شناسهٔ خبر: 33657609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونمایی واشنگتن از طرح اقتصادی صلح

تهران- ایرنا- پس از حدود دو سال انتظار، به نظر می‌رسد طی چند روز آینده دولت آمریکا در خاورمیانه از طرح معامله قرن مورد نظر ترامپ برای حل مسئله فسلطین پرده بر می‌دارد.

صاحب‌خبر -

روزنامه روزان با درج گزارشی نوشت: بر اساس گزارش‌ها در روزها ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در کنفرانسی اقتصادی در منامه، پایتخت بحرین بخش اول معامله قرن، در میانه بایکوت گروه‌های فلسطینی و حضور برخی کشورهای اسلامی همانند عربستان و امارات برگزار می‌شود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده این طرح اقتصادی با پشتوانه ۵۰ میلیارد دلاری قصد دارد با سرمایه‌گذاری در فلسطین و کشورهای همسایه همانند اردن و لبنان، مسئله هویتی و سیاسی فلسطین با رژیم صهیونیستی را با ابزارهای اقتصادی حل کند که تا حدود زیادی غیرممکن و شکست خورده به نظر می‌رسد. کشورهای عربی متحد آمریکا از جمله عربستان و امارات همراه با مقاماتی از کشورهای مصر، اردن و مراکش در این کنفرانس شرکت خواهند کرد اما بسیاری از کشورهای اسلامی با اعلام مخالفت بر سر هر گونه سازش اقتصادی پیرامون مسئله فلسطین، حضور ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی را خیانت بزرگ به آرمان‌های فلسطین قلمداد می‌کنند.

رونمایی واشنگتن از راهکار اقتصادی خود برای پیشبرد معامله قرن

دونالد ترامپ" قصد دارد مشکل صلح خاورمیانه را با روش‌های اقتصادی حل کند. معامله قرن، طرحی که مدت هاست برای حل مشکل میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در مورد آن تبلیغ می‌شود، راه‌حلی سیاسی نیست، بلکه در جهت اقناع فلسطینی‌ها با سرمایه گذاری اقتصادی طراحی شده است. در همین ارتباط، تارنمای کاخ سفید روز شنبه از طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در فلسطین رونمایی کرد. خبرگزاری"آسوشیتدپرس" اعلام کرد که هدف بخشی از طرح‌های اقتصادی ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل جدید برای فلسطینی‌ها است. رونمایی از جزئیات این طرح در حالی انجام می‌شود که کنفرانس اقتصادی بحرین دو روز دیگر و در بحبوحه مخالفت‌های فلسطینی‌ها و اعراب با این کنفرانس برگزار خواهد شد. "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز تصریح کرد که طرح‌های پیشنهادی و شرکت در کنفرانس منامه را نخواهد پذیرفت.

در بخش دیگری از طرح‌های اقتصادی دولت آمریکا طرح‌هایی به ارزش ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و غزه و ۹.۱، ۷.۴ و ۶.۳ میلیارد دلار برای مهاجران فلسطینی به ترتیب در مصر، اردن و لبنان اجرا خواهد شد. این طرح‌ها در زمینه‌های تحصیلی، نیرو، آب، گردشگری، مراقبت‌های درمانی و بخش‌های کشاورزی اجرا خواهد شد. آمریکا مدعی است که برنامه‌های اقتصادی باعث افزایش دو برابری تولید ناخالص، کاهش فقر ۵۰ درصدی و تک رقمی شدن نرخ بیکاری در فلسطین خواهد شد. تحلیلگران عربی معتقدند که کنفرانس اقتصادی بحرین با استفاده از چندین میلیارد دلار رشوه تلاش می‌کند تا مخالفان اشغال سرزمین فلسطین را تطمیع کنند.

افزایش مخالفت ملت‌های عرب با معامله قرن

در شرایطی که اعلام معامله قرن ترامپ و طرح او برای صلح در سرزمین‌های اشغالی در واپسین لحظات خود قرار دارد، فقدان یک راه‌حل سیاسی موجب شده که نه تنها فلسطینی‌ها بلکه کشورهای عربی مخالف این طرح باشند. از کشور سودان تا کویت صاحب نظران برجسته و شهروندان این کشورها به شدت طرح‌های پیشنهادی کوشنر را با عبارت‌هایی از قبیل وقت تلف کردن، نا موفق یا عناوین دیگر محکوم کرده‌اند.

در همین زمینه، رهبران فلسطینی نسبت به گرایش یکجانبه آمریکا به رژیم صهیونیستی خشمگین هستند و در کنفرانس اقتصادی منامه در بحرین شرکت نخواهند کرد. همچنین فلسطینی‌ها خواستار تظاهرات گسترده‌ای علیه این کنفرانس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شده‌اند. عباس رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد: این طرح تصویب نخواهد شد، زیرا باعث پایان نهضت فلسطین می‌شود. ما در این کنفرانس شرکت نخواهیم کرد، دلیلش این است که اوضاع اقتصادی نباید پیش از اوضاع سیاسی مورد بحث قرار گیرد.

