شناسهٔ خبر: 36454988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح جامع خرما موجب افزایش صادرات خرما می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران از تدوین طرح جامع خرما از تولید تا صادرات خبر داد و گفت: طرح جامع خرما موجب افزایش صادرات خرما می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، علی شریعتی‌مقدم، ظهر پنج شنبه در همایش و جشنواره ملی و بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار داشت: طرح جامع خرما از تولید تا صادرات توسط بخش دانشگاهی مطالعه شده، صادرات خرما از ۳۰۰ میلیون دلار تا ۱٫۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران، بیان کرد: زنجیره ارزش برای زعفران و رب‌گوجه‌فرنگی تدوین شده است و زنجیره ارزش برای خرما هم تدوین می‌شود که زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت روستایی برای تولید و صادرات این محصول فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه ارزش‌های روستایی در خراسان گفت: در این طرح برای تولید کننده خدمات متعدد و متنوعی به ویژه در ارتقاء بهداشت، کیفیت و راندمان تولید بکر پیش بینی می‌شود تا آینده بهتری برای محصولات ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران به توافقنامه اوراسیا پرداخت و خاطر نشان کرد: با تعامل اعضای اتاق بازرگانی زمینه ارتقاء محصول خرما در همه بخش‌های بسته‌بندی، بازاریابی، فرآوری، صادرات و دیگر عرصه‌ها فراهم شود.

شریعتی‌مقدم گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به حاکمیت برمی‌گردد، تجار و بازرگانان تمایل دارند که بازارهای صادراتی خود را افزایش دهند که باید مشکلات بر سر راه تولید کنندگان و تجار برداشته شود.

وی تصریح کرد: ارتباطات بازرگانی و اقتصادی تجار مانند گذشته نیست و این مشکلات تجار ایجاد نکرده‌اند بلکه دشمن شرایط اقتصادی کنونی را فراهم کرده است از این نظر باید فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و بازرگانان حمایت‌های ویژه شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران افزود: نباید صادرکننده واقعی با بخشنامه‌ها و مسائل مختلف به حاشیه برده شود که ان‌شاالله با تشکیل وزرات بازرگانی مسئولان این نوید داده می‌شود که اولویت با تولید و صادرات باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اشاره به تهیه دو سند در زمینه محصولات صادراتی گفت: با تهیه سند تفویض اختیار، بخش خصوصی از منافع تولیدکننده تا مصرف‌کننده و مسئولیت صادرات می‌پذیرد.

شریعتی‌مقدم با اشاره به محصولات نامرغوب تصریح کرد: باید برای صادرکنندگان کارت اهلیت صادر شود تا بین صادرکنندگان واقعی و افراد متفرقه دیگر تفکیک قائل شد.

وی با تاکید بر جلوگیری از لطمه وارد شدن به تولیدکننده و صادرکننده واقعی افزود: اتاق بازرگانی براساس وظایف خودش باید تسهیلات لازم برای صدور کارت اهلیت فراهم کند تا فعالان واقعی به صورت صحیح در فضای کسب و کار فعالیت کند.

شریعتی‌مقدم با تاکید بر شناسایی دارای اولویت تولید و صادرات افزود: برای این محصولات ضمن صادر شدن شناسنامه تجاری زمینه آن برای ثبت در جیاس فراهم شود و باید هویت بخشی محصولات تولیدی و صادراتی در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صادرات خرما نسبت به تولید آن بسیار عقب است اظهار داشت: ارتباط نزدیکی بین دولت، مجلس و اتاق بازرگانی است به‌گونه‌ای وزیر صنعت در مشهد اعلام کرد حاضریم بسیاری از اختیارات را به بخش خصوصی تفویض کنیم و خواسته‌ها بازرگانان را به تصویب دولت برسانیم.

رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران نیز با بیان اینکه بازار مناسبی برای خرمای ایران در بنگلادش است افزود: بازرگانان بنگلادشی درخواست‌های زیادی برای واردات این محصول از ایران دارند.

محمد صبور حسین اظهار داشت: تجار بنگلادشی خرمای بازار این کشور را از عربستان سعودی، الجزایر و فلسطین تامین می‌کنند و بسیاری از تجار و بازرگانان بنگلادشی خواستار واردات خرما از ایران هستند.

وی از آمادگی سفارت بنگلادش در تهران برای همکاری در صادرات خرما از ایران به بنگلادش خبر داد و بیان کرد: تجار و بازرگانان ایرانی با آنالیز بازار، می‌توانند شرایط صادراتی را تسهیل کنند چراکه ظرفیت‌های خوبی برای تجار و بازرگانان کشورهای مختلف است.

رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران با اشاره به اینکه روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی بین یک تا دو صادر می‌شود خاطرنشان کرد: بنگلادش از سال‌ها قبل رابطه و همکاری خوب و موثری با ایران داشته که آمادگی تقویت این روابط با توجه به تشابه فرهنگ‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما