شناسهٔ خبر: 36672982 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۳۳ درصد انرژی در بخش خانگی تلف می شود

شهردار تهران با بیان اینکه ۳۳ درصد انرژی در بخش خانگی تلف می شود، گفت: این عدد معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس پیروز حناچی شهردار تهران ظهر امروز در اولین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری گفت: بهره وری در مدیریت شهری موضوع بسیار مهمی است لذا به بهانه بهره وری باید یادآوری کنم که ما در شبکه های مجازی به عقبه تاریخی خود خیلی مینازیم اما زندگی امروز ما با عقبه تاریخی ما خیلی تناسبی ندارد و ناشی از آن عقبه نیست.

وی افزود: کشور ما کشور خشکی است و خشکسالی موضوعی است که سالیان سال سرزمین ما با آن درگیر بوده است اما شیوه مدیریت سرزمینی که اصلی ترین خصیصه آن خشکسالی است در گذشته چگونه بوده است.

حناچی به حفر قناتی به طول صد کیلومتر در زیر شهر یزد اشاره کرد و گفت: هرچند که امروز این قنات وضعیت بهتری پیدا کرده اما در دوره ای این قنات محل عبور فاضلاب شده بود.

شهردار تهران گفت: در کل کشور ما شبکه قناتها به طول ۲۱ هزار ۷۸۰ کیلومتر وجود داشته و این مار در زمانی انجام شده که نه دستگاه حفاری وجود داشته و نه علم مهندسی چنین پیشرفتی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در شورای عالی شهرسازی بودم در جنوب خراسان رضوی موردی از سوی دولت ارجاع شد برای احداث کارخانه ذوب آهن که قطعا آب نیاز دارد و ما در سرزمین خشکی قرار داریم لذا هنگام دادن جواب منفی دیدیم که ۶ مجوز دیگر در همان منطقه داده شده است.

حناچی افزود: موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل اینکه ۳۳ درصد اتلاف انرژی در بخش خانگی رخ می دهد و معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است اهمیت ویژه ای دارد که قطعا شهرداری ها در اجرای ضوابط مبحث ۱۹ انرژی نقش بسیار بارزی دارند.

شهردار تهران تصریح کرد: اما در زمینه بهره وری چقدر تلاش میکنیم و در نظام مدیریت شهری ما چقدر این موضوع به عنوان دغغدفه بر روی تصمیمات تا تاثیرگذار است.

وی گفت: دولایحه در مجلس مطرح است که اولی هدفش نظام مدیریت شهری نیست و مدیریت شهری در آن سهیم است و دومی با هدف حل مشکل شهرداری ها است که امیدواریم هر دو تصویب شود.

حناچی افزود: در این شرایط سخت که دولت خواسته تصمیماتش را به نتیجه برساند ما نیز باید در حوزه بهره وری گام های موثری برداریم نظام مدیریت شهری باید شروع به اداره بهینه شهرها کند.

وی ادامه داد: تجربیات خوبی در دنیا وجود دارد برای مثال ژاپنی ها نگرش سه «آر» را در پیش گرفته اند و در آن روش در همان هنگام خرید جنس شما باید هزینه پسماند آن را پرداخت کنید.

شهردار تهران گفت: در حوزه مدیریت شهری گرفتن انرژی از حرکت اتوبوسهای شهری یکی از متدهای مورد نظر دولتها است هرچند که در کشور ما متاسفانه انرژی ارزان است و به راههای تجدید آن توجه نمی شود.

وی افزود: در سطل زباله وقتی که زباله می اندازید حجم کامل سطل پر نمی شود اما در خارج از کشور سطرهایی وجود دارد که عملیات فشرده سازی زباله را انجام می دهد.

حناچی گفت: یکی از مزیت های کشور ما داشتن نیروی جوان و‌ نخبه است که باید از این ظرفیت استفاده کرد تا شاهد شکوفایی طرح های بزرگ باشیم.

شهردار تهران افزود: موضوع نیروی انسانی مبتلا به همه شهرداری های کشور است و عموم شهرها با این معطل دست و پنجه نرم می کنند و در تهران هم ما با افزایش نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: باید پرسید آیا واقعا این افزایش نیرو منجر به افزایش خدمات رسانی هم شده است؟ من پاسخم منفی است و می گویم نتوانسته این خدمات بهتری ارایه کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما