیم با توجه به مستندات این کار را انجام دهیم.
آقای مهدی قربانی بازیگر نقش پسر بلوچ گفت: من از کودکی با آقای سعید ملکان کار کرده ام و او را مثل پدر خودم می‌دانم، چون چیز‌های زیادی از او یاد گرفته ام.
وی در خصوص لهجه خود در این فیلم افزود: من تعدادی فیلم از مالک ریگی دیده بودم و لهجه و صحبت کردن او برایم جذاب بود و به همین دلیل صحبت کردن با این لهجه برایم آسان بود.
آقای میثم مولایی در خصوص تدوین این فیلم گفت: ضرب آهنگ این کار به دلیل روایت قصه شبیه فیلم‌های اروپایی است که در نیمه دوم خودش را نشان می‌دهد
وی افزود: شرایطی که آقای ملکان سر صحنه فراهم کردند این قدر جذاب بود که سر تدوین خیلی لذت بردم.
آقای سعید ملکان درباره تدوین فیلم افزود: حضور آقای میثم مولایی باعث شد مانند فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «تختی» ما در این فیلم یک دقیقه از فیلم را هم دور نریزیم.
آقای پوریا ذوالفقاری نماینده انجمن منتقدان با اشاره به اینکه حضور منتقدان در نشست‌های نقد و بررسی تنها برای توضیحات اجمالی است گفت: این جا نقد اتفاق
نمی‌افتد، چون پشت هیچ تریبونی نباید نقد کرد.
وی افزود: در چنین فضایی که همه می‌دانند نتیجه داستان «روز صفر» دستگیری ریگی است ساخت چنین فیلمی ریسک بالایی دارد.
آقای ذوالفقاری گفت: این فیلم سراسر یک قصه است، چون دو قهرمان کلّه شقّ را نشان می‌دهد که تا بعد از پایان فیلم با هم دیگر جر و بحث خواهند داشت.
نماینده انجمن منتقدان ادامه داد: شخصیت پردازی در این فیلم از الگو‌های کلاسیک پیروی نمی‌کند و تدوین آن نیز بر اساس تعقیب و گریز است.
آقای سعید ملکان کارگردان فیلم «روز صفر» دانش آموخته رشته هنر‌های تجسمی از هنرستان صدا و سیما است.
او فعالیت حرفه‌ای را در سینما از ۲۵ سال پیش آغاز کرد و آثار مهمی را در رشته‌های تهیه کنندگی و فیلم نامه نویسی از خود به یادگار گذاشت، از جمله فیلم‌هایی که آقای ملکان تهیه کنندگی آن را به عهده داشته است می‌توان به فیلم‌های «غلامرضا تختی»، «تنگه ابوقریب»، «ویلایی ها»، «برادرم خسرو»، «ابد و یک روز» و آرایش غلیظ اشاره کرد.

فیلم «روز صفر» ادای دین به آدم‌هایی است که امنیت ما را تأمین می‌کنند 
کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» گفت: در مورد انگیزه ام برای این فیلم می‌توانم بگویم دوست داشتم آدم‌هایی را که برای امنیت ما تلاش می‌کنند به گونه‌ای ثبت کنیم و بگوییم به یادتان هستیم و تقدیر کنیم از کسانی که مثل قهرمان این فیلم عمل می‌کنند و این گونه اند.
آقای سعید ملکان در ادامه نشست خبری سینمایی «روز صفر» افزود: اگر شغلی را انتخاب کرده ایم و مخاطراتی دارد، این را پذیرفته ایم که نباید بابت شغلمان طلبکار مردم باشیم، قهرمان این فیلم کارش که تمام شد می‌رود و در میان مردم زندگی می‌کند و طلبکار هیچ کس نیست، «روز صفر» ادای دینی به این قهرمانان است که خالصانه کار می‌کنند و طلبکار هیچ کس نیستند.
وی در پاسخ به سوالی که فهم دریافت اطلاعات فیلمنامه از نهاد‌های مختلف مثل وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه چه میزان بوده است، گفت: شخصیتی که به تصویر کشیدم نماینده یک تفکر است که این گونه فکر و عمل می‌کند و اگر قرار است کشته شود نمی‌خواهد صدای گلوله اش مردم را بترساند ما نخواستیم این هدف بزرگ را زیرمجموعه نهاد‌هایی قرار دهیم که شاید مردم به آن‌ها انتقاد‌هایی هم داشته باشند و ما این فیلم را یک فیلم ملی برای همه مردم ایران دیدیم.
کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» در پاسخ به این سوال که چه میزان از این داستان واقعی است و چه میزان دخل و تصرف در آن شده است افزود: کل ماجرا بر اساس واقعیت است و ما چیزی تخیل نکرده ایم.
آقای ملکان در پاسخ به این دیدگاه که حذف پایان بندی فیلم می‌تواند به بهتر شدن آن کمک کند افزود: اگر ما بخواهیم با هر اتفاق یا نظری پایان بندی را تغییر بدهیم یا چیزی را از فیلم حذف کنیم روزی چند بار باید تغییراتی را در فیلم اعمال کنیم، من افتخار می‌کنم که تدوین فیلم به گونه‌ای بود که حتی ما یک دقیقه پرتی نداشته ایم، اما به این موضوع هم فکر می‌کنم.
وی در خصوص سرمایه این فیلم گفت: ما حدود آن چه که برآورد کرده ایم حدود ۸ میلیارد تومان تا کنون هزینه شده است، اما آنچه که در برلین گذشت که خوشایند نیست و هنوز برآوردی نکرده ایم، زیرا برخی از عوامل تجهیزاتمان را بردند که اسمشان را نمی‌آورم، شاید تصمیم به بازگشت گرفتند و نمی‌خواهم با آبرویشان بازی کنم.
آقای ملکان در مورد لهجه بازیگران نیز گفت: به طور قطع ما از قبل به لهجه فکر کرده ایم و چند ماه روی این زبان کار کرده ایم چند نفر پاکستانی با بچه‌های ما کار کردند که در فیلم هم بازی کردند.
وی در خصوص نمایش آیفون ایکس در یکی از پلان‌ها که با زمان وقوع رویداد در فیلم هم خوانی ندارد گفت: مسأله فیلم این نیست که در چه سالی ساخته شده است شما به آیفون ایکس اشاره می‌کنید، اما شاید متوجه نشده باشید که فرمان ماشین‌های پاکستانی سمت راست قرار دارد، اما ماشین‌هایی که ما در فیلم از آن استفاده کرده ایم فرمانشان سمت چپ است این‌ها گاف نیست، ما در سینمایمان تازه چیز‌هایی باب شده و امکاناتمان اندک است این‌ها را وقتی کسی بخواهد فیلمی بسازد تازه متوجه می‌شود که قبلی‌ها چه بلا‌هایی بر سرشان آمده است این‌ها گاف نیست.
کارگردان فیلم سینمایی «روز صفر» در خصوص معیار انتخاب آقای ساعد سهیلی به عنوان بازیگر عبدالمالک ریگی هم گفت: بدون شک توانایی‌های آقای ساعد سهیلی معیار اصلی انتخاب او بوده است و انتخابش هیچ ربطی به دوستی‌های ما ندارد. آقای ساعد سهیلی بهترین انتخاب برای این نقش بود و بدون تعصب در این فیلم درجه یک بازی کرد و حتی می‌شود گفت: بهترین بازی آقای ساعد سهیلی را در «روز صفر» شاهد بودیم.
آقای ملکان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلایل انتخاب آقای امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش اول فیلم افزود: هر کدام غیر از من بودید گزینه دیگری غیر از امید جدیدی نداشتید ایستادن بازیگر، دویدن، ​ اسلحه دست گرفتن و دیگر قابلیت‌ها بسیار نادر است که در بازیگر دیگری این خصوصیات جمع باشد و من گزینه دیگری نداشتم که او هم این نقش را عالی بازی کرد.
آقای امیر جدیدی در پاسخ به این سوال که در نقش یک نیروی امنیتی اعتقاداتی دیده می‌شود و تیپ و ظاهری می‌طلبد که در نقش آفرینی شما در فیلم دیده نمی‌شود گفت: شاید از نظر اعتقادی ناقص بودم، اما از نظر ملی کامل بودم هیچ چیزی برای این شخصیت (کاراکتر) مهم‌تر از ایران نبود و در سخن (نریشن) پایانی فیلم هم نشان می‌دهد که دارد با ایران صحبت می‌کند و در تمام فیلم هم دغدغه اش حفظ ایران است.
وی افزود: من تجربه بازی در چنین نقشی را نداشتم و باید اسلحه دست گرفتن را یاد می‌گرفتم و استادانی مثل آقای رضا اقدسی به من کمک کردند و امیدوارم توانسته باشم نقش را آن طور که باید ایفا کنم این فیلم آنقدر سخت بود که بسیاری برای دیده شدن ما پشت صحنه تلاش کردند، اما اکنون در صحنه دیده نمی‌شوند، ولی قدر همه شان را می‌دانم و دستشان را می‌بوسم.
آقای محمدرضا مالکی دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: افتخار می‌کنم که قطعه‌ای بودم از این پازل و توانستم این پازل را را کامل کنم، این سومین کار من با آقای سعید ملکان بود و خوشحالم که ایشان همیشه تیمشان را نگه می‌دارند.

نظر شما