شناسهٔ خبر: 35008506 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اختراع مترسک لیزری ویژه مزارع ذرت برای دورکردن پرندگان مزاحم

محققان به تازگی نوعی مترسک لیزری ویژه تولید کرده‌اند که با نصب آن در مزارع ذرت می‌توان از محصول به دست آمده در برابر مزاحمت‌های پرندگان مختلف محافظت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه رودآیلند سیستم جدیدی را بر روی این مترسک نصب کرده‌اند که به طور مداوم پرتوهای لیزر سبز رنگ را در محیط اطراف پراکنده می‌کند. این کار به طور ویژه پرنده هایی که علاقه خاصی به خوردن میوه ذرت دارند را می ترساند و از مزراع ذرت دور می کند.

اگر چه تولید مترسک های لیزری از دو سال قبل آغاز شده، اما تولید مترسک لیزری تخصصی ویژه استفاده از مزارع ذرت که به طور ویژه برای مقابله با پرندگان ذرت خوار طراحی شده باشد، امر جدیدی است.

بررسی های دانشگاه کرنل در سال 2017 نشان داد که به طور متوسط 16 درصد از محصول ذرت ایالت نیویورک در آمریکا توسط توسط پرندگان خورده می شود و این رقم در برخی نقاط آمریکا حتی به 75 درصد هم می رسد. چنگ زدن به پوسته گیاه ذرت و از بین بردن آن از جمله دیگر مشکلاتی است که پرندگان مزاحم ایجاد می کنند.

مترسک های یادشده که هر یک تنها 500 دلار قیمت دارند تا سه سال کارآیی خواهند داشت و هرکدام محوطه وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند. البته زمان عرضه تجاری این محصول هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما