شناسهٔ خبر: 36454038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران دومین کشور تولید کننده خرما در جهان است

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه ایران دومین کشور تولید کننده خرما در جهان است گفت: یک میلیون ۱۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، حسین مدرس خیابانی در همایش بین المللی خرما در بوشهر گفت:   25 تا 30 درصد خرمای تولیدی کشور صادر می شود.
وی  با بیان اینکه رتبه دوم و گاهی سوم صادرات خرما را در جهان به خود اختصاص داده ایم افزود: با اصلاحات آبیاری و تولید فرآورده‌های خرمایی همچون شیره خرما توان ارتقا رتبه خود به صدر را داریم.
مدرس خیابانی گفت:با افزایش و بهبود زیرساخت‌ها از جمله ساخت سردخانه و کارخانه جات بسته بندی و فرآوری که اکنون در حال انجام است می‌توانیم صادرات را بهبود ببخشیم.
قائم مقام وزیر صنعت افزود: کالا‌های سنتی مثل خرما، پسته، زعفران و فرش می‌تواند در حوزه ارزآوری و اشتغال نقش موثری داشته باشد.
مدرس خیابانی گفت: ما باید ضمن حفظ بازارهای فعلی خرما بازارهای جدید را هم اضافه کنیم .
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهرهم  گفت: پارسال ۲۲ طرح اشتغال روستایی به بهره برداری رسید که بخش عمده آن در حوزه خرما بود.
سعید زرین فر افزود: ناهماهنگی‌هایی بین بخش و دولت و بخش خصوصی به وجود می‌آید که رفع خواهد شد و نیازمند تحمل هر دو طرف دولت و بخش خصوصی است.
وی گفت: پارسال ۲۲ طرح اشتغال روستایی به بهره برداری رسید که بخش عمده آن در حوزه خرما بود تا بخش‌های تولیدی خرما افزایش یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه نهضت عظیمی در بخش سردخانه استان بوشهر انجام گرفته است افزود:١٩٠٠ تن سردخانه داشتیم که اکنون به ٣٧هزار تن رسیده است.
زرین فر افزود: از پارسال تا کنون بخشی از مبالغ وصول شد و در تلاش هستیم اعتبارات به طور کامل وصول شود.
وی گفت: دولت وظیفه حمایت از بخش خصوصی را دارد، اما این منطقی نیست که همه چیز را از دولت بخواهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: از بخش خصوصی خواهش میکنم حضور بیشتری داشته باشد تا سهم دولت کاهش یابد به ویژه در بخش‌های آموزشی، بسته بندی و نوآوری دقت بیشتری شود تا مشکلی به وجود نیاید.
رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران هم گفت:سفارت بنگلادش در تهران آماده‌ است تا همکاری برای صادرات خرما به بنگلادش را توسعه دهد.
محمد صبور حسین افزود:  مردم بنگلادش همچون مسلمانان دیگر کشور‌ها علاقه زیادی به مصرف خرما به ویژه در ماه مبارک رمضان دارند.
وی گفت: مسلمانان این کشور در زمان افطار خرما مصرف می‌کنند بر همین اساس تقاضای بسیار بزرگی برای این محصول ایران با توجه به کیفیت بالای آن در بنگلادش وجود دارد.
صبور حسین افزود: تجار بنگلادشی هم‌اکنون خرمای مورد نیاز این کشور را از عربستان سعودی، الجزایر و فلسطین وارد می‌کنند و بسیاری از تجار و بازرگانان درخواست‌ها و سوال‌های متعددی برای واردات خرما از ایران دارند.
وی گفت: از ۲ سال پیش ۵۰ هزارتن خرما در ماه رمضان وارد بنگلادش شده که ظرفیت ماه رمضان به تنهایی حجم وسیعی است تا اتاق بازرگانی بوشهر با تشویق تجار ۲ تا ۳ ماه پیش از ماه رمضان مهیای صادرات خرما به بنگلادش شوند.
صبور حسین افزود: سفارت بنگلادش در تهران آماده‌است تا همکاری برای صادرات خرما به بنگلادش را توسعه دهد.
رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: تجار و بازرگانان ایرانی می‌توانند به بنگلادش بیایند و با آنالیز بازار شرایط صادراتی را تسهیل کنند، زیرا ظرفیت‌های خوبی برای تجار و بازرگانان کشور‌های طرف همکاری فراهم شده‌است.
صبور حسین افزود: در این ارتباط کار صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایرانی در مدت یک تا دو  روز انجام می‌گیرد و از همین جا مشتاقانه تجار و بازرگانان ایران را دعوت می‌کنیم و در زمینه کسب هرگونه اطلاعات دقیق مورد نیاز آن‌ها همکاری لازم از طریق سفارت بنگلادش انجام می‌شود.
وی گفت: این کشور در جنوب آسیا ۱۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۰ درصد آن‌ها مسلمان هستند و از سال‌های دور رابطه دوستانه خوب و موثری با ایران دارند و مشابهت‌های زیادی بین فرهنگ و زبان ایران و بنگلادش است، طوری که حدود هفت هزار لغت مشترک داریم.
رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران افزود: براساس سیاست‌های کلان بنگلاش اقتصاد این کشور از چند سال گذشته تاکنون در حال رشد است،به  طوری که تولید ناخالص داخلی بنگلاش ۶.۵ درصد بوده است.
صبورحسین گفت: کشور بنگلادش یکی از ۱۱ اقتصاد برتر دنیا در سال‌های آینده خواهد بود، زیرا اقتصاد بنگلادش رشد شتابان دارد و پارسال ۴۵ میلیارد دلار صادرات  داشته است که این روند فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش‌های مختلف است.
 
 
 
 

نظر شما