شناسهٔ خبر: 36516998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر نیرو:

بیش از یک هزار روستا تا پایان امسال به شبکه آب سالم وصل می‌شوند

اردکانیان گفت: تا پایان امسال یک هزار و ۱۲۴ روستا با جمعیت ۷۲۶ هزار نفر به شبکه آب سالم وصل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «رضا اردکانیان» در مراسم افتتاح پروژه‌های حوزه آب‌رسانی گرمسار و همچنین شهرستان آرادان بابیان اینکه جمهوری اسلامی یک نعمت بزرگ است چراکه توانسته خدمت را به روستائیان ارائه دهد، گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون شش میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی از خدمات آب و برق بهره‌مند شده‌اند.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد 10 هزارو340روستای کشور به شبکه‌های آبیاری سالم و بهداشتی وصل شده استاضافه کرد: پروژه‌های مختلفی آب‌رسانی تا پایان امسال نیز در دستور کار است.

 

وی در ادامه اذعان داشت: ۲۰ ماه از مصوبه دولت برای تهیه سند سازگاری با کم آبی گذشت اما برخی از استان‌ها از برنامه عقب هستند که مسئولان استانی باید هر چه سریع‌تر برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت را ارائه دهند.

 

 

اردکانیان با اشاره به اینکه در طول ۳۴ سال بعد از انقلاب اسلامی ۹۰۰ هزار نفر جمعیت روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند بیان کرد:  از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، شش میلیون و ۸۵۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شده و از خدمات آب بهره‌مند شدند.

 

وزیر نیرو تاکید کرد: این خدمات علی‌رغم مشکلات مالی و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور رقم خورد و استمرار دارد. وزیر نیرو با اشاره به افتتاح پست 400 کیلوولت ایوانکی گفت: سرمایه‌گذاران با توجه به این ظرفیت افتتاح‌شده پست 400 که زیرساخت بسیار خوبی را برای منطقه فراهم کرده است می‌توانند به‌راحتی در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و ما از آن‌ها دعوت برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت می‌کنیم.

 

وی بابیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۳۷ مجتمع آب‌رسانی در استان سمنان به بهره‌برداری خواهد رسید، تأکید کرد: این مجتمع‌ها ۲۸ هزار نفر جمعیت روستایی این استان را پوشش خواهد داد.

 

وزیر نیروبه افتتاح  طرح‌های آب‌رسانی ۲۰ روستای غرب استان سمنان  اشاره کردوافزود: این طرح‌ها چهار هزار و ۱۲۰ نفر جمعیت را پوشش می‌دهند.

 

اردکانیان بابیان اینکه بعد از چندین سال خشک‌سالی یکی از ترین سال‌ها اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: توجیهات علمی به‌جای خود، اعتقادات ما هم بر همین امر است لذا باید از نعمات خداوند متعال قدردانی کرد و برای استفاده از منابع آبی، برنامه‌ریزی درستی را داشت.

 

«غلامرضا کاتب» نیز دراین مراسم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این شهرستان درزمینهٔ آب‌رسانی و مقابله با خشک‌سالی، بیان کرد: پروژه آب‌رسانی از سد نمرود هم‌اکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم به‌زودی کارهای پایانی این سد نیز انجام شود.

 

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی، افزود: تکمیل پروژه «بی او تی» گرمسار و بهره‌مندی ۷۵ روستای گرمسار و آرادان از آب شیرین باکیفیت از مزیت‌هایی است که طرح آب‌رسانی به این شهرستان دارد.

 

وی با تاکید براینکه امروز برای رفع مشکلات آب‌رسانی به گرمسار و آرادان می‌بایست پروژه تصفیه‌خانه از عملکرد ۵۷۰ لیتر بر ثانیه به ۶۷۰ لیتر بر ثانیه ارتقا یابد  ادامه داد: برای این منظور یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و با تخصیص هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از محل اعتبارات تنش آبی کشور می‌توان شاهد بهره‌برداری کامل از آن بود.

 

کاتب بابیان اینکه جلوگیری از برداشت‌های نامتعارف بالادستی در گرمسار از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آب‌رسانی و وزارت نیرو است، ابراز کرد: کارهای بسیار بزرگی باهمت مردم در حوزه اقتصاد کشور در منطقه گرمسار و آرادان انجام‌شده و در دست اجرا است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کنترل هوشمند چاه‌های آب اشاره کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار در گرمسار وجود ندارد که فاقد گاز باشد از سوی دیگر امروز آب‌رسانی به ۱۱ روستای گرمسار و آرادان بااعتبار ۹ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که نشان می‌دهد اقدامات خوبی درزمینهٔ خدمت رسانی به روستاها انجام شده است.

 

استاندار سمنان  در ادامه این مراسم با بیان اینکه توسعه و راهکار برون‌رفت از معضل خشک‌سالی این استان در گرو اجرای طرح‌های آب‌رسانی از جمله طرح انتقال آب خزر است گفت: وزارت نیرو باید طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان را پیگیری کند و این طرح درطرح‌های تبصره ۱۹ بودجه سال ۹۹ قرار گیرد.

 

«علیرضا آشناگر» ادامه داد: برخی از طرح‌های آب‌رسانی در استان مانند انتقال آب از چشمه‌ قطری به شاهرود نیمه‌کاره رها شده است.

 

وی با اشاره به افزایش نرخ جمعیت در استان سمنان اظهار کرد: مسئولان استانی و دستگاه‌های اجرایی با همراهی و هماهنگی راهکاری برای برون‌رفت از مشکل ایجاد شده در اجرای طرح آبرسانی در شرق استان بین استان‌های گلستان و سمنان پیدا کنند.

 

آشناگر، توسعه استان سمنان را در گرو تامین آب دانست و افزود: موادمعدنی در شهرستان‌های دامغان و شاهرود، به علت کمبود منابع آب، بدون فرآوری و به صورت خام  به فروش می‌رسد.

 

وی  به اقدامات صورت گرفته در سطح استان سمنان اشاره کرد و گفت: در جلسه حفاظت از منابع آب استان پیشنهاد کشاورزان منطقه گرمسار مبنی بر در اختیار نهادن ضریب تعدیل به خود کشاورزان مطرح‌شده که این مورد پذیرفته‌شده است و هم‌اکنون شاهد اجرای آن نیز هستیم.

 

آشناگر بابیان اینکه نیازمند کنترل آب‌های سطحی در استان سمنان هستیم، تأکید کرد: ۷۰ درصد از بارش‌ها در استان نیز تبخیر می‌شود و این موضوعی است که از ناحیه آن متضرر شده‌ایم.

 

«منصور کشاورزیان» بابیان اینکه مجتمع آب‌رسانی روستایی شهرستان‌های گرمسار وآرادان از سال ۷۰ با انجام مطالعات طرح آغاز و تا امروز دو فاز از آن افتتاح‌شده است، تأکید کرد: با افتتاح فاز سوم این طرح در آینده‌ای نزدیک پوشش همه ۷۵ روستای شهرستان‌های گرمسار و آرادان از آب شرب بهداشتی تکمیل می‌شود.

 

مدیرکل آب فاضلاب روستایی استان سمنان افزود: فاز اول این طرح در سال گذشته با آب‌رسانی به ۲۲ روستا افتتاح و فاز دوم این طرح نیز امروز با حضور وزیر نیرو با آب‌رسانی به ۲۰ روستا و جمعیت چهار هزار و ۱۲۰ نفر به بهره‌برداری رسید و در آینده نیز شاهد افتتاح طرح آب‌رسانی به ۱۱ روستای دیگر هستیم.

 

وی بابیان اینکه مجموعاً افتتاح سه فاز طرح آب‌رسانی گرمسار و آرادان برای ۱۷ هزار نفر جمعیت روستایی این شهرستان‌ها، آب شرب بهداشتی تأمین می‌کند، ابراز کرد: افزایش کیفی و کمی آب‌رسانی به روستاها، هدف اصلی این پروژه است.

 

کشاورزیان بابیان اینکه آبفای استان سمنان با افزایش حجم مخازن و بهبود آن‌ها توانسته سرانه هفت‌دهم مترمکعب حجم ذخیره‌سازی آب را در گرمسار و آرادان افزایش دهد، ابراز کرد: کاهش ۱۷ درصدی اتفاقات و حوادث شبکه انتقال آب روستایی در گرمسار و آرادان یکی دیگر از دستاوردهایی است که آبفار سمنان با راه‌اندازی مجتمع آب‌رسانی روستایی، به آن دست‌یافته است.

 

مدیرکل آب فاضلاب روستایی استان سمنان با بیان اینکه مجتمع آب‌رسانی روستایی گرمسار و آرادان می‌تواند زمینه خوبی برای اشتغال‌زایی و افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به مردم روستاها باشد، تأکید کرد: بازسازی و احداث خطوط انتقال آب و اجرای ۸۰ کیلومتر خط انتقال در این مجموعه تاکنون انجام‌شده است.

 

وی گفت: تعویض بیش از ۱۲ هزار کنتور آب به‌صورت رایگان یکی دیگر از طرح‌های این شرکت در روستاهای شهرستان‌های گرمسار و آرادان است.

نظر شما