شناسهٔ خبر: 3494343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رويترز / اروپا و آمريکا در خصوص رويکرد در قبال پوتين اختلاف دارند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/11/18
خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم استفان براون و نوح بارکین نوشت:
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز شنبه ضمن هشدار در خصوص اینکه ارسال سلاح برای کمک به اوکراین در رویارویی با جدایی طلبان روس گرا بحران را حل نخواهد کرد از یک سناتور ارشد آمریکایی که برلین را به پشت کردن به واشنگتن به عنوان همپیمان خود در شرایط بحرانی متهم کرده بود ،‌ انتقاد کرد.
این اظهارات متقابل آلمان و آمریکا در کنفرانس مونیخ نتیجه توافق شکننده دو طرف بر سر چگونگی رویکرد در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در خصوص تشدید درگیری ها در شرق اوکراین است که تاکنون بیش از پنج هزار کشته بر جا گذاشته است.
الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه مارس سال گذشته و شواهد موجود دال بر حمایت روسیه از نیروهای جدایی طلب در شرق اوکراین که کرملین آن را تکذیب می کند ، روابط مسکو با غرب را به سطح پس از دوران جنگ سرد تنزل داده است.
حملات اخیر مخالفان در اوکراین منجر به تلاش های دیپلماتیک شده که در پی آن مرکل و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه با سفر به مسکو از پوتین خواستند با توافق صلح موافقت کند.
با این حال مقامات اروپایی می گویند پوتین در حال حاضر تمایل چندانی برای مذاکره ندارد و بیشتر خواستار این است که شاهد پیشروی های منطقه ای نیروهای روس گرا در اوکراین باشد که توافق آتش بس به دست آمده در سپتامبر گذشته در بلاروس را به تمسخر گرفته اند.
در همین حال ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد جدایی طلبان روس گرا حملات خمپاره ای به نیروهای دولتی را تشدید کرده اند و به نظر می رسد که آنها در حال گردآوری نیروهای خود برای انجام حملات جدید به راه آهن اصلی شهر دبالتسوه و شهر بندری ماریوپل هستند.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از بازگشت از مسکو در مونیخ شکست را پذیرفته و معتقد است معلوم نیست طرح صلح پیشنهادی فرانسه و آلمان که این هفته به کیف و مسکو ارائه شده ، موفقیت آمیز باشد.
با این حال وی به طور آشکار با ارسال سلاح به کیف که با نظر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام می شود مخالفت کرد و گفت این کار درگیری ها را حل و فصل نخواهد کرد.
مرکل محافظه کار که اقدام غرب برای حل بحران اوکراین از طریق مذاکرات را رهبری می کند با اشاره به این مطلب خاطر نشان کرد : «من این مذاکرات را درک می کنم اما بر این باور هستم که ارسال اسلحه منجر به پیشبرد نیازهای اوکراین نخواهد شد. من واقعا در این مورد تردید دارم».
صدر اعظم آلمان در ادامه اظهارات خود تصریح کرد : « مسئله این است که من نمی توانم این تصور را داشته باشم که در شرایطی که ارتش اوکراین از لحاظ تجهیزات تقویت شده باشد ،‌ پوتین اقدامات نظامی را کاهش دهد».
پس از این اظهارات مرکل بود که لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از همکاری آنگلا مرکل در مسئله بحران اوکراین تمجید کرد اما اظهار داشت اکنون وقت آن فرارسیده که مرکل واقعیت را ببیند و آنچه به تعبیر وی تجاوز مسکو است را مشاهده کند.
گراهام افزود : «در پایان امروز باید به دوستان اروپایی‌مان بگوییم که این کار نتیجه بخش نخواهد بود. می توانید آنقدر به مسکو بروید که از پا بیفتید. در خصوص چیزی که آشکارا دروغ و خطر است هوشیار باشید».
وی در ادامه مرکل را متهم کرد که با رد درخواست کیف برای ارسال اسلحه به این کشور ، به دموکراسی که با مشکلاتی روبرو شده پشت کرده است. لیندسی گراهام تصریح کرد : «این دقیقا چیزی است که شما در حال انجام آن هستید».
در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مونیخ اعلام کرد «زمینه های خوبی از خوشبینی» در مذاکرات بین مرکل ، پوتین و اولاند وجود دارد که می تواند به رسیدن به یک توافق منجر شود.
با این حال لاوروف موضع سختی در برابر غرب گرفت. وی اروپا و آمریکا را به حمایت از «کودتای» سال گذشته در برابر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری پیشین اوکراین که همپیمان مسکو بود متهم کرد و اظهار داشت غرب چشم خود را بر ملی گراهایی که به تعبیر وی قصد دارند در شرق اوکراین پاکسازی قومیتی انجام دهند ، بسته است.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد : «در غرب تمایل فزاینده ای برای حمایت از سیاست نظامی سازی کیف وجود دارد تا اوکراین را مملو از تسلیحات کشنده کند و آن را به ناتو پیوند دهد. این موضع تنها موجب وخیم تر شدن فاجعه اوکراین خواهد شد».
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز در شهر تول در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت گفتگو با پوتین آخرین تلاش برای پایان دادن به جنگی مخرب است.
وی گفت : «در صورتی که ما نه تنها با یکدیگر موافقت کنیم بلکه به یک توافق صلح پایدار دست پیدا کنیم کاملا خواهیم فهمید که این روند به چه شکل پیش خواهد رفت. این شرایط یک نام دارد و نام آن جنگ است».
یکی دیگر از نشانه های اختلاف بین رویکرد غرب و روسیه اظهارات فیلیپ بریدلاو فرمانده ارشد ناتو و ژنرال نیروی هوایی آمریکاست که می گوید از همپیمانان آمریکا می خواهد موضوع ارسال اسلحه به اوکراین را مد نظر داشته باشند.
بریدلاور با اشاره به این مطلب خاطر نشان کرد : « فکر نمی کنم که ما امکان گزینه نظامی را کنار بگذاریم». وی افزود منظور وی از گزینه نظامی تسلیحات یا توانایی های نظامی است و «هیچ صحبتی در مورد اعزام نیروی زمینی وجود ندارد».
مرکل پس از صحبتهایی که انجام داد با پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین و جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا نشست سه جانبه ای را برگزار کرد. صدر اعظم آلمان قرار است روز یکشنبه برای دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا راهی واشنگتن شود.
142/145

نظر شما