شناسهٔ خبر: 27895681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آثار گنجینه موزه در معرض دید عموم قرار می گیرد

تهران- ایرنا- مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی سامانه ای برای ثبت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر خبر داد و افزود: در ماه های آینده تمامی آثار به همراه اطلاعات اسناد خرید و هدایا در این سامانه قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: سامانه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر برای عموم قابل رویت است و هدف اصلی از راه اندازی این سامانه دسترسی اطلاعات کامل از گنجینه برای همه افراد است.
مظفری یکی از موضوعات مهم در حوزه تجسمی را موزه هنرهای معاصر و بحث گنجینه آثار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سه هزار و 259 اثر ثبت شده در موزه وجود دارد و 512 اثر نیز به صورت امانت و یا هدیه در اختیار موزه قرار گرفته است.
وی افزود: نخستین فاز ساماندهی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ظرف دو ماه آینده محقق خواهد شد و پس از آن طی چهار ماه معاینه حضوری آثار توسط هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر انجام می شود و مطابقت آثار با اسناد گنجینه اتفاق خواهد افتاد و درواقع می‌توان گفت بعد از 6 ماه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ساماندهی خواهد شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: در بسیاری از موزه های دنیا هم به خاطر ارزش بالای آثار امکان بیمه واقعی وجود ندارد اما ما مشاوری را هم در این زمینه مامور بررسی امکانات موجود کرده ایم و درصورت امکان نسبت به این امر اقدام خواهیم کرد البته تا ارزش آثار مشخص نشود امکان بیمه آنها مقدور نیست.
مظفری درخصوص آخرین وضعیت بازسازی موزه، گفت: ۹۸ روز از شروع بازسازی موزه گذشته است و بر اساس برنامه ۱۱۶روز دیگر این پروژه باید تمام شود ولی به دلیل مشکلات اقتصادی و تغییر قیمت ها در کشور روند عمرانی ۲۱ درصد پیشرفت داشته است که طبق جدول برنامه ریزی شده در این تاریخ ۱۲ درص داز برنامه عقب هستیم ولی راندمان کاری که در ماه های گذشته حدود ۴۲ و ۴۳ درصد بوده با تلاش صورت گرفته به ۶۵ درصد رسانده شده است.

** بحران جشنواره ها در کشور
مدیرکل هنرهای تجسمی از بحرانی به نام جشنواره ها در کشور نام برد و افزود: هر نهادی که به دنبال انجام یک کار فرهنگی است اولین ایده ای که به ذهن می آورد برگزاری جشنواره است. متاسفانه ۸۳ فعالیت در قالب جشنواره در طول سال به صورت جدی برگزار می شود که با کمترین ایده و نوآوری به شکل واحد اجرا می شوند.
مظفری اظهار کرد: بسیاری از این جشنواره ها همانند نور شمع هستند که نه فضایی را روشن و نه مکانی را گرم می کنند و باید کنار گذاشته و یا با یکدیگر ادغام شوند.
این مدیر وزارت ارشاد تاکید کرد:اگر تدبیری در این مورد لحاظ نشود در آینده با معضل بزرگی به نام «بحران جشنواره ها» روبرو خواهیم شد، اگر چه امروز نیز نشانه های آن را می بینیم.

**نبود ساختار؛ بزرگترین چالش هنرهای تجسمی
مدیرکل هنرهای تجسمی، بزرگترین چالش پیش روی خود را نبود یک ساختار در هنرهای تجسمی کشور عنوان کرد و افزود: در سینما و موسیقی ساختارها شکل گرفته است، درحالی که در هنرهای تجسمی به دلیل این ضعف بزرگ، تمامی تصمیم ها به بدنه اداره کل تجسمی وابسته است.
مظفری گفت: من به دنبال واگذاری تصمیم گیری و برنامه ریزی ها به هنرمندان و انجمن های هنری هستم و معتقدم مجموعه ارشاد باید فقط مجری برنامه ها باشد.
وی ایجاد سازمان صنفی هنرمندان در کشور را ضروری دانست و افزود: تنها با ایجاد این سازمان می توان ساختاری ایجاد کرد که هنرهای تجسمی سراسر کشور را با یکدیگر مرتبط کند و در این صورت تشخیص فردی به عنوان هنرمند، درجه بندی، رسیدگی به تخلفات و بسیاری از مباحث از طریق این سازمان انجام خواهد شد.
مظفری از حقوق معنوی و جایگاه فعلی هنرهای تجسمی نسبت به نمایش، سینما و موسیقی گلایه کرد و گفت: باید تلاش کنیم به حقوق از دست رفته هنرهای تجسمی دست یابیم.

**مشارکت 10 درصد از گالری ها در اقتصاد هنر
مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره هر اینکه تنها 10 درصد از گالری ها در اقتصاد هنر مشارکت فعال دارند گفت: یک و نیم درصد از تعداد کل گالری های جهان در ایران است و این نشان می دهد که از نظر کمیت در جایگاه خوبی قرار داریم ولی در کیفیت و تاثیرگذاری در چرخه اقتصاد هنر فاصله زیادی تا رسیدن به یک جایگاه ایده آل وجود دارد و شرایط اکنون قابل دفاع نیست.
مظفری درخصوص نظارت بر عملکرد محتوایی گالری ها گفت: در وزارت ارشاد دو نوع نظارت تعریف شده است که در یک شکل همانند حوزه کتاب و نمایش قبل از اجرا باید مجوز گرفته شود و در نوع دیگر مانند مطبوعات نظارت بر عهده خود مدیر مسئول است. وی خاطرنشان کرد: نظارت در حوزه گالری ها به عهده مدیران گالری گذاشته شده است و در جلسه ای که با این مدیران داشتیم توصیه شد گالری داران اجازه ندهند که دود معدود گالری هایی که آثاری خلاف قواعد نظام ارایه می دهند به چشم دیگران برود.

**مشکل حراج ها فقدان آرت فر است
مدیر کل مرکز هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نبود چرخه صحیح حراج در کشور گفت: حراج های هنری یکی از ضروریات اقتصاد هنر است ولی نباید فراموش کرد که پیش از داشتن آرت فر ( فروش غرفه ای) به سراغ حراج رفته ایم.
وی افزود: در یک روند صحیح باید گالری ها در طول سال اقدام به معرفی هنرمندان و برگزاری آرت فر سالانه کنند و سپس هنرمندان و آثار شناخته شده از این طریق به سمت حراج بروند.
مظفری گفت: بخشی از ماموریت گالری ها معرفی هنرمندان ایرانی به خارجی ها و در مقابل دعوت از هنرمندان صاحب نام جهان به داخل کشور است و اگر این تعاملات انجام شود شرایط بهتری را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتقادش به مافیای هنر گفت: این سوال حامل واژه ای است که نمی توان بدون اشاره به جغرافیا و شاخصه های آن چنین چیزی را مطرح کرد و اگر چنین چیزی مطلق مطرح می شود نیازمند ارایه چهارچوب ها و جریان است.
فراهنگ **9031** 1701

برچسب‌ها:

نظر شما