شناسهٔ خبر: 34653923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت 190 اکیپ بازرسی دامپزشکی در روز عید قربان

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در سال جاری 190 اکیپ بازرسی در این استان قرار دادیم که کار بازرسی بر قربانی کردن را در روز عید قربان انجام می‌دهند، از این تعداد 118 اکیپ سیار و 72 اکیپ بازرسی ثابت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد شریعتی ظهر امروز در نشست خبری نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در روز عید قربان که در شبکه دامپزشکی مشهد برگزار شد، گفت: کشتار در ملأعام مشکلات زیادی دارد، یکی از مهم‌ترین این مشکلات خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، خیلی از بیماری‌های بازپدید و نوپدید منشأ دامی دارند که مردم اگر ملاحظات لازم هنکام کشتار رعایت نشود به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: از جمله دیگر مشکلات کشتار در ملأعام آلودگی محیط زیست و ایجاد مشکلات روحی و روانی است، در روایات دینی داریم که حتی گوسفند را در مقابل گوسفند نکشید و یا اینکه چاقو را از دام هنگام ذبح پنهان کنید.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری به‌دلیل بارندگی‌ها، رطوبت و گرما انواع کنه‌ها افزایش یافته، کنه‌ها می‌توانند ناقل تب کریمه کنگو باشند، به همین سبب در سال جاری نگرانی‌های ما بیشتر شده است.

شریعتی با بیان اینکه در خراسان رضوی با وجود مشاهده 5 یا 6 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو، اما تلفات انسانی نداشتیم، اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم که از تماس با کنه و ترشحات دام خودداری کنند و کشتار غیرمجاز انجام ندهد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: در سال 98، 190 اکیپ بازرسی در این استان قرار دادیم که کار بازرسی بر قربانی کردن را در روز عید قربان انجام می‌دهند، از این تعداد، 118 اکیپ سیار و 72 اکیپ بازرسی ثابت هستند.

وی افزود: نزدیک به 100 پزشک دامپزشک، 155 نفر بازرس بهداشتی و 40 نفر ناظر ذبح شرعی به ما کمک می‌کنند تا در روز عید قربان ذبح شرعی را انجام دهیم.

شریعتی اظهار کرد: از دو ماه گذشته هماهنگی‌های لازم را با مراجع قضایی، دادستانی، شهرداری و فرمانداری‌ها انجام شده است، امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مسؤول در این رابطه بتوانیم شرایط خوبی را در عید قربان امسال داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: در کشتارگاه صنعتی مشهد در دو خط از ساعت 6 صبح خدمات رایگان ذبح شرعی قربانی را انجام می‌دهند، علاوه بر این مرکز کشتارگاه طرقبه و شاندیز، خیریه شهید فیاض‌بخش، بازاردام عسکریه در جاده قدیم، بازار دام مهد طوس در جاده بهشت رضا(ع) و بازار دام کنویست در مهدی‌آباد ذبح شرعی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت مرکز دام زنده و تحت نظر کارشناسان، عملیات ذبح دام را برعهده دارند تا گوشت سالم را به‌دست مردم برسانند، افزود: در صورتی که افراد امکان مراجعه به این مراکز را نداشته باشند، می‌توانند با شماره 1512 یا سامانه پیامکی 300001512 برای اعزام کارشناسان دامپزشکی ارتباط برقرار کنند. 

شریعتی در رابطه با تعداد قربانی‌های انجام شده در سال گذشته گفت: در عید قربان سال گذشته ۱۲ هزار دام سبک و سنگین در خراسان رضوی ذبح شد که 7 هزار و 800 تعداد آن‌ها معادل ۶۵ درصد آن‌ها در کشتارگاه‌های این استان بود.

 مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون ۷۰ درصد از کشتار غیرمجاز در روز عید قربان و ۹۰ درصد از کشتار در حسینه‌ها و مساجد حذف شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد نیز در ادامه با بیان اینکه کشتارگاه مشهد 45 درصد کشتارها را انجام می‌دهد، گفت: از 190 اکیپ استان، 41 اکیپ در مشهد مستقر است و 14 تیم تخصصی در محل‌های کشتار مستقر هستند.

محمود جوادی‌نژاد با بیان اینکه کشتارگاه‌های اضطراری در روز عید قربان مشغول هستند، افزود: 6 اکیپ مشترک با شهرداری، نیروی انتظامی و 9 اکیپ مستقل داریم که وظیفه آن‌ها هدایت دام‌های زنده‌ای برای عرضه در میدان دام است که فعالیت آن‌ها از ساعت چهار صبح آغاز می‌شود. 

وی اضافه کرد: در مناطق حساسی همچون اسماعیل‌آباد، جاده میامی و توس نیز کارشناسان ما بر ذبح دام‌ها نظارت دارند، در سال جاری برای تسریع در سرعت و جلوگیری از اتلاف وقت دو خط کشتار در کشتارگاه‌ مشهد فعال می‌شود.

بیش از 2 میلیارد از افراد از گوشت ذبح اسلامی استفاده می‌کنند

در ادامه مسؤول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دین اسلام تاکید ویژه‌ای به تغذیه دارد و بیش از 300 مرتبه در قرآن در خصوص تغذیه جملاتی ذکر شده، در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 500 مسلمان وجود دارد، اما در عین حال بیش از 2 میلیارد از افراد از گوشت ذبح اسلامی استفاده می‌کنند و دلیل آن افزایش کیفیت گوشت در شرایط ذبح شرعی است.

حجت‌الاسلام محمدحسن شورورزی افزود: با گذشت بیش از یک هزار و 400 سال از پیدایش دین اسلام و آغاز دهه پنچم انقلاب همچنان عقاید خرافه‌پرستانه در خصوص قربانی کردن حیوانات وجود دارد، امام رضا(ع) در این خصوص می‌فرمایند که سر منشأ بیماری‌های خاص و صعب العلاج خون بوده، این باور خرافی در میان مردم نهادینه شده که خون دارای اثر است، در صورتی که در قرآن اشاره شده که هرگز گوشت‌ها و خون‌های قربانی به خداوند نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد.

 انتهای پیام/ 70051

نظر شما