شناسهٔ خبر: 36456141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران برای رتبه نخست صادرات خرما خیز برداشته‌است

بوشهر- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: در سال گذشته ۳۰ درصد محصول خرمای ایران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار صادرشد که رتبه نخست دنیا را در این زمینه به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

حسین مدرس خیابانی روز پنجشنبه در همایش بین‌المللی خرما در دانشگاه خلیج فارس بوشهر افزود: برای تثبیت رتبه نخست صادرات خرما طرح‌های ویژه‌ای در دستور کار است که با اجرای این طرح‌ها در حوزه خوشه، زنجیره، پنجره‌ و یکپارچگی خرما، زمینه افزایش صادرات و  تثبیت رتبه نخست دنیا فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون رتبه ایران در صادرات خرما در جایگاه‎‌های نخست و دوم در نوسان است که با اجرای طرح‌های پیش بینی شده جایگاه ایران را در رتبه نخست تثبیت می‌کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: اکنون از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولید کشور ۴۰۰ هزار تن آن ظرفیت صادراتی دارد.

وی بیان کرد: صادرات کشور امروز بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر توجه به اشتغال و تولید و استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات‌، نقطه اتکا  مصارف ارزی کشور به ارز حاصل از صادرات است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: برگزاری روز ملی صادرات امسال از چند جهت نسبت به سال‌های قبل اهمیت آن بیشتر است زیرا همه ارکان‌های دولت معتقدند که از محل صادرات غیرنفتی و ارز صادراتی می‌توانند کشور را مدیریت کنند.

مدرس خیابانی ادامه داد: کالاهایی چون خرما، زعفران، پسته، فرش و بخشی از خاویار جزو صادرات سنتی ایران است و زمانی که صادرات نفتی ایران 4 تا 5 میلیارد دلار بوده وزن غالب صادرات غیر نفتی کشور را کالاهای یاد شده تشکیل می‌داد.

وی بیان کرد: اکنون صادرات این کالاهای سنتی کاهش یافته و با بررسی انجام شده سهم محصولات خرما، زعفران، پسته، فرش ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار در صادرات کالاهای غیر نفتی است.

مدرس‌خیابانی یادآور شد: صادرات غیرنفتی سال قبل ایران ۴۵ میلیارد دلار بود و باید تلاش شود کالاهای سنتی در سبد کالاهای صادراتی فراموش نشود زیرا کالاهای صنعتی در حوزه صادرات پیشه گرفته‌اند.

وی افزود: در این ارتباط شرایط ایجاب می‌کند دولت نگاه ویژه‌ای به محصولات سنتی برای تولید و صادرات داشته باشد.

مدرس خیابانی بیان کرد: باید تمرکز ویژه‌ای روی کالاهای سنتی شود زیرا چنین کالاهایی هویت  و فرهنگ ایران را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: نجات تولید در صادرات است اینکه فقط زیرساخت صنعتی و تجاری شکل دهیم و از صادرات، واحدهای بسته‌بندی، فناوری، اسکله، خدمات بندری، زیرساخت‌های تجاری و ناوگان حمل و نقل غافل شویم شرایط مطلوبی ایجاد نخواهد شد.

مدرس خیابانی افزود: تاکنون واردات ۱۶۰۰ قلم کالا ممنوع شده و چنانچه تولید داخلی شکل گیرد فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی به طور مجدد افزایش می‌یابد.

وی در ارتباط با نمایشگاه و همایش بین المللی تخصصی خرما در استان بوشهر گفت: استفاده از ظرفیت‌های استانی از جمله پیام جشنواره خرما در بوشهر است که باید سازمان توسعه تجارت تلاش کند تا از چنین ظرفیت‌هایی به نحو مطلوب استفاده شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: واگذاری میز خرما به استان بوشهر و میز زعفران به استان خراسان و یا کالاهای دیگر استفاده از قابلیت‌های استانی را فراهم می‌کند.

وی گفت: تشکل محوری از دیگر پیام‌های جشنواره ملی خرما در استان بوشهر است و این مهم نشان می‌دهد که به بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌های دست‌اندرکار اعتماد می‌شود.

مدرس خیابانی افزود: اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها در بازارهای خارجی از دست داده‌ایم، گل به خودی زده‌ایم و به جای اینکه با کشورهای رقیب رقابت کنیم با صادر کنندگان خودمان رقابت کرده‌ایم و ایجاب می‌کند در مدیریت صادرات کشور یکپارچگی ایجاد شود.

وی گفت: زمانی که کشاورز و تولید کننده احساس نکند که منافع آن در محموله صادراتی لحاظ شده، طبیعی است که در کیفیت تولید و بسته‌بندی تلاش لازم انجام نمی‌دهد.

مدرس خیابانی با اشاره به ضرورت تدوین بسته تمام زنجیره‌های خرما از مزرعه تا مصرف و صادرات گفت: با تحقق این مهم زمینه  حضور خرما در بازارهای مختلف و تولید محصول با کیفیت فراهم می‌شود که به دنبال آن ایجاد پایانه صادراتی خرما در استان بوشهر در دستور کار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: طرج جامع تولید خرما از تولید تا صادرات تدوین شده که این مهم قادر به افزایش چهار برابری ظرفیت ۳۰۰ میلیون دلار صادرات خرمای کشور است.

علی شریعتی‌مقدم افزود: برای بهبود وضعیت صادرات باید برای صادرکنندگان کارت اهلیت صادر شود تا صادرکنندگان واقعی از افراد متفرقه تفکیک شوند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی براساس وظایف باید تسهیلات لازم برای صدور کارت اهلیت فراهم کند تا فعالان واقعی به صورت صحیح در فضای کسب و کار فعالیت کند.

شریعتی مقدم ادامه داد: در این بین شناسایی محصولات دارای اولویت تولید و صادرات حائز اهمیتی ویژه است و برای این محصولات علاوه بر صادر شدن شناسنامه تجاری باید هویت بخشی در دستور کار قرار گیرد.

شریعتی‌مقدم یادآور شد: زنجیره ارزش برای زعفران تدوین شده که این مهم برای خرما  هم تدوین می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران گفت: در این زمینه باید با تعامل اعضای اتاق بازرگانی زمینه ارتقای محصول خرما در همه بخش‌های بسته‌بندی، بازاریابی، فرآوری، صادرات و دیگر عرصه‌ها فراهم شود.

شریعتی‌مقدم افزود: تجار  و بازرگانان تمایل دارند بازارهای صادراتی خود را افزایش دهند که باید مشکلات بر سر راه تولید کنندگان و تجار برداشته شود.

وی ادامه داد: ارتباطات بازرگانی و اقتصادی تجار مانند گذشته نیست که این  مشکلات را تجار ایجاد نکردند بلکه ناشی از تلاش‌های دشمن در شرایط کنونی اقتصاد کشور است.

 شریعتی‌مقدم افزود: در چنین شرایطی می‌طلبد فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و بازرگانان حمایت‌های ویژه شوند.

وی  تاکید کرد: نباید صادرکننده واقعی با بخشنامه‌ها و مسائل مختلف به حاشیه برده شود که انتظار می‎رود با تشکیل وزرات بازرگانی موانع فراروی تولید و صادرات به حداقل برسد.

شریعتی یادآورشد: اکنون ارتباط خوب و نزدیکی بین دولت، مجلس و اتاق بازرگانی است به‌گونه‌ای که وزیر صنعت در مشهد برای تفویض بسیاری از اختیارات به بخش خصوصی و تصویب مطالبه‌های آنان اعلام آمادگی کردند.

بندر بوشهر در جنوب ایران از روز سه‌شنبه هفته جاری میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنعت خرما است و همایش بین‌المللی خرما نیز از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران در این همایش بین المللی هستند.

استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نخلستان سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید می‌کند. 

نظر شما