شناسهٔ خبر: 33920725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلایل حواشی کنگره مشاهیر کرداز نگاه رئیس دانشگاه کردستان

رئیس دانشگاه کردستان گفت: یکی از مشکلات برگزاری کنگره مشاهیر کرد این بود که مدعوین بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده بود یعنی برخی از افراد دعوتی چندین نفر را با خود به مراسم آورده بودند و همین باعث شد در لحظات ابتدایی برنامه اختتامیه کل ظرفیت تالار مولوی پر شود و دیگر جایی برای پذیرش مهمانان بیشتر نداشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس با خبرنگاران این رسانه به گفتگو نشست.

رئیس دانشگاه کردستان در این دیدار اظهار داشت: از حدود یک سال پیش استارت کنگره مشاهیر کُرد در استان کردستان زده شد، کمیته علمی این کنگره را به دانشگاه کردستان و کمیته اجرایی را به اداره ارشاد اسلامی محول کردند.

وی افزود: دانشگاه کردستان در کمیته علمی دو وظیفه اصلی انتخاب مشاهیر کُرد از سراسر جهان و برگزاری سه پنل تخصصی در روزهای برگزاری کنگره برعهده داشت.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه برای انتخاب مشاهیر ۶ کارگروه تعیین شد که براساس یک سری شاخص‌ها و معیارها مشاهیر را انتخاب کردیم، گفت: البته در انتخاب مشاهیر کُرد چند محدودیت وجود داشت اول اینکه سقف ما برای انتخاب تعداد مشاهیری که از آنها تجلیل می‌شد ۳۰ نفر بود و نمی توانستیم افراد را نامحدود انتخاب کنیم و مطمئنا با این تعداد هم‌ نمی‌شد کل مشاهیر را پوشش داد، دوما به لحاظ جغرافیایی باید کل محدوده مناطق کردنشین را پوشش می‌دادیم و مشاهیر انتخاب شده نباید فقط در محدوده کردستان، کرمانشاه، اقلیم کردستان عراق و .... باشد و سوم اینکه نباید مشاهیر انتخاب شده همه در یک سطح موضوع مثل موسیقی، ادبیات، نوازندگی، پزشکی و ... انتخاب شوند بلکه باید در رشته‌های مختلف مشاهیر را انتخاب کنیم.

صادقی یادآور شد: معتقدم چه در بحث انتخاب مشاهیر و چه در بحث ‌پنل‌های تخصصی، دانشگاه کردستان وظیفه خود را به درستی و با کمترین حاشیه انجام داد و تمام همکاران بنده دلسوزانه برای هرچه بهتر برگزار شدن این کنگره زحمت کشیدند.

وی با بیان اینکه چندین مشکل بزرگ در برگزاری کنگره مشاهیر کرد وجود داشت که امروز بعد از کنگره به این اشتباهات پی برده‌ایم، گفت: در این کنگره چندین کمیته شامل کمیته اجرایی، اطلاع‌رسانی، تشریفات، تبلیغات و .... وجود داشت که هر کدام را به یک اداره واگذار کرده بودند در حالیکه این کمیته‌ها همه باید به یک اداره واگذار می‌شد و از هم جدا نمی‌شد.

 

رئیس دانشگاه کردستان افزود: کمیته‌های مرتبط باید زیر نظر یک نفر اداره و بصورت مرتب با هم جلسه برگزار می‌کردند نه اینکه هر ‌کدام از این کمیته‌ها زیر نظر مدیریت جداگانه باشد که نیروهای آن فقط از مدیر خود دستور بپذیرند.

صادقی اضافه کرد: جدابودن کمیته‌ها از هم مشکل اصلی این کنگره بود و به نوعی همه در این اشتباه دخیل بودند البته همه متولیان امر برای برگزاری این کنگره زحمت کشیده بودند و هم و غم تمام ادارات مرتبط از جمله استانداری، شهرداری و اداره ارشاد این بود که برنامه‌ای آبرومند برگزار شود اما مشکلاتی که در اختتامیه پیش آمد از دست ما خارج بود و عمدی نبود.

