شناسهٔ خبر: 37579525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بومی‌سازی استیکر‌ها، هدف اصلی جایزه سال استیکر

نشست رسانه‌ای اولین جایزه سال استیکر به همت شبکه اجتماعی آیگپ، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۳ دیماه به مناسبت روز جهانی استیکر، نشست رسانه‌ای اولین جایزه سال استیکر به همت شبکه اجتماعی تمام خدمات آیگپ در فرهنگسرای اندیشه با حضور مدیرعامل آیگپ، رییس جایزه سال استیکر، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه سال استیکر ، بهرام عظیم یئیس هیات داوران و مدیر فرهنگسرای اندیشه میثم میثمی  برگزار شد.

میثم عسگری: ایده پردازی جایزه سال استیکر از یک سال قبل آغاز شد

در ابتدای جلسه میثم عسگری با عرض تسلیت نسبت به حادثه هواپیمای مسافربری و خیر مقدم به خبرنگاران حاضر در جلسه د‌‌‌ر ‌‌‌خصوص برگزاری اولین جایزه سال استیکر گفت: ایده‌پردازی این رویداد از یکسال گذشته توسط آیگپ شکل گرفت و با همکاری هنرمندان کاریکاتوریست و تصویرساز به مرحله اجرا رسید، امروز هم به مناسبت روزجهانی استیکر تصمیم گرفتیم تا این نشست خبری را برگزار کنیم تا عموم مردم و اصحاب رسانه در جریان جزییات این اتفاق قرار گیرند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما با توجه به ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور و استفاده از پیام‌رسان‌ها توسط کاربران، مبحث استیکر است. این روز‌ها بسیاری از کاربران به جای نوشتن احساسات خود، از استیکر برای بیان آن استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه اکثر استیکر‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی توسط هنرمندان و استیکرسازان غربی و شرقی تولید و در دسترس قرار گرفته بود، آن حس و حال بومی بودن را به مخاطب ایرانی القا نمی‌کردند؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این فضا را تغییر دهیم و با همکاری و همراهی هنرمندان کشور استیکر‌هایی به مخاطبان ارائه دهیم که با فرهنگ بومی ما هماهنگ باشند. این ایده با حضور آقای شجاعی مطرح شد و مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

سید مسعود شجاعی طباطبایی: امیدواریم که این حرکت تازه همچنان استمرار داشته باشد

در ادامه نشست دبیر اولین جایزه سال استیکر نیز با عرض تسلیت بابت اتفاقات تلخ اخیر، در خصوص برگزاری این رویداد توسط آیگپ گفت: اینکه یک پیام‌رسان به مانند آیگپ به سمت تولید استیکر‌های بومی، حرکت می‌کند قابل تقدیر و اتفاقی جالب توجه است. ما در فضای مجازی با استیکر‌هایی روبرو هستیم که کاربر نمی‌توانست با آن ارتباط برقرار کند و لازم بود تا اتفاقی مانند جایزه سال استیکر رخ دهد تا این فضا شکسته شود. داوری این دوره توسط خود بنده و آقایان بهرام عظیمی، علی رادمند از هنرمندان مطرح عرصه کاریکاتور و دو نماینده شبکه اجتماعی آیگپ آقایان محمد تهرانی نصر و امیر ایماغیان در دو مرحله صورت گرفت.

در مرحله اول شرکت کنندگان باید در پنج حالت خنده، گریه، دوست داشتن، عصبانیت و لایک طرح‌های خود را تا تاریخ مشخص شده در فراخوان ارائه می‌دادند. در مرحله اول از میان ۱۳۱ مجموعه ارسال شده به دبیرخانه ۵۰ مجموعه از بهترین‌ها انتخاب شدند و سپس یک بازه زمانی ۱۷ روزه برای منتخبین ایجاد شد تا بتوانند بسته ۲۰ تایی از حالات مختلف را کامل کنند. جایزه‌ای که برای گذر از مرحله اول در نظر گرفته شده بود مبلغ ۲۰ میلیون ریال بود. در مرحله دوم نیز پس از بررسی طرح‌های رسیده ۳ نفر مقام‌های برتر را از آن خود خواهند کرد که به ترتیب مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال، ۱۰۰ میلیون ریال و ۷۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. همچنین یک جایزه مردمی هم به مبلغ ۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که به طرح برتر از نگاه مردم تقدیم خواهد شد.

