شناسهٔ خبر: 33657265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس؛

نشست بحرین با شکست مواجه خواهد شد

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: معامله قرن عاقبتی جز شکست نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  شبکه تلویزیونی الجزیره, عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: معامله قرن عاقبتی جز شکست نخواهد داشت.

موسی ابومرزوق گفت: ملت فلسطین در برابر طرح آمریکایی معامله قرن موضعی یکپارچه دارند. آنها مسائل سیاسی خود را با امور اقتصادی عوض نمی کند.
اهداف همه کسانی که با ملت فلسطین دشمنی دارند کاملاً مشخص است. همه می دانند که آمریکا به دنبال دو هدف اصلی است. هدف نخست تامین امنیت اسرائیل است و هدف دوم عادی سازی روابط کشورهای منطقه با آن است. واشنگتن می کوشد اسرائیل را به بخشی از این منطقه تبدیل کند و در نتیجه طرح های آمریکا با هدف مقابله با ایران ارائه می شود.
وی گفت: حمایت برخی کشورها از معامله قرن یا به خاطر تن دادن به فشارهاست یا آنکه به سبب اهداف داخلی به حمایت از این معامله شوم می پردازند.
ملت فلسطین باید برای مقابله با معامله قرن یکپارچه شود و بداند که هدف اساسی ما آزادسازی کشور و برپایی کشور مستقل و بازگشت آوارگان فلسطینی است. باید دانست که مساله فلسطین را نه پنجاه میلیارد دلار و نه هیچ طرح آمریکایی دیگر حل و فصل نمی کند.
طرح های آمریکا به مقابله مستقیم با مسائلی می پردازد که در نزد ملت فلسطین قطعی و تغییر ناپذیر است. طرح های آمریکایی به مقابله با قدس و موضوع آوارگان پرداخته و به دنبال عادی سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل است.اسرائیل جنگ نظامی و اقتصادی علیه ما راه انداخته است. اسرائیل نوار غزه را در محاصره قرار داده است با این حال ما برای مقابله با این محاصره دست از هیچ یک از گزینه های خود برای مقابله با اشغالگران نکشیده ایم.
وی افزود؛ ما از برادران مان در جنبش فتح می خواهیم که بار دیگر به توافقات آشتی عمل کنند و به اندیشه و تفاهم بازگردند و من معتقدم که ما در این زمینه می توانیم به ساحل امن برسیم.
موسی ابومرزوق درباره موضع مصر در قبال معامله قرن گفت: معامله قرن معامله ای برای نابودی آرمان فلسطین است، از این رو مصری ها بارها به ما گفته اند که با معامله قرن مخالف هستند و اعلام کرده اند که از معامله قرن هیچ چیزی نمی دانند و با هر طرحی که فلسطینی ها موافق آن نباشند همراهی نمی کنند.
در ادامه مجری الجزیره عربی از موسی ابومرزوق پرسید آیا شما آن تصویر ویدیوئی مشهور را دیدید که عبدالفتاح السیسی در کاخ سفید به دونالد ترامپ گفت ما در زمینه معامله قرن از شما حمایت می کنیم‎؛ موسی ابومرزوق در پاسخ گفت: بله من آن را دیدم اما معتقدم که وی بی آنکه از جزئیات معامله قرن خبر داشته باشد آن سخن را بر زبان رانده است. تنها مصر نیست که به مخالفت با معامله قرن برخاسته است بلکه معتقدم تمام جهان عرب به مقابله با نخستین گام های معامله قرن برخاسته است. تمامی جهان عرب و اسلام و آزادگان جهان در برابر آمریکا ایستاده اند و تنها آمریکایی ها‏، اسرائیلی ها و برخی کشورهایی که روی نقشه دیده نمی شوند از این معامله حمایت می کنند.
وی در پاسخ به این مطلب که با وجود این اظهارات شما, مصر قرار است در نشست بحرین شرکت کند؛ گفت: تصور می کنم نشست منامه مرده به دنیا آمده است درست است که برخی کشورها که نمی تواند در برابر آمریکا مقاومت کنند زیر فشارهای آمریکا در نشست بحرین شرکت می کنند برخی کشورها نیز با گرفتن مبالغی حاضر به شرکت در این نشست شده اند با این حال انتظار می رود این کشورها با اینکه با اجبار و اکراه حاضر به مشارکت در نشست بحرین شده اند شجاعت بیشتری از خود نشان دهند و به مخالفت با معامله قرن برخیزند و برای حضور در نشست بحرین هیچ توجیهی درست نکنند، زیرا نشست بحرین مقدمه ای اصلی یا به عبارت بهتر رشوه ای اقتصادی برای کل منطقه است تا به آرمان فلسطین پایان دهند.
برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در نشست بحرین حاضر می شوند که با این کار مرتکب اشتباه می شوند. برخی کشورها نیز زیر فشار و تهدید آمریکا در سطحی پایین نماینده به این نشست می فرستند. این تنها کشورهای عربی نیستند که زیر فشار آمریکا در نشست بحرین حضور پیدا می کنند بلکه نیمی از اروپایی ها با حضور در نشست بحرین مخالفت کرده اند و نیمی دیگر در سطحی پایین نماینده به این نشست می فرستند.
طراحان معامله قرن با برگزاری این نشست هیچ موفقیتی کسب نخواهند کرد. آنها نمی توانند ملت فلسطین را به زانو در آورند و حتی امت اسلامی را نیز نمی توانند تسلیم کرده و از اهداف بزرگ خود باز دارند. درست است که مشکلات بسیاری وجود دارد اما با صبر و پایداری و تداوم مقاومت از این مشکلات گذر خواهیم کرد. ما همچنان سلاح خود را در دست داریم و از اراده ای قوی برخورداریم و همان آرزوهایی را در سر می پرورانیم که پدران ما داشته اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای حضور در نشست بحرین دعوت شده اید؛ گفت: نه ما به این نشست دعوت نشده ایم زیرا غیرممکن است که آمریکا جنبش حماس را به این نشست دعوت کند چرا که واشنگتن‏، جنبش حماس را دشمن خود می داند. آمریکا فقط تشکیلات خودگردان فلسطین را دعوت کرده است که آنها نیز با حضور در نشست بحرین مخالفت کرده اند. اگر نگوییم هیچ یک از گروه های فلسطینی در این نشست شرکت نمی کنند می توان گفت اغلب گروه های فلسطینی از مشارکت در این نشست اجتناب کرده اند.
وقتی فلسطینی ها که اصل کار هستند در نشست بحرین حضور ندارند طبیعی است که این نشست شکست می خورد. بدون حضور فلسطینی ها شرکت کنندگان در این نشست می خواهند درباره چه موضوعی به بحث و گفتگو بپردازند. طرح هایی که در این نشست تصویب شود می خواهد در کجا اجرایی شود؟
موسی ابومرزوق درباره مشوق ها و فشارهای اقتصادی آمریکا برای پیشبرد معامله قرن گفت: ماهیت سیاست آمریکا بر همین مبنا استوار شده و واشنگتن سیاست چماق و هویج را دنبال می کند. هرکس که در برابر آمریکا قرار بگیرد از سوی این کشور محاصره می شود. هم اکنون ایران، نوار غزه، ونزوئلا و تمامی کسانی که با سیاست آمریکا مخالفت می کنند با محاصره مواجه می شوند و هر کسی که با سیاست های آمریکا همراهی می کنند آمریکایی ها می کوشند او را با وعده های مالی فریب دهند. این سیاست‏، سیاست یک تاجر (ترامپ) است که راه خود را به کاخ سفید باز کرده است. او فقط بلد است که برای پیشبرد امور سیاسی پول خرج کند.
مجری الجزیره مباشر خاطرنشان کرد این بار این کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که پول خود را برای پیشبرد معامله قرن خرج می کنند، ابومرزوق گفت: اگر کشورهای حوزه خلیج فارس آماده اند که دارایی ها خود را در جهت خدمت به سیاست های آمریکا خرج کنند بگذار این کار را بکنند اما باید بدانند که این پول ها هدر می رود و نابود می شود و آنها پس از صرف این پول ها پشیمان می شوند.

نظر شما