شناسهٔ خبر: 33963641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عمر فضاپیماهای 42 ساله ناسا طولانی‌تر می‌شود

سازمان فضایی ناسا قصد دارد با اختصاص منابع مالی تازه و همچنین انجام برخی اقدامات فنی بر عمر فضاپیماهای 42 ساله وییجر 1 و 2 که از منظومه شمسی خارج شده، بیفزاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، سازمان فضایی ناسا قصد دارد با اختصاص منابع مالی تازه و همچنین انجام برخی اقدامات فنی بر عمر فضاپیماهای 42 ساله وییجر 1 و 2 که از منظومه شمسی خارج شده، بیفزاید. از جمله اقدامات فنی که باید برای تداوم حیات این دو فضاپیما انجام شود می توان به بازتعریف منابع تولید گرما و نیز تضمین فعالیت شتابدهنده های انلاین آن اشاره کرد که چند دهه ای است مورد استفاده قرار نگرفته اند.

 

تمامی تلاش های مذکور با این هدف انجام می شود که وییجرهای 1 و2 بتوانند اطلاعاتی را که از خارج از منظومه شمسی جمع آوری می کنند تا چند سال دیگر به کره زمین مخابره کنند.

دو فضاپیمای وییجر 1 و 2 که در سال 1977 به فضا پرتاب شدند از جمله دستاوردهای مهم بشر در زمینه اکتشاف عمقی فضا محسوب شده و خروج آنها از منظومه شمسی که زمینه ساز شناخت دقیق تر فضای پیرامون آن شده ستاره شناسان و محققان را هیجان زده کرده است.

وییجرهای 1 و 2 قبل از خروج از کره زمین تصاویر ارزشمندی از سیارات مختلف آن و از جمه مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را به کره زمین مخابره کردند. این دو فضاپیما که حالا بیش از 18 میلیارد کیلومتر از خورشید دور شده اند با مشکل تامین سوخت مواجه هستند و انرژی نیروگاه های سوخت هسته ای آنها نیز رو به اتمام است. دور شدن از خورشید استفاده از صفحات خورشیدی این دو فضاپیما را نیز با چالش مواجه کرده است.

علیرغم همه این مشکلات مهندسان ناسا امیدوارند با تغییراتی در زاویه قرارگیری صفحات خورشیدی وییجر 1 و 2 بتوانند از 60 درصد ظرفیت آنها استفاده کرده و این دو فضاپیما را تا سال 2025 عملیاتی نگهدارند.

انتهای پیام/

نظر شما