وی در خصوص نحوه داوری آثار نیز گفت: به روز بودن آثار و عدم انتشار در پیام‌رسان‌های ایرانی و خارجی و همچنین منطبق بودن طرح‌ها با فرهنگ ملی و بومی ایران از مهم‌ترین مواردی بود که در داوری مدنظر قرار گرفت. ایران از داستان‌های غنی و اسطوره‌های تاریخی و معاصر بسیاری برخوردار است که در این مسابقه هنرمندان می‌توانستند از آن‌ها الگو برداری کنند. بهره‌گیری و انتقال مفهوم در طرح‌ها از دیگر مواردی بود که در داوری تاثیرگذار بود. نوآوری و خلاقیت نیز دیگر بحثی بود که در انتخاب آثار از سوی داوران لحاظ گردید. تکنیک‌های خلق اثر نیز با توجه به استفاده استیکر در محیط کوچکی، چون موبایل از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این خصوص ما با هنرمندان در تعامل بودیم تا متوجه شوند که چه تکنیکی را باید به کار ببرند تا بتوان از آن به عنوان یک استیکر یاد کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود در این بخش، پرداختن به این موضوع را حرکت تازه‌ای در راستای خلق استیکر برای فضای مجازی از سوی پیام رسان آیگپ عنوان کرد و گفت: امیدواریم که این حرکت تازه همچنان استمرار داشته باشد.

بهرام عظیمی: نمایشگاه آثار این مسابقه با استقبال مردم روبرو خواهد شد

بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز در سخنان خود با ابراز تسلیت به مردم ایران برای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: سال گذشته که درباره ایده برگزاری این جایزه صحبت‌هایی انجام شد، هیچ امیدی نداشتم که جشنواره خوبی برگزار شود به این دلیل که موضوع آن بسیار دشوار است و مثل دیگر جشنواره‌های کارتون وکاریکاتور نیست. به این دلیل که باید ۲۰ حالت مختلف طراحی شود و این کار را برای هنرمند سخت می‌کند و به همین دلیل اگر من هم در تیم داوری نبودم، شاید فکر شرکت در این مسابقه به سرم نمی‌زد چرا که این توانایی را در خود نمی‌دیدم، اما با وجود همه بدبینی‌هایی که نسبت به موفقیت این مسابقه داشتم، وقتی آثار ارسالی را برای داوری مشاهده کردم واقعا شگفت زده شدم و به نظرم آثار نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و نمایشگاه بسیار خوب و کاملا حرفه‌ای است که کار انتخاب آثار برتر را هم برای تیم داوری دشوارتر می‌کند.

این کاریکاتوریست با اشاره به اهمیت موضوع جایزه سال استیکر بیان کرد: این مسابقه به نظرم جذاب‌تر از جشنواره‌های کاریکاتور است به این دلیل که همه مردم با این تصاویر و استیکر‌ها در فضای مجازی و تلفن‌های همراه هوشمند سروکار دارند و بنابراین به راحتی با آن‌ها می‌توانند ارتباط برقرار کنند و فکر می‌کنم نمایشگاه آثار این مسابقه نیز با استقبال مردم روبرو خواهد شد به این دلیل که برای ساخت این استیکر‌ها از ویژگی‌های بومی و فرهنگی کشور خودمان مثل ننه سرما، حاجی فیروز، توپ‌های پلاستیکی فوتبال بچه‌ها و … استفاده کرده اند که به نظرم برخی از آن‌ها واقعا شاهکار است.

وی همچنین تصریح کرد: برخی از طراحی‌ها امکان اجرایی نداشت و برخی آثار در سایز بزرگ بسیار خوب بودند، ولی برای تبدیل شدن به استیکر‌های کوچک قابلیت خود را از دست می‌دادند و بنابراین این ویژگی هم از جمله نکاتی بود که باید به آن توجه می‌کردیم.

رییس هیات داوران جایزه سال استیکر در ادامه گفت: بسیاری از شرکت کنندگان این جشنواره از میان کارتونیست‌ها وکاریکاتوریست‌ها نبودند و اتفاقا کار‌های بسیار خوب و شاخص را کسانی طراحی کرده بودند که ما آن‌ها را نمی‌شناختیم. عظیمی همچنین این آثار را دارای ارزش معنوی دانست و با اشاره به لزوم استفاده از کالای داخلی بیان کرد: این مسابقه و آثاری که در آن ارایه می‌شود تنها جایی است که مردم با علاقه و افتخار دوست دارند از نمونه‌های ایرانی استفاده کنند.

