شناسهٔ خبر: 35916952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخریب 3 پل، تعطیلی مدارس تا قطعی برق 130 خانوار گیلانی/باران جان یک گیلانی را گرفت+فیلم

بارش شدید باران از روز گذشته در شهرستان‌های گیلان موجب تخریب برخی زیرساخت‌ها، همچون پل‌های عبور و مرور، آب گرفتگی معابر، سیلاب شدن مسیل‌ها و سختی در آمد و شدت و مسدود شدن برخی مسیرها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس استان گیلان، بارش‌های پائیزی باران از صبح امروز در مناطق مختلف شهرستان‌های گیلان آغاز و میهمان مردم این استان زیبا و همیشه بارانی شده است.

بارش باران از ساعات اولیه دیروز مردم شهرستان‌های رشت، تالش، رودسر، لنگرود، فومن، شفت، ماسال، رضوانشهر، املش و آستانه‌اشرفیه را غافلگیر اما خوشحال کرد و موجب شد فعالیت در مرکز شهر و خارج از منزل پرشور و هیجان تر شود، کسبه و بازاریان امروز در زیر بارش باران اوقات سخت اما شادی را سپری کردند و تردد اتومبیل‌ها در داخل شهر با کندی امکان‌پذیر بود.

بارش‌های پراکنده و باران به‌صورت تگرگ در برخی مناطق موجب ازدحام تردد اتومبیل‌ها و سختی در عبور مرور و ترافیک‌های چندساعته شد که کار را برای مأموران زحمتکش راهنمایی و رانندگی سخت و دشوار کرد.

 

تخریب ۳ پل و مفقود شدن یک نفر در اثر بارندگی دیشب در گیلان

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان گیلا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با اشاره به وضعیت جوی استان گیلان، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارندگی تا پیش از ظهر امروز ادامه داشته و شهرستان املش با ۲۲۰ میلی‌متر، تالش با ۱۱۸ و لنگرود با ۸۰ میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشتند.

رضا اسلامی با اشاره به میزان خسارت واردشده به استان گیلان براثر بارندگی گفت: براثر شدت بارندگی در استان گیلان سه تخریب پل در بخش رانکوه املش، تنیان صومعه‌سرا و شفت داشته و یک موتورسیکلت براثر شدت بارندگی در رود افتاده و یک نفر متأسفانه مفقود شده و یک نفر نجات پیداکرده است.

وی با اعلام پیدا شدن جسد فرد مفقودشده در اثر بارش باران در اثر تخریب پل سه ساز صومعه سرا گفت: با تلاش تیم‌های امدادی و هلال‌احمر جنازه فردی که در اثر بارش باران در رودخانه مفقودشده بود پیداشده است.

تلاش راهداری برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان گیلان با اذعان به اینکه در بعضی از مسیرهای گیلان شاهد آب‌گرفتگی معابر هستیم، بیان کرد: در محور رودسر به لنگرود به علت طغیان شدن رودخانه کیارود، در محور لنگرود به چمخاله در محور شهری یک و نیم کیلومتر آب گرفتی داشته و تردد به‌کندی در آن مسیر ادامه داشته و در مابقی مسیرها مشکلی وجود نداشته و تردد ادامه دارد.

اسلامی با تأکید بر تحت کنترل بودن وضعیت بارشی در استان گیلان تصریح کرد: تیم‌های هلال‌احمر و راهداری در شهرهایی که پل‌های آن آسیب‌دیده حضور و مشکل در حال رفع شدن بوده و در شهرستان‌های لنگرود، رودسر، صومعه‌سرا، ماسال و تالش ستاد مدیریت پیشگیری باران برگزارشده است.

بارش شدید باران و احتمال سیلاب در گیلان

مدیرکل هواشناسی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت آب‌وهوای گیلان در ساعات آینده اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته سامانه بارشی که از عصر دیروز وارد گیلان شده، به‌تدریج از امشب گیلان را ترک می‌کند.

محمد دادرس با اشاره به کاهش هشت درجه‌ای دمای هوا در برخی از مناطق استان افزود: ناپایداری‌ها تا عصر امروز با شدت و ضعف در مناطق مختلف استان، به‌خصوص در نقاط شرقی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بارندگی در بعضی از مناطق استان شدت بیشتری داشت، تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان، املش با ۲۳۷ میلی‌متر، جیرپور رودسر با ۱۹۲ میلی‌متر، اورما رضوانشهر با ۱۲۷ میلی‌متر، تالش با ۱۲۰ میلی‌متر، فومن با ۱۰۶ میلی‌متر، رودسر با ۱۰۳ میلی‌متر، ماکلوان فومن با ۸۰ میلی‌متر، سیاهکل با ۷۴ میلی‌متر، شهربیجار رودبار با ۶۶ میلی‌متر، لاهیجان با ۶۳ میلی‌متر، رشت با ۵۳ میلی‌متر، آستانه‌اشرفیه با ۴۶ میلی‌متر، انزلی با ۴۴ میلی‌متر و آستارا با ۳۲ میلی‌متر به ترتیب دارای بیشترین میزان بارندگی در استان بودند.

 

احتمال رانش زمین در برخی مسیرها

دادرس با اشاره به اینکه دریا امروز مواج بوده و برای فعالیت‌های مرتبط با دریا مناسب نیست، گفت: با توجه به ماهیت بارش‌های شدید در بازه زمانی کوتاه‌مدت، احتمال آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رانش و لغزش زمین در بعضی از مناطق استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با تأکید بر اینکه از استقرار افراد و تجهیزات در حاشیه و حریم رودخانه‌ها پرهیز شود، افزود: با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های رگباری مردم از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

آب‌گرفتگی معابر شهری در تالش به دلیل شدت بارش باران

بارش پائیزی باران از غروب دیروز در تالش نیز مشکل آفرین بود،  بارش شدید باران در بسیاری از مناطق تالش همچون مرکز شهر تالش، جوکندان، اسالم  و ویزنه موجب ازدحام تردد اتومبیل‌ها و سختی در عبور مرور و ترافیک در بخشی‌هایی از شهر شد.

بارش شدید باران باعث بالا آمدن آب رودخانه‌های این شهرستان و موجب آب‌گرفتگی خیابان‌ها و تخریب چند نقطه از جاده‌های روستایی این شهرستان شد.

 

تخریب پل در شاندرمن

 فرماندار تالش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با اشاره به بارش بیش از ۷۰ میلی‌متر باران در شهر تالش، اظهار کرد: نیروهای امدادی در آماده باش کامل هستند.

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه بارش باران در تالش از غروب امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزود: بارش باران موجب آسیب رساندن به یک پل غیر مجاز در شاندرمن محله جوکندان شده است.

وی با اشاره به بارش باران در مناطق  اسالم، جوکندان، ویزنه و مرکز شهر تالش گفت: آبگرفتگی‌های زیادی در سطح شهر تالش و برخی نقاط داشتیم که بیشترین حجم بارش‌ها مربوط به خرجگیل در بخش اسالم است.

 فرماندار تالش با تأکید بر اینکه از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری شود، بیان کرد:‌ اکیپ‌های خدماتی و امداد‌رسان در تلاش برای هدایت جریان آب، بازگشایی و رفع معابر هستند.

مهدوی با بیان اینکه در شهر چوبر تالش قسمتی از خیابان شهید زردپور این شهر به طول ۷۰ متر براثر بارش شدید باران تخریب‌شده، افزود: بارش شدید باران موجب تخریب دونقطه از جاده روستای دهنه طولارود یک نقطه از روستای پی‌سرا و یک نقطه نیز از جاده سراه‌گاه بخش مرکزی شده است.

قطعی برق ۱۳۰ خانوار بر اثر بارش شدید باران

فرماندار تالش با تأکید بر اینکه براثر بارش شدید باران و تخریب قسمتی از جاده روستای دهنه طولارود گاز ۱۰ خانوار این روستا قطع‌شده است، بیان کرد: براثر تخریب تجهیزات گاز و برق شهری خیابان شهید زردپور چوبر برق ۱۳۰ خانوار و گاز ۵۰ خانوار این شهر قطع‌شده و همچنین قسمتی از جاده انبوه مشایخ خطبه سرا رانش کرده است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات رسان از صبح امروز مشغول وصل گاز، برق خانوارهای روستاهای قطع‌شده، تصریح کرد: تا آخر وقت امروز گاز و برق خانوارهای روستایی این شهرستان که براثر بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه‌ها قطع‌شده بود وصل می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه ساماندهی رودخانه‌های شهرستان موجب کاهش خسارت در این بارنگی شدید شد، بیان کرد: ساماندهی به‌موقع رودخانه‌های این شهرستان که معمولاً در این رودخانه‌ها در فصل بارش پرآب و طغیان می‌کنند موجب شده است در این بارندگی شدید خسارتی به روستائیان اطراف وارد نشود.

مسعود قوی‌پنجه، شهردار اسالم نیز از شکستگی پل اصلی شهر خبر داد و اظهار کرد: ۱۱ مسیر دسترسی روستایی براثر بارش‌های شدید باران از دیروز تا کنون تخریب‌شده است.

 

 

مدارس بخش اطاقور لنگرود تعطیل شد

فرماندار لنگرود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با بیان اینکه شهرستان لنگرود به لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای بسیار پربارش است، اظهار کرد: در هنگام بارندگی علیرغم بارش باران در اراضی کوهپایه‌ای، جنگلی و ییلاقی لنگرود، قسمت عمده‌ای از بارش‌های حوزه آب ریز شهرستان سیاهکل و املش را در برمی‌گیرد و این باعث ایجاد مشکلاتی در این شهرستان می‌شود.

سیروس شفقتی با اشاره به میزان بارش باریده شده در شهرستان لنگرود گفت: در طی ۱۰ ساعت در یک حوزه آب ریز شهرستان لنگرود چیزی در حدود ۲۲۰ میلی‌متر بارش باران را شاهد بودیم که این حجم از باران باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم لنگرود شده است.

وی با اشاره به آمادگی کامل نیروهای امدادی در شهرستان لنگرود، تصریح کرد: به‌محض شروع بارش باران در این شهرستان نیروهای امدادی ازجمله هلال‌احمر و راهداری در آماده‌باش کامل به سر برده و در هنگام بارش‌ها با مسدود کردن یک سری از پل‌های ارتباطی ازجمله اطاقور به املش و در مسیر بالادست اطاقور به املش که ممکن بود برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کند به عدم خسارت جانی کمک بسیار زیادی کرده است.

فرماندار لنگرود با اشاره به تعطیلی مدارس ابتدایی و متوسطه اول در بالادست بخش اطاقور بیان کرد: در بخش اطاقور با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود جنگل‌ها و احتمال وقوع سیل در آن منطقه و به‌منظور حفاظت از جان دانش آموزان، مدارس را در آن مناطق تعطیل اعلام کردیم.

شفقتی با اعلام میزان خسارت واردشده به شهرستان لنگرود افزود: براثر این بارندگی به دیواره‌های بعضی از پل‌های این شهرستان و جاده‌ها آسیب واردشده و در بعضی از مسیرها تردد با کندی همراه بود که این مشکل در حال رفع شدن است.

طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن راه ارتباطی ۶ روستا

فرماندار رودسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر، با اشاره به بارش باران از عصر روز گذشته در این شهرستان اظهار کرد: شدت بارش‌ها موجب شده تا شاهد آب‌گرفتگی در معابر شهر رودسر باشیم.

حسین اسماعیل‌پور با اشاره به آب‌گرفتگی در بیش از ۱۰ روستا از سطح شهرستان رودسر افزود: ۱۷ مورد ریزش جاده، دو مورد رانش و دو مورد طغیان رودخانه در کیارود و پلرود در سطح این شهرستان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به مسدود شدن جاده در ۶ روستا از بخش رحیم‌آباد مانند لاتک، سوگوابر، دیزلی گفت: به دلیل شدت بارش باران بیشترین آسیب در شهرستان رودسر در روستاهای گیشاکجان، کلکاسرا و میان پشته از بخش مرکزی و روستاهایی از بخش رحیم‌آباد وجود دارد.

بارش ۱۲۰ ملی متری در رودسر

فرماندار رودسر با اشاره به اینکه از عصر دیروز تاکنون بیش از ۱۲۰ میلی‌متر در این شهرستان بارش باران داشتیم، تصریح کرد: به‌محض آغاز بارش‌ها نیروهای امدادی در شهرستان رودسر از اکیپ‌های امدادرسان و خدماتی برای کمک به شهروندان در آماده‌باش کامل هستند و با تلاش و همکاری مجموعه دستگاه‌های این شهرستان مشکلات در حال رفع شدن است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظر شما