شناسهٔ خبر: 36676165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری

پیشرفت طرح پلاسکو به علت همکاری شهرداری

شهردار تهران: طرح ساخت پلاسکو اگر تا الان هم پیشرفتی دارد به خاطر همکاری شهرداری بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی امروز در حاشیه اولین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پلاسکو اگر تا الان هم پیشرفتی داشته به خاطر همکاری شهرداری بوده، اما طبیعی است هر ساختمانی برای ساخت نیاز به پروانه دارد تا اگر اتفاقی رخ داد، فردی باشد که مسئولیت‌ها را بپذیرد. دوستانمان در بنیاد مستضعفان در پاسخ به مواردی که شهرداری منطقه مطرح کرده است، به یکی از مصوبه‌های استانداری اشاره می‌کنند که با احترام باید بگویم مصوبه‌های استانداری نمی‌تواند فراتر از قانون باشد.
شهردار تهران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درمورد گود برج میلاد گفت: گود برج میلاد یکی از گود‌های پرخطر است و در شرایطی که به عنوان یک پروژه سرمایه‌گذاری دست ناجا بود، مدیریت آن به شکل ایده‌آل امکان نداشت، اما حالا که از دوستانمان در ناجا تحویل گرفتیم به‌زودی به آن رسیدگی می‌کنیم.
حناچی در پاسخ به پرسشی درباره آرامستان‌های پایتخت نیز عنوان کرد: آرامستان‌ها چند بعد دارند؛ تعدادی از آن‌ها داخل شهر هستند و در حال حاضر موجود هستند. دیگری هم بحث ظرفیت محدود بهشت‌زهرا (س) است که باید درمورد آن مکان‌یابی و امکان‌سنجی‌های لازم صورت پذیرد. از آن‌جا که بعد دوم ارتباط مستقیم با حمل‌ونقل و شهرسازی دارد، باید مطالعات و گفتگو‌ها و بررسی‌های تخصصی بیشتری درمورد آن انجام دهیم.
شهردار تهران در پایان ضمن تاکید بر این‌که شهرداری تهران همواره از موسسه‌های نوآوری حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: در این مورد لایحه‌ای نیز به شورای‌شهر فرستاده‌ایم تا چارچوب قانونی آن مستحکم شود.
وی در ادامه ضمن اشاره به این‌که در کنار این همایش نشستی نیز با مجمع کلان‌شهر‌های کشور داشتیم، گفت: امروز در این همایش موضوع حیاتی و مهم بهره وری مطرح شد که در تمام ساحت‌های کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ به ویژه در اداره امور شهر‌ها که استفاده بهتر از بودجه مردم در آن موضوعیت فراوانی دارد.
شهردار تهران تاکید کرد: در این همایش درمورد تجارب جهانی نیز بحث شد و من هم اشاره کردم که مدت‌ها پیش از این، ایران در زمینه بهره‌وری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت؛ در این مورد مثال قنات‌ها را مطرح کردم که نشانه استفاده بهینه از آب در یک سرزمین خشک بود. این نگاه و رویکرد مهمی است که انگار در مدیریت کشور به فراموشی سپرده‌ایم. باید کاری کنیم که با همین درآمد‌های محدود به حداکثر بهره وری دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: مثلا در بعضی از نقاط جهان زباله را به‌جای هر شب، هفته‌ای یک بار جمع‌آوری می‌کنند که البته این کار به تدارکات و مقدماتی نیز نیاز دارد؛ همکارانم در حوزه پسماند و وزارت کشور مقدمه‌های افزایش بهره‌وری در کاهش و مدیریت پسماند را فراهم می‌کنند.
حناچی در بخش دیگری از اظهارات خود درمورد استخدام‌ها در شهرداری تهران گفت: هنوز کار گسترده‌ای در زمینه استخدام‌ها و قرارداد‌ها انجام نداده‌ایم و اگر کاری کنیم قطعا از طریق فراخوان انجام می‌دهیم؛ اگر هم مواردی بوده، براساس ضرورت و کاملا محدود بوده است. واقعیت این است که موضوع نیروی انسانی از معضل‌های جدی شهرداری‌های کشور است.
وی درباره گمانه‌زنی‌ها درخصوص تعدیل نیرو در شهرداری تهران نیز عنوان کرد: نیروی انسانی یکی از مسائل مهم شهرداری است، اما هنوز به جمع‌بندی روشن و نهایی در این مورد نرسیده‌ایم که چطور باید با موضوع مواجه شویم.
شهردار تهران همچنین درباره آلودگی هوای امروز پایتخت گفت: امروز در شرایط هشدار بودیم که مدارس نیز به همین خاطر تعطیل شدند.