در ادامه مجددا مدیرعامل آیگپ در خصوص روش استکر توسط مردم گفت: امروز بعد از جلسه داوری، مردم می‌توانند برای بخش جایزه مردمی آثار منتخب خود را در پیام رسان آیگپ انتخاب کنند که این جایزه در مراسم اختتامیه به برگزیده نهایی اهدا می‌شود. وی همچنین از رونمایی امکان استیکر متحرک آیگپ در روز اختتامیه این مسابقه در روز ۳۰ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: برای نخستین بار از استیکر متحرک آیگپ که تاکنون در هیچ پیام رسان داخلی دیگری سابقه نداشته است، در روز اختتامیه رونمایی خواهیم کرد. همچنین ما تصمیم داریم تا استیکر‌های تولید شده را با نگاهی فرهنگی در اختیار دیگر پیام رسان‌های داخلی نیز قرار دهیم.

محمد میثمی: لازم دیدیم که از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم

محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرای اندیشه نیز سخنانش را با ابراز تسلیت به وقایع اخیر در کشور آغاز کرد و گفت: فرهنگسرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور حمایت از فرهنگسازی در زمینه موضوعی که نبود آن احساس می‌شد، در کنار یک پیام رسان داخلی قرار گرفت که لزوم پرداختن به این موضوع را می‌توان در جهت گیری پیام رسان‌های خارجی در مسایل اخیر کشور و فیلتر شدن آن‌ها دید و ما هم بر خود لازم دیدیم که از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم.

بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران

بخش بعدی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که میثم عسگری در پاسخ به سوالی درباره تعداد کاربر‌های پیام رسان آیگپ بیان کرد: ما ۵ میلیون کاربر ثبت نام شده داریم و حدود یک میلیون و هشتصد هزار کاربر نیز در ماه فعالیت دارند.

بهرام عظیمی نیز در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال سواستفاده از استیکر‌های طراحی شده بیان کرد: ما سراغ موضوعات مذهبی نرفتیم و به ایموجی‌ها هم که در همه دنیا استاندارد‌هایی دارد نپرداخته‌ایم، بنابراین نباید به این موضوع از این زاویه نگاه کرد که ممکن است مورد سواستفاده قرار بگیرد.

میثم عسگری در پاسخ به سوال دیگری که تفاوت ایموجی و استیکر در چیست نیز توضیح داد: ایموجی‌ها استانداردی را دارند و دارای پروتکل بین‌المللی هستند که ما هم سراغ آن‌ها نرفته ایم، ولی در بحث استیکر دست ما کاملا باز است و می‌توانیم بر اساس فرهنگ بومی و ملی خودمان استیکر طراحی کنیم.

وی همچنین پرداختن به این موضوع را در راستای فرهنگسازی در فضای مجازی کشور دانست و گفت: قصد ما ترویج کارکتر‌های کاملا ایرانی در قالب استیکر است و این را وظیفه خود دانستیم. عظیمی مجددا در مورد سوال خبرنگاری که اعلام کرد که سلیقه چقدر در داوری دخیل است گفت: برخی از معیار‌ها لازم است که در داوری آثار لحاظ شود که جزو اصول مسابقه است و برخی هم سلیقه‌ای است که سلیقه‌ها در داوری نهایی بیشتر اتفاق می‌افتد، اما به نظر من تصویرگران آثار بسیار جذاب تری را در این مسابقه ارایه کرده بودند.

شجاعی طباطبایی هم در پاسخ به پرسشی که اعلام شد محدوده هنرمندان و کسانی که در مسابقه شرکت کرده اند چگونه است، بیان کرد: فراخوان ما محدود به کارتونیست‌ها وکاریکاتوریست‌ها نبود و از انیماتورها، طراحان، نقاشان، خطاطان و تصویرسازان هم دعوت شده بود و به نظر من هنرمندان انیماتور که با موضوع حرکت در آثار بیشتر سروکار دارند، آثار بهتری را به این مسابقه ارسال کرده بودند و موفق‌تر بودند.

میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر در پایان این نشست از ارایه کارت هدیه دیجیتالی از سوی پیام رسان آیگپ با همکاری بانک پارسیان خبر داد و گفت: ارایه این کارت هدیه دیجیتالی در راستای توجه به اهداف محیط زیستی و حذف کاغذ صورت می‌گیرد که این کارت هدیه با استیکر همراه است و تا زمانی که باز نشده است قابلیت ارسال برای دیگران را دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم این کارت هدیه دیجیتالی را تا پایان سال و به مناسبت نوروز عرضه کنیم.

نمایشگاه آثار راه یافته به جایزه سال استیکر روز شنبه ۲۸ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه و مراسم اختتامیه آن نیز ساعت ۱۵ روز ۳۰ دی ماه در همین فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما