شناسهٔ خبر: 33397282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

ساخت پهپاد کشاورزی به دست محققان گیلانی / پرنده‌ای که هزینه‌های سمپاشی را کم می‌کند

محققان گیلانی برای کاهش هزینه‌های سمپاشی و با توجه به نیاز بخش کشاورزی موفق به ساخت پهپاد کشاورزی شدند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های علمی و فناوری را شاهد بوده‌ایم، ولی نکته جالب در مورد علم این است که رشد آن همواره ادامه دارد. اگر به سال‌های گذشته نگاه کنیم، نسبت به آن سال‌ها پیشرفت‌هایی را شاهد بوده‌ایم که حیرت‌آور هستند.

در این راستا، یکی از اختراعات انسان که مورد توجه قرار گرفت، ساخت پهپاد بوده است.

پهپاد‌ها وسایلی هستند که در همه جا حضور دارند و می‌توانند وسیله بازی یا فیلم برداری و حتی وسیله‌ای برای جنگیدن باشند.

امروزه پهپاد‌ها به بحث داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی این ابزار تکنولوژی هستند.

برخی شرکت‌ها در صدد هستند تا روی کنترل و بهبود سیستم این ابزار‌های مفید کار کنند و برخی دیگر نیز ایده‌های جدیدی برای کاربرد‌های بیشتر آن در سر دارند.

با توجه به کاربرد‌های مفید پهپاد‌ها در رفع نیاز‌های مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه مدل‌های مختلف پهپاد‌ها هستند تا از این طریق کاربرد‌های آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند. وجود پهپاد‌ها در کشاورزی باعث پایداری در بهره وری این حوزه شده است.

در این راستا، یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری گیلان درصد تولید داخلی پهپاد کشاورزی شده است.
 
 
ساخت پهپاد کشاورزی به دست توانای محققان گیلانی/ پرنده‌ای که هزینه‌های سمپاشی را کم می‌کند
 
مهدی اعتمادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گیلان و سرپرست تیم سازنده پهپاد کشاورزی در این باره می‌گوید: پهپاد کشاورزی چند سالی به صورت صنعتی در کشور‌های پیشرفته در حال استفاده است. این دستگاه از طریق شرکت‌های وارداتی وارد ایران می‌شود ما قبلا در حوزه‌های دیگر ساخت پهپاد فعالیت می‌کردیم با توجه به نیاز بخش کشاورزی به پهپاد به این حوزه ورود کردیم.

اعتمادی معتقد است، پهپاد کشاورزی مزیت زیادی دارد یکی از این مزیت‌های این پهپاد، سرعت بالا، کاهش نیروی انسانی و تخریب کمتر محصول و راندمان بالاتر و کیفیت از نظر میزان کاستی‌های یکنواخت سموم و کود‌ها در مزرعه به آن اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گیلان با اشاره به این مثال می‌گوید: اگر یک کشاورز تمام توان فیزیکی خود را به کار گیرد می‌تواند در روز حدود دو الی سه هکتار سمپاشی با کیفیت خیلی پایین را انجام دهد. منظور از کیفیت پایین این است که امکان دارد جایی از زمین دوز سمپاشی بالاتری اتفاق بیفتند یا جایی دوز سمپاشی کمتری باشد و این نمی‌تواند کیفیت لازم را تضمین کند، حالا این را در نظر بگیرید که دستگاهی بتواند با کیفیت حداکثری به صورت ماشینی و نقشه‌های کامپیوتر شروع به پرواز کند و تقریبا روزی ۴۰ هکتار را سمپاشی کند که بیش از ۱۰ الی ۱۵ برابر حداکثر توان نیروی انسانی است و در این شرایط می‌تواند هزینه سمپاشی را کاهش دهد.
 
ساخت پهپاد کشاورزی به دست توانای محققان گیلانی/ پرنده‌ای که هزینه‌های سمپاشی را کم می‌کند
 
وی در ادامه می‌افزاید: بعضی از آفت‌ها نیاز است به طور گسترده و یک زمان واحد با آن مبارزه کنیم مثلا کرم ساقه خوار اگر در دو نقطه مجاور با آن مبارزه نشود از مزرعه سمپاشی شده به مزرعه سمپاشی نشده کوچ می‌کند و امکان دارد این عمل برعکس صورت پذیرد و در اینجا سرعت سمپاشی اهمیت زیادی دارد. با این شرایط پهپاد‌ها می‌توانند خیلی خوب به این قضیه ورود کنند.

اعتمادی معتقد است که پهپاد‌ها می‌توانند به صورت یکنواخت سمپاشی داشته باشند و این خود در کاهش هزینه تاثیر گذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گیلان با اشاره بحث آلودگی سموم کشاورزی می‌گوید: در سال گذشته حدود ۵۰ نفر در اثر سمپاشی آسیب دیده اند که یک مورد منجر به فوت شد. استفاده از پهپاد در زمینه کشاورزی باعث می‌شود که دیگر مسمومیتی صورت نگیرد و نیروی انسانی کنار زمین قرار می‌گیرد پهپاد با نقشه مهندسی شده با گوگل خیلی راحت می‌تواند سمپاشی کند.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از کارایی‌های پهپاد این است که می‌توانیم برای هر محصول پروفایل خاص آن محصول را داشته باشیم و به دور از دخالت نیروی انسانی دوز و غلظت سمپاشی توسط خود سیستم تعیین می‌شود این‌ها حداقل کار‌هایی است که می‌توان از یک پهپاد کشاورزی می‌توان انتظار داشت.

اعتمادی معتقد است خیلی از کار‌های دیگری که در افق بعدی است می‌توان از پهپاد کشاورزی انتظار داشت مانند افزایش سیستم‌های پردازشی است که بتوانیم به صورت هوشمند نقاط لازم را شناسایی و سمپاشی و یا کودپاشی انجام شود که به عنوان لکه گیری در زمین عمل کند.
 
ساخت پهپاد کشاورزی به دست توانای محققان گیلانی/ پرنده‌ای که هزینه‌های سمپاشی را کم می‌کند

هیئت علمی دانشگاه آزاد گیلان با اشاره به تولید این پهپاد می‌گوید: نقاط قوت این مسیر را ما نقطه گذاری کردیم که همه چیز را از تولید داخلی استفاده کنیم این پهپاد در حالی تولید شد که دو قطعه آن وارداتی است البته این دو قطعه در داخل تولید می‌شود، اما کیفیت آن خیلی پایین است و نمی‌توانیم از آن در پهپاد‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه می‌افزاید: شرکت ما زیر نظر پارک علم و فناوری گیلان است. نمونه اول آن سال قبل تکمیل شد و در نمایشگاه به نمایش درآمد نمونه اول آزمون‌ها را با موفقیت طی کرد و به این نتیجه رسیدیم که کم و کاستی‌های نمونه اول را در نمونه دوم جبران کنیم، نمونه دوم بیش از ۹۵ درصد پیشرفته‌تر از نمونه اول است.

اعتمادی در خاتمه با اشاره به وجود تحریم‌ها بر کشور می‌گوید: تحریم‌ها از یک جهت خیلی خوب بوده است، ورود کالا‌های بی کیفیت چینی محدود شده است و شرایط تولید داخلی فراهم شده است، پتانسیل بازار داخلی این فرصت را به ما داده که در بازار حضور داشته باشیم تا قبل از تحریم‌ها فرصت این را نداشتیم که خود را در معرض امتحان قرار دهیم و از این فرصت استفاده کنیم که کیفیت کالا‌ها را بالا ببریم.
 
 
ساخت پهپاد کشاورزی به دست توانای محققان گیلانی/ پرنده‌ای که هزینه‌های سمپاشی را کم می‌کند

نظر شما