شناسهٔ خبر: 33676654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز نشست بحرین همزمان با اوجگیری اعتراضات جهان اسلام علیه طرح «معامله قرن»

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: همزمان با نشست دو روزه بحرین برای رونمایی از طرح ضد فلسطینی معامله قرن که امروز و فردا برگزار می شود، کشورهای اسلامی و عربی صحنه تظاهرات و صدور بیانیه در محکومیت این نشست هستند.

این موج محکومیت که از چندی قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد. در همین راستا هزاران نفر از مردم مغرب با برگزاری تظاهراتی، مخالفت خود را با طرح معامله قرن اعلام کردند.تظاهر‌کنندگان در این تظاهرات که با شعار «به خاطر فلسطین، مخالفت با معامله ننگین و خیانت منامه» برگزار شد، شعارهایی در حمایت از پایداری ملت فلسطین سر دادند. تظاهر‌کنندگان همچنین پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند و از دولت مغرب خواستند مخالفت خود با معامله قرن را اعلام کند.پیش از این “جرد کوشنر” داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که مغرب در نشست منامه شرکت می‌کند، با این حال “مصطفی الخلفی” سخنگوی رسمی دولت مغرب در یک کنفرانس خبری گفت که موضع مغرب درباره نشست منامه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.آمریکا و بحرین ادعا کرده‌اند نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن است.

همزمان ۱۰۰ روحانی لبنانی و فلسطینی، همراهی با معامله قرن را حرام اعلام کردند.در نشستی با حضور ۱۰۰ روحانی فلسطینی و لبنانی در شهر «صیدا»، همراهی با معامله قرن و نشست بحرین، حرام اعلام شد. نشست روحانیون فلسطینی و لبنانی به دعوت «هیأت علمای مسلمان» و «انجمن علمای فلسطین در لبنان» در مسجد «الحسین» شهر «صیدا» در جنوب لبنان برگزار شد.روحانیون حاضر در این نشست همراهی با معامله قرن و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کردند و افزودند: آمریکا دشمن ملت‌های منطقه است و مرتب علیه آنها توطئه می‌کند.از سویی “ابراهیم امین السید” رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان هم تاکید کرد: نگاه آمریکا به ملت فلسطین به عنوان مردمی فقیر که مشکلشان با پول حل می‌شود، توهین بزرگی به این ملت بزرگوار است.السید گفت: ملت فلسطین اکنون وامدار بزرگترین قضیه دنیای معاصر است، اما آمریکا این را نمی بیند و حق موجودیت ملت فلسطین و حقوق سیاسی آن را نادیده می گیرد و نگاهش به فلسطینی‌ها به عنوان یک گروه از فقرا است که مشکلشان در نشست بحرین حل می‌شود.

در چنین شرایطی ​​​​​​​مردم کرانه باختری که از برگزاری کنفرانس منامه در راستای پیشبرد معامله قرن خشمگین هستند، با برگزاری تظاهراتی تصاویر پادشاه بحرین را به آتش کشیدند. تعدادی از جوانان فلسطینی خشمگین از برگزاری کنفرانس منامه، با برگزاری تظاهرات در بیت لحم واقع در کرانه باختری تصاویر حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین را به آتش کشیدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، برگزاری کنفرانس منامه و اجرای معامله قرن را که به میزبانی آمریکا صورت می‌گیرد محکوم کردند.

همزمان محمود الزهار از رهبران حماس در کنفرانس غزه تاکید کرد که نشست منامه در نتیجه خیانت برخی از سران عرب برگزار می‌شود و دلارهای نفتی نمی تواند ننگ این اجلاس را پاک کند. کنفرانسی درنوار غزه در مورد خطرات نشست منامه و پیشبرد معامله قرن برگزار شد که این طرح را رشوه‌ای مالی برای پایان دادن به آرمان فلسطین توصیف کرد. نمایندگان و رهبران گروه‌های فلسطینی و شخصیت های دانشگاهی و سایر عناصر شرکت کننده در این کنفرانس از کشورهای عربی و اسلامی، تاکید کردند که کنفرانس بحرین یکی از حلقه‌های معامله قرن به شمار می‌رود. آنها تمام توطئه‌های صورت گرفته برای حذف حقوق فلسطینیان را رد کرده و از پارلمان های عربی و اسلامی خواستند موضع قاطعانه ای در حمایت از آرمان فلسطین اتخاذ کنند. شرکت کنندگان در این اجلاس تاکید کردند که نشست بحرین رشوه به شمار می‌رود و از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی مردود است. آنها همچنین از کشورهای عربی خواستند رویکرد شتابان خود به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین از مقاومت فلسطین خواستند قدرت خود را برای تقویت پایداری ملت فلسطین افزایش دهد.در این حال ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم گفت مطمئن است کنفرانس موسوم به صلح که از امروز در بحرین برگزار می‌شود شکست خواهد خورد. ابومازن افزود: ما برده نخواهیم بود؛ آمریکا همه مسائل را از سیاسی به اقتصادی تقلیل داده است، ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. این درحالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت این رژیم با دیدی باز و منصفانه طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن را بررسی می‌کند.

نظر شما