وی گفت: مشکل دوم در برگزاری این کنگره این بود که متاسفانه مدعوین ما بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده بود یعنی برخی از افراد دعوتی چندین نفر را با خود به مراسم آورده بودند و همین باعث شد در لحظات ابتدایی برنامه اختتامیه کل ظرفیت تالار مولوی پر شود و دیگر جایی برای پذیرش مهمانان بیشتر نداشته باشیم هرچند تعداد زیادی از مردم بیرون از تالار با در دست داشتن کارت دعوت منتظر بودند و همین منجر شد که از ورود افراد به تالار جلوگیری شود.

صادقی به کوچک‌بودن و ظرفیت پایین تالار مولوی دانشگاه کردستان برای برگزاری این کنگره بزرگ اشاره کرد و گفت: تالار مولوی دانشگاه کردستان هم قدیمی بود و هم ظرفیت پایینی داشت اما اکثر مسؤولین و حتی برخی از مشاهیر اتفاق‌نظر داشتند که حتما این کنگره در دانشگاه کردستان برگزار شود به همین منظور ما در عرض ۲۵ روز بصورت شبانه‌روزی اقدام به نوسازی این تالار کردیم.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: با تمام این شرایط برگزاری این کنگره هم برای دانشگاه، هم برای استان کردستان و هم برای نظام و مملکت کار فوق‌العاده موثری بود چرا که به وحدت و هم‌افزایی ما در این مقطع حساس که بیش از هر زمان دیگری به آن‌ نیاز داشتیم منجر شد.

وی تاکید کرد: مطمئنا در چند سال آینده همه به بزرگی این کار فاخر فرهنگی اذعان می‌کنند اما این کار بزرگ در حد کارکردن چند وزارتخانه بود نه در حد استان کردستان با این زیرساخت‌های ضعیف در بحث هتل، تالار و .....

 

وی عنوان کرد: این اولین کار بزرگ ما بود و قبل از این تمرین و تجربه چنین کارهایی را نداشتیم اما امیدواریم در برنامه‌های آینده کمک حال هم باشیم و تعامل بهتری با هم داشته باشیم.

صادقی گفت: ما تمرین کار بزرگ را نداشته‌ایم و باید این را قبول کنیم که انجام کاری در این حد بزرگ قطعا بدون ایراد نخواهد بود پس بنده به سهم خود از تمام خبرنگاران و عکاسان عذرخواهی می‌کنم که آنگونه که شایسته آنها بود نتوانستیم از آنها قدردانی کنیم و اگر کم و کاستی و برخورد ناشایستی بوده مطمئنا عمدی نبوده است.

همچنین در این دیدار هیرش رضایی مسؤول روابط عمومی دانشگاه کردستان اظهار داشت: کنگره مشاهیر کرد با هدف بزرگی برنامه‌ریزی شد و برگزاری آن نشان داد که در کشور فضا برای انجام کارهای فرهنگی بزرگ مساعد است.

وی ادامه داد: هر چند این کنگره خوب برگزار شد اما متاسفانه برخی ناهماهنگی‌های کوچک در آن وجود داشت که باعث شد برخی از خبرنگاران و عکاسان استان دلخور شوند به همین منظور امروز به دستور رییس دانشگاه کردستان جهت دیدار و همچنین عذرخواهی بابت ناهماهنگی پیش آمده خدمت رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: دانشگاه کردستان نهادی بود که فقط کمیته علمی این کنگره را به عهده داشت و در بسیاری از مسائل اجرایی ورود نکرد اما متاسفانه امروز نقدهای این کنگره به دانشگاه کردستان نسبت داده می‌شود چرا که فکر می‌کنند چون دانشگاه کردستان میزبان این برنامه بوده پس تمام امورات بر عهده دانشگاه بوده که اصلا اینطور نیست.

رضایی ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه خبرگزاری فارس برای پوشش لحظه‌ای اخبار کنگره مشاهیر کرد گفت: نسبت به بی‌اخلاقی به وجود آمده به خبرنگاران و عکاسان عذرخواهی می‌کنیم.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما