شناسهٔ خبر: 3486932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنرانی صدر اعظم آلمان در اجلاس مونیخ

مرکل: آینده اوکراین نامشخص است، اما ارسال سلاح، راه حل نیست/مذاکرات با ایران، نشان داد می‌شود با روسیه همکاری کرد

صدراعظم آلمان روز شنبه با حاضران در نشست مونیخ بار دیگر روسیه را به تهدید مبانی نظم اروپا متهم کرد، اما گفت پرونده هسته‌ای ایران و همچنین طرح امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، نشان داد که می‌شود با روسیه همکاری دیپلماتیک داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز شنبه بار دیگر روسیه را به تلاش برای بر هم زدن نظام حاکم بر اروپا متهم کرد، اما تصریح کرد که ارسال سلاح به اوکراین، کار عاقلانه‌ای نیست.

خانم مرکل که در نشست امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، یک روز پس از آنکه همراه با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، دیداری 5 ساعته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشت، گفت با وجود مذاکرات صورت‌‌گرفته، هنوز چشم‌انداز حل بحران در اوکراین، «نامعلوم» است و مشخص نیست که مذاکرات جاری با روسیه «به موفقیت ختم شود.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم امنیت را همراه با روسیه و نه علیه روسیه، شکل دهیم. همکاری با روسیه امکان‌پذیر است و مسکو باید اقداماتی انجام دهد.»

صدر اعظم آلمان ادامه داد: «مرزهای اروپا غیرقابل نقض هستند و باید همین‌طور بمانند... مردم باید از حق انتخابات آزادانه بهره‌مند باشند.»

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای ارسال سلاح به اوکراین، عقلانی بودن این گزینه را زیر سوال برد و گفت: «این بحران را نمی‌توان با روش‌های نظامی، حل کرد.»

خانم مرکل با بیان اینکه باید «گام‌های قابل‌توجهی» برای اجرا شدن توافق آتش‌بسی که تابستان امسال در شهر مینسک بلاروس به دست آمد، برداشته شود، گفت: «من نمی‌توانم شرایطی را متصور شوم که در آن، پوتین به واسطه ارسال تسلیحات به اوکراین، اعلام کند در نبرد مغلوب شده است.»

وی همچنین با اشاره به اینکه «باید به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته شود»، گفت: «پرونده هسته‌ای ایران و تلاش‌ها برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه نشان داد می‌شود با روسیه، همکاری دیپلماتیک داشت.»

صدر اعظم آلمان با بیان اینکه هنوز حل بحران اوکراین، قطعی نیست، گفت با این حال «آزمودن آن، ارزشش را دارد.»

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (1392) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از 5000 نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریم‌ها و پاسخ‌های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام علیه روسیه، روز پنج‌شنبه دو هفته قبل (9/11) به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم‌های ضدروسی را به مدت 6 ماه دیگر (تا سپتامبر 2015) تمدید کرد.

انتهای پیام/ق

برای دریافت خبرنامه روزانه تحولات اوکراین، پیامی با عنوان «اوکراین» به آدرس زیر ارسال کنید:
FarsNewsInt@gmail.com

نظر شما