شناسهٔ خبر: 37564236 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سیستان و بلوچستان در محاصره آب

سیل نداشته‌هایمان را هم برد

صاحب‌خبر -
«حجم بارشی که انتظار می‌رفت در طول یکسال در سیستان و بلوچستان ببارد، دو روزه دریافت شد»
این ارزیابی مسئولان مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از کمیت بارش‌هایی که مناطق کویری و دچار خشکسالی 20 ساله را از شامگاه پنجشنبه 19 دی ماه تا روز یکشنبه 22 دی تحت تأثیر قرار داده، نشان می‌دهد حجم بارندگی که در برخی مناطق سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کرمان از 100 تا 200 میلیمتر ارزیابی شده، در کنار همه امیدها و شادی‌ها تا چه حد خطر آفرین و ویرانگر هم هست. آن‌طور که «مجید سعیدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان می‌گوید: در این استان راه ارتباطی ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان بافت، رابر، قلعه‌گنج، رودبار، منوجان، ریگان، کرمان  و جیرفت به‌دلیل بارش برف و باران تا بامداد دیروز مسدود بوده و با وجود تلاش‌ها برای بازگشایی راه‌ها همچنان راه ارتباطی بیش از 200 روستا مسدود است.
به گزارش «ایران» راه‌های مسدود در استان کرمان در ارتفاعات به‌خاطر برف و در پایین دست به‌خاطر سیلاب است، به‌طوری که ۹۵ روستای این استان در محاصره سیلاب و ۵۶ روستا در محاصره برف قرار دارد.
استانداری کرمان هم اعلام کرده، بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب خسارت زیادی به بخش‌های کشاورزی، راه، برق و امور زیرساختی استان کرمان وارد کرده است. همچنین راه ارتباطی قلعه گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر که از عصر جمعه مسدود شده به‌دلیل جریان شدید سیلاب‌ها همچنان مسدود است.
مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰۰ روستای سیستان و بلوچستان
سیلاب‌های اخیر پهنه وسیع سیستان و بلوچستان را بشدت تحت تأثیر قرار داده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران این استان به ایرنا، گفت: راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز شنبه براثر سیلاب بسته شده است.
«عباسعلی ارجمندی» می‌گوید: بسته شدن ۲۶ راه ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغ‌های موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است. همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شد.
به گزارش خبرنگار «ایران»  بارندگی شدید شرایط 4 منطقه دلگان، نیکشهر، فنوج و ایرانشهر را بحرانی کرده و بیشتر روستاهای این مناطق در محاصره سیل قرار دارد. در این میان، به علت کوهستانی بودن مناطق نیک شهر، فنوج و قصرقند ارتباط کل روستاهای آنها با شهرقطع شده و حتی امکان ارتباط تلفن همراه و اینترنت نیز وجود ندارد. بیشتر باغ‌های منطقه زرآباد زیر آب رفته و نه تنها محصولی باقی نمانده بلکه بیشتر درختان نیز صدمه دیده است. همچنین به علت بحرانی شدن شرایط، نزدیک به 6 روستا نیز در این منطقه تخلیه شده است.
از طرفی، در منطقه دشتیاری هم به علت طغیان رودخانه باهور، برخی روستاها زیر آب رفته، البته هنوز آمار دقیقی در مورد تعداد این روستاها در دست نیست، اما آن‌طور که بخشدار منطقه اعلام کرده، نزدیک به 100 روستا درگیر سیلاب است و نیاز به امداد‌رسانی دارد. با رایزنی‌های انجام شده از سوی مسئولان از روز یکشنبه و با کاهش محسوس بارش‌ها 4 فروند بالگرد برای امداد‌رسانی به مناطق بحرانی دلگان، قصرقند و فنوج، زرآباد و دشتیاری اعزام شد. اطلاعات اعلام شده از سوی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز حکایت از آن دارد که یک نفر در سرباز مفقود شده و یک نفر هم در هرمزگان بر اثر سیل جان خود را از دست داده است. چند خانه هم در نقاط مختلف استان براثر سیلاب و بارندگی تخریب شده است. همچنین  امروز یک دختر 7 ساله در خاش بر اثر ریزش آوار زخمی شده، که حال عمومی وی خوب گزارش شده است. با وجود اعزام نیروهای امدادی به منطقه، امکان کمک به برخی مناطق چون نیکشهر، قصرقند و فنوج تا آرام شدن طغیان رودخانه‌های فصلی کم است.
وضعیت بحران زده روستاهای اطراف خاش
گزارش‌ها از شهرستان خاش نیز حاکی است، بسیاری از رودخانه‌ها چون پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی‌بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و... به‌صورت چندباره سیلابی شده و هم اینک نیز خروشان هستند. سقف خانه‌های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده و در صورت تداوم بارش‌ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است. با در وضعیت هشدار قرار گرفتن شهر خاش، احتمال وارد شدن آب از معابر وجود دارد و  در روستاهای لال آباد، بولان آباد، عیدآباد، شیرآباد و... از توابع منطقه گوهرکوه به‌دلیل کوتاه و پایین و کوچک بودن پل‌ها و ایجاد زیرساخت‌های نامناسب نیز بسیاری از منازل زیرآب رفت.

نظر شما