علاوه بر عباس، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در اولین موضع رسمی لبنان نسبت به درخواست جرد کوشنر درباره مرحله اول معامله قرن اشاره کرد که جرد کوشنر منتظر موضع رسمی و کامل لبنان در رابطه با گام‌های مرحله اول طرحی است که با نام معامله قرن شناخته می‌شود و شامل سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلار در چندین کشور عربی و از جمله لبنان است. بری اعلام کرد که سکوت رسمی لبنان در برابر این طرح به‌معنای پذیرش این اتفاق شوم نیست. وی تصریح کرد که هرگز هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در لبنان و نیز در رابطه با جریان فلسطین و حقوق مردم این کشور در بازگشت به سرزمین و برپایی دولت مستقل و پایتخت آن قدس شریف وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری معا، «منیر الجاغوب» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای بسیج و سازماندهی جنبش فتح اعلام کرد: «دولت آمریکا راه‌حل مبتنی بر استفاده از پول عرب‌ها را برای کُشتن آرمان‌های سیاسی ملت فلسطین پیشنهاد می‌دهد.» الجاغوب از کشورهای عربی خواست به ایالات متحده اجازه ندهند از آنها با چنین روش تحقیرآمیزی باج‌گیری کند و «کشورهای عربی به جای آن، به فعال‌سازی دوباره طرح ابتکار عربی برای صلح و فراهم کردن پوشش مالی لازم برای اجرای آن اقدام کنند».

از سوی دیگر، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد، اظهارات «جرد کوشنر» (مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا) و پیشنهادهای اقتصادی او اهداف کنفرانس بحرین را، که تبدیل مسئله ملت فلسطین به مسئله‌ای انسانی و اقتصادی با هدف اجرای «معامله قرن» است، فاش می‌کند. وی خاطرنشان کرد که فلسطینیان با این طرح مخالف هستند و به مبارزه‌شان برای بی‌نتیجه گذاشتن آن ادامه خواهند داد.

خیانت عربستان و امارات به آرمان‌های فلسطین و پذیرش سلطه آمریکا

در کنار مخالفت کشورهای عربی و جریان‌های سیاسی فلسطینی در برابر طرح معامله قرن آمریکا می‌توان از خیانت بزرگ عربستان و امارات پیرامون این طرح سخن به میان آورد. در حقیقت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، درمقام رهبرانی سازشکار و علاقه‌مند به افزایش مناسبات و عادی‌سازی مناسبات جهان اسلام با رژیم صهیونیستی، قصد دارند از هر طریق ممکن آمریکا را در مسیر اجرای موفق معامله قرن همراهی کنند. در نتیجه امر نیز شاهد هستیم که سیگنال‌های مثبت سعودی‌ها برای برقراری مناسبات سیاسی رسمی با تل آویو به شکل روزافزون در حال گسترش است.

در یکی از نمونه‌های این امر، روزنامه اقتصادی گلوبس به نقل از یک دیپلمات سعودی نوشت، از نظر عربستان، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر و اردن دوره جنگ با رژیم صهیونیستی تمام شده و در حال حاضر "مزایای عادی سازی روابط با این رژیم بسیار است. به گزارش ایسنا، این روزنامه رژیم صهیونیستی به نقل از این دیپلمات می‌آورد: تاریخ به ما فرصت تحقق عادی سازی روابط را داده است و امیدواریم اسرائیل از این فرصت استفاده کند. این مقام سعودی افزود: سفر یک مسئول اسرائیلی رسمی به عربستان بحث این روزهاست. وی درباره معامله قرن که کنفرانس بحرین بخش اقتصادی آن را افتتاح می‌کند، تصریح کرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش می‌کنند فلسطینی‌ها را به بررسی جدی تحولات سیاسی و اقتصادی در چارچوب معامله قرن متقاعد کنند. این دیپلمات سعودی تاکید کرد: عربستان و کشورهای دیگر آماده سرمایه‌گذاری عظیم و هنگفت در معامله قرن هستند؛ سرمایه گذاری که فلسطینی‌ها تصورش را نخواهند کرد. وی ادامه داد: زمانی که معامله قرن شروع شود فلسطینی‌ها به استقلال واقعی، همچنین آموزش عالی و اقتصاد قوی دست می‌یابند و آنها دیگر نیازی به کمک‌های مالی دیگران نخواهند داشت و تصور اینکه فلسطینی‌ها در چهره قربانی ابدی باشند، دشوار است.

برچسب‌ها:

نظر شما