شناسهٔ خبر: 36676872 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم چهارمین نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی

همه ساختمان‌ها نیاز به پروانه ساخت دارند، حتی پلاسکو

معاون شهردار تهران دریافت پروانه ساخت را از مهم‌ترین ملزومات ساخت هرنوع سازه دانست و گفت: همه ساختمان‌ها نیاز به پروانه ساخت دارند، حتی پلاسکو.

صاحب‌خبر -
سهم ۳۰ درصدی ساختمان‌ها در مصرف انرژی در تهرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا گلپایگانی در حاشیه برگزاری «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» درباره روند ساخت ساختمان پلاسکو اظهار کرد: چند وقت پیش به همراه پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان از ساختمان پلاسکو بازدیدی داشتیم، پس از بازدید گفتم طبق قانون هر ساختمانی که در شهر ساخته می‌شود باید پروانه لازم را تهیه کند.
وی افزود: تهیه پروانه باعث می‌شود پروژه‌های مهندسی کنترل شوند، اما به دلیل مسایل خاص و ویژه‌ای که ساختمان پلاسکو داشت با کمک شهرداری منطقه ۱۲ اجازه دادیم تراز همکف و گودبرداری ساختمان پلاسکو انجام شود تا کار متوقف نشود.
گلپایگانی بیان کرد: شرکت‌های صاحب صلاحیت بنیاد مستضعفان برای ساخت ساختمان پلاسکو در حال کار هستند و طی بازدیدی که بنده از آن جا داشتم این ساختمان طبق اصول در حال ساخت است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: تحکیم گود و سازه‌ای که برای آنجا طراحی شده، بسیار خوب است، همچنین معماری خوبی که در پلاسکو صورت گرفته شده، اما این‌ها دلیلی بر صدور پروانه نیست؛ البته انصافا بنیاد مستضعفین در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته است.
به گفته گلپایگانی؛ شهرداری تهران تمامی همکاری لازم برای ساخت پلاسکو را با بنیاد مستصعفان دارد و تلاش بر این است تا کسبه هرچه سریع‌تر به محل کار خود بازگردند.
معاون شهردار تهران با اشاره به علت توقف ساخت و ساز ساختمان پلاسکو توسط شهرداری تهران گفت: تهیه نقشه یکی از الزام‌های صدور پروانه است که این امر کمی زمان برده و همین موضوع باعث طولانی شدن زمان صدور پروانه شده است و به همین دلیل شهرداری منطقه ۱۲ جلوی ساخت و ساز را گرفته است.
وی گفت: هفته‌های اخیر با مسئولان بنیاد مستصعفان جلسات مختلفی داشتیم که به این نتیجه رسیدیم ممکن است صدور پروانه پلاسکو مانند دیگر ساختمان‌ها نباشد و حتما دارای روند ویژه خواهد بود.
معاون شهرداری تهران اظهار کرد: فرایند یک ساختمان ویژه برای طراحی و معماری و کنترل آتش نشانی زمان بر است و این دلیل بر ندادن پروانه نیست و شهرداری نیز در تلاش است این فرایند هرچه سریع‌تر جلو برود.
وی ادامه داد: احتمالا پروژه در تیغه چینی داخل و جزئیات ایمنی آتش نشانی دارای اصلاح است، در مورد عوارض هم این امر طبق قانون بر عهده شورای اسلامی شهر تهران است که مشخص می‌کند چه فرمولی با چه سازه‌ای ساخته شود.

حناچی، شهردار تهران
 دیر یا زود به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می‌کنیم 
شهردار تهران گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای همه مقررات ملی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می‌کنیم.
پیروز حناچی در «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی» گفت: خرسندم که حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران موضوع مهم مصرف بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار داده است، اگرچه از تصویب قانون نظام مهندسی در دهه هفتاد و تصویب موضوع اجرای مقررات ملی ساختمان دو دهه می‌گذرد، اما نمی‌توانیم بگوییم که در اجرای مقررات ملی به طور نسبی موفق عمل کرده ایم. در برخی بخش‌ها موفق بودیم و در برخی برنامه‌ها عقب هستیم، ولی به هر صورت به این سمت حرکت کرده ایم.
وی افزود: کشور ما به جهت رده بندی شدت انرژی وضعیت خوبی ندارد، علت آن هم این است که مصرف انرژی در بخش‌های غیرمولد بسیار بالاست و تولید ناخالص ملی هم پایین است. در مقایسه، کشوری مانند چین در یک دهه مصرف انرژی ۱۴ برابر افزایش یافته، اما شدت مصرف انرژی ثابت مانده است.
حناچی گفت: یکی از دلایل بالا بودن مصرف انرژی در بخش‌های غیرمولد در مقایسه با بخش‌های مولد قیمت پایین انرژی است که من این موضوع را با کشوری مانند آلمان مقایسه می‌کنم. اگر کسی در آلمان بخواهد خانه‌ای اجاره کند به مصرف انرژی آن نگاه می‌کند. خانه‌هایی که ضوابط مصرف انرژی در آن اجرا شده است قیمت بالایی دارند.
وی افزود: اولین مسئولی که در میان مدیران موضوع شدت انرژی را مطرح کرد، چیت چیان – وزیر سابق نیرو - بود که دغدغه وی مبتنی بر نخستین گزارش‌های ممیزی انرژی بود. به عنوان مثال وی برای اولین بار برچسب انرژی را روی کالا‌ها خانگی نصب کرد و با سماجت اول این کار را با وسایل خانگی آغاز کرد، این در حالی است که در حال حاضر خودرو‌ها هم برچسب انرژی دارند.
شهردار تهران با بیان اینکه باعث خوشحالی است که قرار است برای منازل مسکونی برچسب انرژی صادر شود، گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای همه مقررات ملی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می‌کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه‌های آزمایشی هستیم.
وی در ادامه به آلودگی هوای تهران اشاره و خاطرنشان کرد: ما نیازمند اجرای پروژه‌های نمونه هستیم، شهر ما الان حال خوبی ندارد و چاره‌ای هم در کوتاه مدت برای کاهش آلاینده‌ها نیست، البته ایده‌های خوبی هم در این زمینه در دنیا وجود دارد. به طور مثال، برجی وسط شهر میلان ایتالیا قرار دارد که فضای سبز انبوه و عمودی دارد ما هم باید شیوه‌های جدید را در این زمینه تجربه کنیم و امیدوارم همکاران در حوزه معماری و شهرسازی این ایده را تعقیب کنند.
شهردار تهران تصریح کرد: موضوع آلودگی اهمیت ویژه‌ای در شهر دارد و در اکثر کلان شهر‌ها با این مشکل مواجه هستیم. در هفته گذشته پدیده نادری در منطقه یک داشتیم که همان جزیره گرمایی است و برای جلوگیری از این مسائل باید تلاش کنیم نگاهمان را تغییر دهیم.
حناچی گفت: دوشنبه مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته در شهرداری را راه اندازی می‌کنیم و امیدوارم روزی بتوانیم موتورسیکلت‌ها را که سهم زیادی در آلایندگی تهران دارند؛ برقی کنیم.
در پایان مراسم از شهرداران مناطق ۱، ۹ و ۲۲ در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تقدیر شد و تفاهم نامه برچسب انرژی ساختمان میان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منعقد شد.

گلپایگانی، معاون شهرداری تهران
 سهم ۳۰ درصدی ساختمان‌ها در مصرف انرژی در تهران 
معاون شهرداری تهران از تلاش برای توجه بیشتر معماران به حفظ طبیعت در ساختمان سازی و سهم ۳۰ درصدی ساختمان‌ها در مصرف انرژی در تهران خبر داد.
مراسم پایانی چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی، فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزرات راه و شهرسازی برگزار شد.
عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش و نمایشگاه (ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی) با اشاره به برگزاری این همایش گفت: در چند روز گذشته در همایش ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی بر موضوع پایدار سازی ساختمان‌ها و هم گام سازی آن‌ها با طبیعت تاکید ویژه‌ای شد.
وی افزود: نشست مشخصی در کارگاه‌های این همایش برگزار و در آن‌ها بر مبحث اصول ساخت و مصرف بهینه انرژی ساختمان تاکید شد.
گلپایگانی با اشاره به موضوع ساخت ساختمان‌های سبز گفت: باید به موضوع طبیعت توجه ویژه‌ای داشته باشیم که خوشبختانه در حوزه صنعت ساختمان سازی این موضوع به یک الگوی مناسب تبدیل شده است. در نقاط مختلف شهر اصول اصلی ساختمان سبز مورد توجه قرار گرفته بود.
گلپایگانی بیان کرد: رویکرد ما در حوزه ساخت و ساز احترام به طبیعت است، زیرا احترام به طبیعت تاثیری می‌گذارد که می‌توان با آن آلودگی شهر را کمتر کرد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهری باید به طبیعت احترام بگذارد، گفت: امروز مصرف انرژی در ساختمان‌های تهران ۳۰ تا ۳۵ درصد است که حدود ۳۰ درصد آلودگی تولید می‌کند.
وی با اشاره به لغو مصوبه برج باغ‌ها گفت: لغو این مصوبه باعث شد توجه به بحث طبیعت و باغ‌ها بیشتر شود.
گلپایگانی با اشاره به برگزاری همایش مصرف بهینه و ساختمان پایدار گفت: این همایش باعث بالا رفتن تجارب مهندسان شده است.
وی در خاتمه گفت: در این نمایشگاه ۱۲ کارگاه آموزشی برگزار شد که ۷۶ غرفه به همراه ۳۵۰ کارشناس و مهندس در آن شرکت کردند که حدود ۲۵۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.

هاشمی، مدیر بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
 متوسط مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و مسکونی دو تا سه برابر استاندارد جهانی 
مدیر بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان گفت: متوسط مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری و مسکونی دو تا سه برابر استاندارد جهانی است.
هاشمی مدیر بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با حضور در اختتامیه چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۷۹ آغاز کرده است، اظهار کرد: این شرکت در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، بخش حمل و نقل و ساختمان فعالیت‌هایی را در دستور کار دارد.
وی با اشاره به لزوم همکاری بخش‌های مختلف به منظور کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و اداری تصریح کرد: براساس آخرین آمار رسمی ترازنامه هیدروکربنی مصرف انرژی در ساختمان‌ها معادل ۴۷۰ میلیون بشکه نفت خام در سال است.

نظر شما