 فرایند اداره بهینه شهر‌ها را آغاز کنیم 
شهردار تهران تاکید کرد که در کشور در حوزه بهینه سازی بیشتر شعار می‌دهیم تا عمل کنیم، فرایند اداره بهینه شهر‌ها را آغاز کنیم.
پیروز حناچی شهردار تهران امروز در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن با اشاره به این‌که بهره‌وری یک موضوع کشوری است و در تمام حوزه‌ها به این نگاه نیازمندیم، گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، ۳۳ درصد اتلاف انرژی در شهر‌ها اتفاق می‌افتد که ارزش آن روزانه معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است، این رقم بسیار بزرگی است که مدیریت شهری نقش مستقیم در مدیریت آن دارد.
آقای حناچی گفت: اگر بپرسیم چقدر در زمینه بهره‌وری تلاش می‌کنیم، باید پاسخ دهیم که شعار زیاد می‌دهیم، اما باید صادقانه از خود بپرسیم که چقدر در نظام مدیریتی‌مان دغدغه این مهم را داریم، در حال حاضر ۲ لایحه در مجلس مطرح است؛ نقطه هدف نخستین لایحه به طور مستقیم نظام مدیریت شهری نیست، اما در آن سهیم است چرا که در تمام دنیا بخشی از مالیات‌های محلی سهم مدیریت شهری است، اما دومین لایحه مشخصا با هدف حل مشکل مدیریت شهر‌ها تدوین شده است؛ امیدوارم هر دو به شکل قابل دفاعی به تصویب برسند، باید اداره بهینه شهرهایمان را شروع کنیم هر کاری که می‌کنیم باید به بهینه‌سازی نیز در آن بیندیشیم.
شهردار تهران اظهار داشت: ژاپنی‌ها سیاست ۳R را در پیش گرفته‌اند که reduce، reuse و recycle است؛ کاهش، مصرف دوباره و بازیافت؛ در هر تصمیم خود نیز این ۳ عنصر را لحاظ می‌کنند، آن‌ها موقع فروش جنس هزینه امحاء و پسماند را همان لحظه از مشتری می‌گیرند تا در صندوقی واریز شود که مختص موضوع پسماند است، واقعیت این است که کیفیت اتفاقی نیست؛ کیفیت نتیجه زمان و منابعی است که برای آن هزینه می‌کنیم.
وی گفت: میزان شدت خورشید در آلمان یک‌دهم ایران است، اما بخش عمده انرژی ساختمان‌های عادی از طریق خورشید تامین می‌شود، یا روش‌های دیگری که در نظام مدیریت شهری جهان مرسوم است، وقتی زباله در سطل می‌اندازید، حجم واقعی سطل را پر نمی‌کند، چون فشرده نیست؛ در دنیا از سطل‌های زباله‌ای استفاده می‌کنند که با انرژی خورشید زباله‌ها را فشرده‌سازی می‌کند تا ظرفیت سطل تا ۱۰ برابر افزایش یابد.
حناچی تاکید کرد: مزیت مهم کشور ما وجود جمعیت جوان و تحصیلکرده است و سیاست دولت مبنی بر حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان امیدوارکننده است، همه باید این مسیر را تعقیب کنیم.
وی موضوع نیروی انسانی را نیز واجد اهمیت خواند و ادامه داد: همه شهرداری‌ها با موضوع نیروی انسانی دست‌به‌گریبان اند به یاد دارم که اواسط دهه ۸۰ شهرداری اهواز ۸ هزار نیرو داشت، اما الان ۱۸ هزار نیرو دارد؛ تهران در همان دوره حدود ۲۴ هزار نیرو داشت، اما آمار رسمی، الان از وجود ۶۵ هزار نیروی انسانی در شهرداری تهران حکایت می‌کند حالا اگر پرسیده شود که آیا خدمات ویژه‌تری نسبت به آن دوران ارایه می‌شود، بدون شک پاسخ منفی است.
پیروز حناچی شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک سوزن به دولت می‌زنیم، باید یک جوالدوز هم به خودمان بزنیم و شهرهایمان را بهینه مدیریت کنیم.

نظر شما