شناسهٔ خبر: 30649557 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مجوز واردات دام زنده صادر شد

صاحب‌خبر -
مجوز واردات دام زنده صادر شد
خبرگزاري آريا - بوشهر- ايرنا- معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان دامپزشکي گفت: اين سازمان در راستاي تامين نياز گوشت قرمز با انجام الزام هاي بهداشتي و نظارتي مجوز واردات دام زنده را صادر کرده است.

به گزارش ايرنا، رفيعي پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: نياز داخلي کشور به گوشت قرمز سالانه 100 تا 150 هزار تن است که توليد داخلي جوابگوي مصرف نيست براين اساس مجبور به واردات اين ماده پروتئيني هستيم.
وي بيان کرد: در همين راستا بوشهر به عنوان استان پايلوت در انتقال دام سبک (گوسفند و بز) با کشتي از کشورهاي با سطح بهداشتي بالا مانند استراليا، نيوزلند و برزيل مشخص شده است.
معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: برهمين اساس کشور قطر در اين بخش سرمايه گذاري هاي لازم را انجام داده و بايد دام در مراکز قرنطينه مشخص شده از سوي سازمان دامپزشکي تخليه شود.
رفيعي پور تاکيد کرد: واردات دام زنده به کشور طرح جديدي است که اجراي آن براي استان بوشهر از نظر تجارت و اقتصاد مي تواند کمک بزرگي به شمار آيد.
وي اضافه کرد: همچنين 100 هزار راس دام سنگين براي بندر چابهار سيستان و بلوچستان و 30 هزار راس دام از استانهاي غربي از جمله آذربايجان غربي وارد کشور مي شود.
رفيعي پور گفت: همچنين در زمان کوتاهي پنج هزار راس دام سبک با هواپيما از کشور روماني به کرج وارد و در کشتارگاه کشتار مي شود.
وي اضافه کرد: در حوزه دامي براي تامين گوشت بايد به سمت بهتر گزيني دام به اين معني که دامها با سرعت رشد و مقاومت بيشتر در شرايط سخت اقليمي و چند قلو زا باشند و توليد به حدي برسد که نيازي به واردات 130 تا 140 هزار تن نباشيم.
اين مقام مسئول گفت: روزانه 100 تا 150 هزار تن واردات گوشت گرم و سالانه 130 هزار تن گوشت منجمد برزيلي در کشور توزيع مي شود ولي نوسان ارزي باعث شده اين التهاب به وجود آيد.
وي بيان کرد: در زمان حاضر مشکلي در خصوص ذخيره استراتژيک مرغ و گوشت در کشور وجود ندارد و براساس جوجه ريزي انجام شده در 2 ماه آخر سال در حوزه تامين مرغ نياز مردم با توليد داخلي تامين شود.
وي يادآورشد: با توجه به جوجه ريزي هاي انجام شده در ماه بهمن 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور توليد مي شود که اين ميزان با توجه به مصرف 170 هزار تن مازاد بر مصرف است.
رفيعي پور افزود: امسال کانون بيماري هاي مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، سياه زخم، هاري و مشمشه 37 درصد نسبت به پارسال کاهش يافته است.
وي در خصوص آنفلوآنزاي مرغي گفت: در سالجاري با کاهش 99.5درصد کانون هاي اين بيماري در کشور نسبت به سونامي و طغيان سال گذشته موفقيت چشم گيري به ثبت رسيده است.
رفيعي پور در زمينه توليد واکسن اظهارداشت: وابستگي کشور به واکسن هاي وارداتي کم است و بيش از 95درصد آنها در کشور به وسيله متخصصان داخلي و دانش بومي ايراني توليد مي شود.
وي در رابطه با صادرات محصولات پروتئيني گفت: ايران در زمينه توليد ماهي قزل آلا رتبه اول دنيا را دارد و تلاش مي شود رقم مناسبي از اين محصول صادر شود.
رفيعي پور اضافه کرد: در حوزه آبزيان 200 هزار تن محصول صادر مي شود که از اين ميزان 30 تا 40 هزارتن ميگوي پرورشي است.
وي بااشاره به اينکه پرورش ماهي در قفس از جمله پروژه هاي اقتصاد مقاومتي است گفت: هدف جهاد کشاورزي توليد 300 هزار تن ماهي است که در زمان حاضر 100 تا 120 هزار تن ماهي در قفس در کشور توليد مي شود.
وي اضافه کرد: مجموع هزينه هاي استاني و ملي دامپزشکي 9هزار و 300 ميليارد ريال است که در زمينه هاي مختلف بهداشتي و ايمني در راستاي حفاظت از سرمايه دامي و حوزه سلامت جامعه هزينه مي شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: در 30 سال گذشته مجموع توليد کشور از 40 هزار تن به يک ميليون و 200 هزار تن در بخش پرورش و صيد و صيادي افزايش يافته است.
رفيعي پور افزود: استان بوشهر موفقيت ملي در حوزه پرورش ميگو کسب کرد و حتي يک مورد بيماري لکه سفيد از آن گزارش نشده است.
وي بيان کرد: تاکنون بيش از 21 هزار تن ميگوي پرورش در استان بوشهر توليد شده است.
رئيس سازمان دامپزشکي گفت: در سالجاري چهارميليون کيلوگرم مواد پروئتيني غيربهداشتي با حکم دادستان جمع آوري و معدم شده است.
6047/6045
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما