شناسهٔ خبر: 32112735 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای خبر داد

بومی سازی اولویت متخصصان هسته‌ای

بومی سازی و طراحی داخلی در اولویت کار مهندسان ایرانی است و مهندسی معکوس انجام نمی‌دهند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزای صداوسیما؛ علی اصغر زارعان مدیر سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای در نشستی با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: در این مراسم از ۱۱۴ دستاورد فناوری هسته‌ای رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: این ۱۱۴ دستاورد از میان ۱۵۵ دستاورد ارسال شده انتخاب شده اند.
زارعان گفت: در روز مراسم ۵ دستاورد در داخل سالن و ۴ دستاورد از طریق ویدیو کنفرانس که ۲ عدد از آن‌ها در سایت احمدی روشن یک عدد در مرکز فردو و یک عدد در اصفهان است.
مدیر سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای افزود: ۱۰۵ دستاورد دیگر در سالن جنبی محل مراسم با حضور رئیس جمهور رونمایی و به نمایش در خواهد آمد.
وی ادامه داد: این دستاورد‌ها در حوزه‌ها و صنایع مختلف است و به واسطه تحریم‌ها و اعتماد به توان داخلی بومی سازی شده است.
زارعان تأکید کرد: امروز مهندسان ایرانی دیگر مهندسی معکوس نمی‌کنند و محصولات حاصل طراحی و تکیه بر نیروی متخصص داخلی است.
وی ادامه داد: برخی از این دستاورد‌ها طرح‌هایی است که بعد از ۱۰ سال کار تحقیقاتی اکنون به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده است.
زارعان افزود: سازمان انرژی اتمی با پویایی و تلاش کار می‌کند و اهداف خود را پیش می‌برد و تا سال ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت مدون دارد و یک برنامه دراز مدت هم برای بعد از این مدت تهیه شده است.
وی گفت: قرار است در این برنامه از ۱۶ طرح کلان ملی بهره برداری و نتیجه گیری شود.
زارعان با اشاره به طرح مرحله دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر افزود: این طرح یکی از ۱۶ برنامه کلان است که حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته است و تابستان امسال بتون ریزی آن آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون متخصصان ایرانی قادر به طراحی راکتور‌های کوچک هستند و می‌توانند در خارج از ایران این طرح‌ها را انجام دهند.
مدیر سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای گفت: تمام دستاورد‌ها با دانش و توانایی بومی آماده شده است.
وی افزود: سامانه سنجش بحرانیت یکی دیگر از طرح‌های ملی است که با حمایت مجلس و تلاش مختصصان سازمان انرژی اتمی آماده خواهد شد.
زارعان گفت: در مراسم امسال خبر‌های خوبی در خصوص طرح بتون‌های در هم تنیده خواهیم داشت.
وی افزود: طرح‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته متنوع‌تر است در حوزه هایی، چون رادیوداروها، غنی سازی، سانتریفیوژها، سرریز دانش برای سایر صنایع، دستاورد‌هایی ارائه خواهد شد.
زارعان ادامه داد: دانش هسته‌ای می‌تواند در ۷۰۰ رشته تأثیرگذار باشد.
مدیر سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای در خصوص طراحی سانتریفیوژ IR۸ گفت: این سانتریفیوژ اکنون در نطنز در حال آزمایش است و بعد از اتمام مرحله صحه گذاری به زنجیره تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی به طراحی سانتریفیوژ‌ها بسنده نکرده و در طرحی همچون اکسیژن ۱۸ به نتیجه رسیده است و سالانه می‌توانیم ۱۰۰ کیلوگرم از این ماده را تولید کنیم.
زارعان گفت: در بحث صادرات رادیو دارو‌ها امروز در حال صادرات محصولات خود به اروپا هستیم.
مدیر سیزدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های در دست انجام در سازمان انرژی اتمی با نام «تترا» افزود: این طرح با برآورد ۶۰ میلیون یورویی در دست ساخت است و قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
وی با تأکید بر انجام طرح‌های مدنظر در سازمان انرژی اتمی با شتاب فراوان گفت: برای متخصصان و کارمندان انرژی اتمی در فعالیت هایشان هیچ مسؤولیتی وجود ندارد.
زارعان در پاسخ به سؤالی مبنی بر انجام فعالیت‌های خرابکارانه از سوی دشمنان افزود: فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی کم نشده است و نظام سلطه همچنان به افزایش اتهامات و خرابکاری‌های خود ادامه می‌دهد، اما با هوشمندی معاونت حفاظت سازمان انرژی اتمی طرح‌ها قبل از بهره برداری، بررسی فنی و کنترل می‌شوند و بعد از این مراحل تمام طرح‌های زیر ساخت استفاده می‌شوند.

نظر شما