شناسهٔ خبر: 33811359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکریم و حفظ حرمت مشاهیر کُرد بزرگترین قدم در پاسداشت آنها است

نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر کشورمان گفت: تکریم و حفظ حرمت مشاهیر کُرد بزرگترین قدم در پاسداشت آنها است و برگزاری کنگره مشاهیر کرد حرکت ارزشمندی برای تکریم جایگاه مشاهیر و حفظ حرمت آنها به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قطب‌الدین صادقی دوشنبه‌شب در برنامه زنده تلویزیونی «دیسان شه‌و» که به صورت زنده از شبکه کردستان پخش شد، اظهار کرد: ریشه زبانی و فرهنگ کردها بسیار کهن است و قدمت بالایی در تاریخ بشریت دارد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در سنندج اظهار کرد: برگزاری این کنگره گام ارزشمندی در تجلیل از مشاهیر و بزرگان کرد است و نباید فراموش کرد که مشاهیر و مفاخر ما نیازمند حفظ حرمت هستند.

وی خاطرنشان کرد: حرمت و احترام روی روح و روان انسان اثرگذار است و برگزاری کنگره مشاهیر کرد حرکت ارزشمندی برای تکریم جایگاه مشاهیر و حفظ حرمت آنهاست.

این بازیگر سینما و تلویزیون اعلام کرد: نه تنها در فرهنگ کرد بلکه باید در سایر فرهنگ‌ها مشاهیر و مفاخر تکریم شوند و حرمت و جایگاهشان حفظ بماند چرا که همه مشاهیر و بزرگان ایران برای کشور مایه افتخار و سربلندی هستند.

صادقی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی رویدادهای اینچنینی یادآور شد: رسانه دارای کارکردهای مختلفی از جمله جابجایی اخبار و رویدادهای مختلف، ارتباط با مردم و خلق فرهنگ است.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید با تولید سریال، فیلم، نمایش و غیره به خلق فرهنگ بپردازند چرا که فرهنگ هدف بزرگی همچون تعالی و بزرگ کردن فکر و روان را در پی دارد و نیاز است فرهنگ و هنر به میدان بیایند تا روح و احساس را تلطیف کنند.

وی با اشاره به اینکه مظهر خالقی به عنوان یکی از مشاهیر کرد بعد از ۳۸ سال به وطنش بازگشت، اضافه کرد: وی موسیقی کردی را تکان داد و همه کردها برای این هنرمند احترام خاصی قائلند چرا که نمونه بزرگی از فرهنگ کورده‌واری است و مایه سربلندی کردها محسوب می‌شود‌.

این هنرمند کرد اعلام کرد: خالقی با جمع‌آوری 30 هزار ملودی کردی مانند دانشگاه بزرگی است که با ۸۱ سال سن هنوز هم فعالیت دارد.

قطب‌الدین صادقی زادهٔ سوم اردیبهشت ۱۳۳۱ محله جورآباد سنندج است. وی نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است.

از عمده فعالیت‌های صادقی می‌توان به تألیف ۵۰ نمایشنامه، کارگردانی ۵۲ تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمهٔ ۱۸ کتاب و بازی در فیلم و سریال‌های مشهوری همچون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه اشاره کرد.

آکادمی دکتر صادقی (تماشاخانه شانو) نیز متعلق به اوست.

کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد امروز در تالار مولوی دانشگاه کردستان افتتاح می‌شود و به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

نظر شما