شناسهٔ خبر: 32110346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زارعان: هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می‌توانیم صد در صد کرده طراحی و بسازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «علی‌اصغر زارعان» رئیس ستاد برگزاری مراسم 20 فروردین و دستیار ویژه در امور اجرایی و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی امروز  (یکشنبه) در نشستی خبری با حضور خبرنگاران به تشریح برنامه‌های روز ملی فناوری هسته‌ای پرداخت و گفت: در چهار پنج سال اخیر از سال 1385 که صنعتی شدن فعالیت‌های غنی سازی اعلام شد 13  سال می گذرد. امسال سیزدهمین سالگرد فناوری هسته‌ای را جشن می‌گیریم.

وی با بیان اینکه در ۲۰ فروردین سال ۹۶ تعداد ۴۴ دستاورد در سال ۹۷ تعداد ۸۳ دستاورد رونمایی شد، عنوان کرد: امسال هم ۱۱۴ دستاورد رونمایی می‌شود، البته ۱۵۵ دستاورد به دبیرخانه و ستاد مراسم واصل شده و بعد از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: ۵ دستاورد داخل سالن اصلی رونمایی می‌شود و ۴ دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می‌شود شامل دو دستاورد در سایت نطنز (شهید احمدی روشن) که پروژه‌های بسیار ویژه‌ای است و یکی از آنها حتی در بعد بین‌المللی می‌تواند اثربخش باشد. یک پروژه ملی در فردو و یک پروژه هم در اصفهان. 
وی افزود: ۱۰۵ دستاورد در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی خواهد شد.

مشاور صالحی عنوان کرد: دستاوردها در حوزه‌ صنعت هسته‌ای به دلیل تحریم و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان طراحی شده است. یک مقطعی ما مهندسی معکوس می‌کردیم، ولی امروزه براساس نیازمان و توسط نیروی متخصص داخلی طراحی کرده، می‌سازیم و بهره برداری می‌کنیم.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی همچنین گفت: ۲۱ فروردین نیز نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای برای اصحاب رسانه و خبرنگاران و علاقه مندان از ۹ صبح تا ۲۰ برپاست.

به گزارش فارس، زارعان ادامه داد: تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت و یک برنامه درازمدت هم ترسیم کردیم و نزدیک ۱۶ پروژه کلان را باید در مقطع زمانی که مشخص کردیم باید به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در مسیر و ریل خودش است، عنوان کرد: یکی دو دستاورد در روزهای آینده رونمایی می‌شود. ما با هدفگذاری جلو می‌رویم. برای فاز دو و سه نیروگاه بوشهر نزدیک ۱۰ میلیارد دلار برآورد بودجه و هزینه شده که تابستان امسال بتن ریزی آن آغاز می‌شود و نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب نیز خاکبرداری شده است.
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می‌توانیم صد در صد طراحی و بسازیم و نیاز مشتری را در زمینه‌های جامدات، گازی، مایع و ترکیبی پاسخگو باشیم. 

*سانتریفیوژ IR8 به نام قمر بنی هاشم نامگذاری شده و تست‌های نهایی را پشت سر می‌گذارد

زارعان همچنین گفت: سانتریفیوژ IR8 که به نام قمر بنی هاشم نامگذاری شده با قامتی بلند تست‌های نهایی را پشت سر می‌گذارد و در نطنز مشغول به کار و دوران است و زمانی که براساس برجام صحه گذاری شود، به زنجیره تبدیل خواهد شد. 

وی همچنین عنوان کرد: آزمایشگاه ملی مواد فردو در  سال۹۷ افتتاح شد که جزو پروژه‌های کوتاه مدت بود، آزمایشگاه بعدی خلا است. مرکز ایزوتوپ‌های پایدار مرحله به مرحله فرآیند خود را طی می‌کند تا به هدفگذاری نهایی برسد و ما جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار را با روس‌ها کامل می‌کنیم که سال گذشته پایلوت آن اجرا شد و ما دنبال تکمیل این فرآیند هستیم.

*برای ایرانی و‌ متخصصان هسته‌ای کشور بن بستی وجود ندارد

زارعان در پاسخ به سوالی درباره تحریم شرکت پارس ایزوتوپ و اینکه آیا در تامین مواد اولیه رادیو دارو با مشکل مواجه نیستید؟ گفت: بعضی وقت‌ها فشار و تحریم و محدودیت ما را به سمت خودکفایی می‌برد، برای ایرانی جماعت و‌ متخصصان هسته‌ای کشور بن بستی وجود ندارد. ضمن اینکه نیاز خود را تامین و صادر هم می‌کنیم.

زارعان اضافه کرد: خزانه داری آمریکا بعضی وقت‌ها بیخود لگد می‌زند، منتظر نیستیم نظام سلطه به ما بگوید چه بکنید و چه نکنید. هر چه نیاز داریم، می‌سازیم و بهره برداری هم می‌کنیم و اصلا توقف در صنعت هسته‌ای بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، معنا و مفهوم ندارد. 

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته در این صنعت شتاب گرفته‌ایم، عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد ناآگاه و بی انصاف حرف‌هایی را مطرح می‌کنند، ولی می‌دانند فعالیت‌های سازمان توقف ناپذیر است و با نشاط و قدرت رو به جلو می‌رود و نگرانی هم نداریم و نظام سلطه و هیچکس نمی‌تواند جلوی فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ما را بگیرد. 

زارعان تصریح کرد: برای متخصصان هسته‌ای ما سدی وجود ندارد.

به گزارش فارس، مشاور صالحی درباره اقدامات مخرب علیه صنعت هسته‌ای کشور نیز اضافه کرد: فعالیت‌های سرویس های اطلاعاتی کم نشده، اتفاقا اضافه شده چون نظام سلطه، آمریکایی‌ها و به ویژه رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که اتهامات جدیدی را اثبات کنند و به همین خاطر اقداماتشان را بیشتر کرده اند و خرابکاری‌های گذشته را دنبال می‌کنند. ولی با هوشمندی، هوشیاری و عنایت پروردگار و ائمه اطهار، معاونت حفاظت همه موارد را تحت رصد دارد.

زارعان درباره تولید اکسیژن ۱۸ نیز گفت: ما در حال حاضر از واردات محصول غنی هستیم و می‌توانیم صادر کنیم. قادریم در سال حدود ۱۰۰ کیلو تولید کنیم، البته نیازمندی ما دو کیلو در سال است.

مشاور صالحی همچنین اعلام کرد: ما قادر به صادرات رادیودارو به اروپا هستیم.

زارعان درباره فوتون‌های در هم تنیده نیز گفت: در این حوزه نیز اخبار مسرت بخشی به سمع مردم می‌رسد و از هفت کیلومتر عبور کردیم. پروژه تترا نیز با ۶۰ میلیون یورو در حال ساخت است و انشاءالله تا قبل از ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی می‌تواند در ۷۰۰ رشته تاثیرگذار باشد از جمله در زمینه سانتریفیوژها.

زارعان اضافه کرد: حتی قادریم راکتورهای کوچک را طراحی کرده و بسازیم و خارج از مرزهای ایران ارائه خدمات کنیم.

وی گفت: سامانه سنجش بحرانیت که پروژه‌ای ملی است نیز با حمایت مجلس توسط سازمان در حال انجام است و گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار فارس، مراسم سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای قرار است روز سه‌شنبه 20 فروردین ماه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و تعدادی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شود.

 انتهای پیام/

نظر شما