شناسهٔ خبر: 3475377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرکل و اولاند در مسکو احتمالا پيشنهادهايي را براي صلح در اوکراين ارائه مي کنند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 93/11/17
خبرگزاری رویترز در گزارشی از مسکو و کیف به قلم تیموتی هریتیج و ریچارد بالمفورث نوشت :
پیش بینی می شود سران آلمان و فرانسه روز جمعه در دومین بخش از تلاش برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین که تاکنون بیش از پنج هزار کشته داشته و باعث شده است روابط روسیه و غرب به پایین ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد برسد ، پیشنهادهای صلحی را در مسکو ارائه کنند.
سفر روز جمعه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به مسکو برای نشست با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از مذاکرات پنج ساعت شب گذشته آنها با پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین انجام می شود.
اولاند این مذاکرات را « گام نخست » در جهت حل بحران اوکراین نامید و مرکل نیز گفت هنوز مشخص نیست آیا نشست مسکو می تواند به برقراری آتش بس در اوکراین کمک کند یا خیر.
این ابتکار سران آلمان و فرانسه برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین پس از درگیری شدید بین جدایی طلبان طرفدار مسکو با نیروهای دولتی اوکراین در شرق این کشور از زمان توافق آتش بس ماه سپتامبر در مینسک پایتخت بلاروس آغاز شد.
ارتش اوکراین اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته دو سرباز دیگر در شرق این کشور کشته و 26 نفر نیز زخمی شده اند.
درگیری های روزافزون نظامی در اوکراین باعث بی ثباتی اقتصادی بیشتر در این کشور شده است.
مرکل گفت او و اولاند میانجیگران بیطرف نیستند بلکه نماینده منافع اروپایی هستند. این منافع شامل حفظ صلح و نظم در اروپا به گونه ای مسالمت آمیز است.
در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی پوروشنکو منتشر شده ابراز امیدواری شده است روسیه درخصوص حل مسالمت آمیز درگیری ها در اوکراین ابراز تمایل کند.
الکساندر اورلوف سفیر روسیه در فرانسه بر ضرورت جلوگیری از جنگ تاکید کرد و گفت :« من نمی خواهم بگویم این نشست آخرین فرصت خواهد بود اما نباید آن را از دست بدهیم.»
سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گفت سران آلمان ، فرانسه و اوکراین آتش بس فوری در اوکراین و خروج نیروهای خارجی از این کشور را درخواست کرده اند.
منابع دولت آلمان روز جمعه گفتند موافقتنامه مینسک که سپتامبر گذشته به دست آمد همچنان پایه و اساسی برای مذاکرات برای حل بحران اوکراین است.
آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه گفت کیف هیچ گونه طرح صلحی را که در آن درمورد تمامیت ارضی ، حق حاکمیت و استقلال اوکراین تردید وجود داشته باشد نخواهد پذیرفت.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) می گوید روسیه در زمینه ارسال تسلیحات ، بودجه و نیرو برای شورشیان در شرق اوکراین ، از این شورشیان حمایت می کند. این در حالی است که مسکو چنین ادعاهایی را تکذیب می کند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست با پوروشنکو در کیف گفت واشنگتن از کیف در زمینه دیپلماسی حمایت کرده است اما چشم خود را به روی تانک ها و نیروهایی که از مرز روسیه وارد اوکراین می شوند نخواهد بست.
وی افزود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به زودی در مورد ارسال سلاح های مرگبار به اوکراین برای مقابله با جدایی طلبان در این کشور تصمیم گیری خواهد کرد.
161/104

نظر شما