شناسهٔ خبر: 32128179 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فردا از 114 دستاورد هسته‌اي با حضور رئيس جمهور رونمايي مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي از 114 دستاورد هسته‌اي با حضور رئيس جمهور رونمايي خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، علي اصغر زارعان در نشستي با خبرنگاران افزود: اين طرح‌ها از ميان 155 دستاورد هسته‌اي دانشمندان کشور که بومي سازي و اجرا شده انتخاب شده است.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي خاطرنشان کرد: در اين مراسم 105 دستاورد در سالن جنبي محل مراسم با حضور رئيس جمهور رونمايي و به نمايش در خواهد آمد و علاوه بر آن هم زمان 5 دستاورد در داخل سالن و 4 دستاورد از طريق ويديو کنفرانس رونمايي مي‌شود که 2 دستاورد آن در سايت احمدي روشن، يک طرح در مرکز فردو و يک طرح در سايت اصفهان است.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي با اشاره 20 فروردين روز فناوري هسته‌اي، گفت: در اين مراسم روز فناوري هسته‌اي از 114 دستاورد هسته‌اي با حضور رييس جمهور رونمايي خواهد شد.
زارعان ادامه داد: اين دستاورد‌ها در حوزه‌ها و صنايع مختلف است و به واسطه تحريم‌ها و اعتماد به توان داخلي بومي سازي شده است.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي گفت: امروز مهندسان ايران مهندسي معکوس نمي‌کنند و بومي سازي و طراحي داخلي در اولويت کاري آن‌ها است.
زارعان تأکيد کرد: امروز مهندسان ايراني ديگر مهندسي معکوس نمي‌کنند و محصولات حاصل طراحي و تکيه بر نيروي متخصص داخلي است.
وي ادامه داد: برخي از اين دستاورد‌ها طرح‌هايي است که بعد از 10 سال کار تحقيقاتي اکنون به مرحله عملياتي و بهره برداري رسيده است.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي افزود: سازمان انرژي اتمي با پويايي و تلاش کار مي‌کند و اهداف خود را پيش مي‌برد و تا سال 1400 يک برنامه ميان مدت مدون دارد و يک برنامه دراز مدت هم براي بعد از اين مدت تهيه شده است.
وي گفت: قرار است در اين برنامه از 16 طرح کلان ملي بهره برداري و نتيجه گيري شود.
زارعان با اشاره به طرح مرحله دوم و سوم نيروگاه اتمي بوشهر افزود: اين طرح يکي از 16 برنامه کلان است که حدود 10 ميليارد دلار هزينه داشته است و تابستان امسال بتون ريزي آن آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: اکنون متخصصان ايراني قادر به طراحي راکتور‌هاي کوچک هستند و مي‌توانند در خارج از ايران اين طرح‌ها را انجام دهند.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي گفت: تمام دستاورد‌ها با دانش و توانايي بومي آماده شده است.
وي افزود: سامانه سنجش بحرانيت يکي ديگر از طرح‌هاي ملي است که با حمايت مجلس و تلاش مختصصان سازمان انرژي اتمي آماده خواهد شد.
زارعان گفت: در مراسم امسال خبر‌هاي خوبي در خصوص طرح بتون‌هاي در هم تنيده خواهيم داشت.
وي افزود: طرح‌هاي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته متنوع‌تر است در حوزه هايي، چون راديوداروها، غني سازي، سانتريفيوژها، سرريز دانش براي ساير صنايع، دستاورد‌هايي ارائه خواهد شد.
زارعان ادامه داد: دانش هسته‌اي مي‌تواند در 700 رشته تأثيرگذار باشد.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي در خصوص طراحي سانتريفيوژ IR8 گفت: اين سانتريفيوژ اکنون در نطنز در حال آزمايش است و بعد از اتمام مرحله صحه گذاري به زنجيره تبديل خواهد شد.
وي ادامه داد: سازمان انرژي اتمي به طراحي سانتريفيوژ‌ها بسنده نکرده و در طرحي همچون اکسيژن 18 به نتيجه رسيده است و سالانه مي‌توانيم 100 کيلوگرم از اين ماده را توليد کنيم.
زارعان گفت: در بحث صادرات راديو دارو‌ها امروز در حال صادرات محصولات خود به اروپا هستيم.
مدير سيزدهمين مراسم سالروز ملي فناوري هسته‌اي با اشاره به يکي ديگر از طرح‌هاي در دست انجام در سازمان انرژي اتمي با نام «تترا» افزود: اين طرح با برآورد 60 ميليون يورويي در دست ساخت است و قبل از سال 1400 به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با تأکيد بر انجام طرح‌هاي مدنظر در سازمان انرژي اتمي با شتاب فراوان گفت: براي متخصصان و کارمندان انرژي اتمي در فعاليت هايشان هيچ مسؤوليتي وجود ندارد.
زارعان در پاسخ به سؤالي مبني بر انجام فعاليت‌هاي خرابکارانه از سوي دشمنان افزود: فعاليت‌هاي سرويس‌هاي اطلاعاتي کم نشده است و نظام سلطه همچنان به افزايش اتهامات و خرابکاري‌هاي خود ادامه مي‌دهد، اما با هوشمندي معاونت حفاظت سازمان انرژي اتمي طرح‌ها قبل از بهره برداري، بررسي فني و کنترل مي‌شوند و بعد از اين مراحل تمام طرح‌هاي زير ساخت استفاده مي‌شوند.

نظر شما