شناسهٔ خبر: 33673044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در اعتراض به نشست بحرین؛

اعتصاب سراسری فلسطینیان ساکن لبنان

فلسطینیان ساکن لبنان با برپایی اعتصاب های سراسری و اعلام عزای عمومی، مخالفت خود را با کنفرانس منامه و معامله قرن آمریکا ابراز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری النشره، فلسطینیان ساکن لبنان با برپایی اعتصاب های سراسری و اعلام عزای عمومی در اردوگاه های محل سکونت خود، مخالفت خود را با کنفرانس منامه و معامله قرن آمریکا ابراز کردند‎، معامله ای که هدف آن از بین بردن آرمان فلسطین و خط کشیدن بر حق بازگشت است.
این اعتصاب ها در اردوگاه های فلسطینیان در لبنان از شمال تا جنوب این کشور و در بیروت برگزار می شود. علاوه بر این, قرار است مجموعه ای از فعالیتها و اعتراضات سیاسی و مردمی در لبنان صورت گیرد. اوج این فعالیتها، برگزاری کنفرانس یکپارچه فلسطینی-لبنانی –عربی خواهد بود که هفتم ژوئیه با حضور حدود 400 شخصیت سیاسی به منظور مقابله با پیامدهای کارگاه بحرین و معامله قرن، در بیروت برگزار خواهد شد.
علت مخالفت فلسطینی ها با کنفرانس اقتصادی بحرین این است که آنها باور دارند که شکوفایی اقتصادی مانوری راهبردی است که دولت آمریکا با توسل به آن در سطح منطقه، می خواهد موضع فلسطینی ها را در مخالفت با معامله قرن دور بزند و آنها را در تنگنا قرار دهد و شرطهای خود را به آنها تحمیل کند.
النشره در بخش دیگری از گزارش خود، از برگزاری نشست جدید ”کمیته گفتگوی لبنان و فلسطین“ در کاخ ریاست جمهوری لبنان خبر داد و نوشت: قرار است این نشست امروز برگزار شود. با وجود سانسور شدید درباره دستور کار این جلسه, منابع فلسطینی موثق به النشره گفتند قرار است دو مسئله اصلی در این نشست بررسی شود، نخست بررسی درخواست افزایش تعداد اعضای کمیته مشترک فلسطین و تقسیم برابر کرسی های آن بین سازمان آزادی بخش و ائتلاف گروه های فلسطینی به ریاست فتحی ابوالعردات, دبیر کل جنبش فتح و گروه های وابسته به سازمان آزادی بخش در لبنان و دوم صدور بیانیه ای به اسم کمیته یاد شده که در بردارنده موضع مشترک لبنان و فلسطین در برابر برگزاری کنفرانس اقتصادی بحرین و معامله قرن و خطرهای آن برای آرمان فلسطین است, به ویژه پس از آنکه جارد کوشنر, مشاور ترامپ, از اولین گام دولت آمریکا در خصوص اجرا کردن معامله قرن خبر داد.

این گام عبارت است از سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در اراضی فلسطین, مصر, اردن و لبنان. این طرح شامل 179 طرح برای بخش های زیربنایی و اشتغال است. قرار است کوشنر در کنفرانس بحرین این طرح را ارائه دهد. همچنین قرار است کاخ سفید روز سه شنبه در منامه کارگاهی با عنوان ”شکوفایی برای صلح“ برگزار کند که در آن جوانب اقتصادی معامله قرن فاش می شود.
حسن منیمنه از وزیران سابق کابینه لبنان و رئیس گفتگوی مشترک لبنان و فلسطین در این خصوص گفت: لبنانی ها و فلسطینی ها با جایگزین کردن طرح های اقتصادی و توسعه با راه حل سیاسی برای مناقشه فلسطین مخالفند. وی اشاره کرد طبیعی است که لبنان در این نشست حاضر نشود زیرا نخستین گام عملی برای اجرای معامله قرن است و در آن حمایت مالی از طرح های اقتصادی در کرانه باختری بررسی خواهد شد تا با دادن وعده و رشوه به فلسطینی ها, موضوع فلسطین را از بین ببرند.
منابع فلسطینی درباره ادامه اقدامات اعتراضی به معامله قرن و کنفرانس منامه, به النشره گفتند: گروه های فلسطینی درباره فعال کردن مجدد چارچوب های مشترک در لبنان با هم توافق کرده اند و در همین خصوص قرار است هیئت کاری مشترک فلسطین که با نظارت نبیه بری سپتامبر 2018 تشکیل شد, اولین نشست خود را ماه آینده در سفارت فلسطین در بیروت برگزار کند.
اشرف دبور, سفیر فلسطین در لبنان، در دیدار با صلاح الیوسف و غسان ایوب از اعضای بخش رهبری سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین, از گام های اولیه برای از بین بردن شکاف و اختلاف بین گروه های فلسطینی خبر داد. این گام ها باید بر اساس احترام و تعهدات متقابل و مورد قبول همه طرف ها برداشته شود تا گروه های فلسطینی بتوانند در برابر توطئه هایی که آرمان فلسطین و حقوق مشروع مردم آن را هدف قرار داده است، موضعی متحد داشته باشند.

نظر شما